Elon Musk revoluţionează trei industrii în acelaşi timp - auto, energetică şi călătoriile în spaţiu. Omul de afaceri este co-fondatorul companiei Tesla,avandu-l ca partener pe Martin Eberhard, care produce maşini electrice, este director şi cel mai important investitor în Solarcity, furnizor de panouri electrice, şi în plus, se pregăteşte să construiască o rachetă spaţială care poate fi reutilizată, pentru popularea multiplanetară.
Musk este originar din Africa de Sud şi a absolvit facultatea din
Pennsylvania cu diplomă în afaceri şi fizică. Apoi s-a înscris la un
doctorat la Stanford dar a renunţat după doar două zile pentru a-şi
lansa împreună cu fratele său compania Zip2, denumită mai târziu Compaq,
care s-a vândut ulterior cu 300 de milioane de dolari. Deşi de pe urma
tranzacţiei omul de afaceri putea să se retragă liniştit pentru toată
viaţa, undeva pe o insulă, a decis să salveze lumea. În 2002 Musk a
lansat compania SpaceX în încercarea de a construi o rachetă care poate
fi reutilizată, pentru multiple călătorii în spaţiu. Musk a lansat prima
rachetă Dragon, cu sistem Falcon 9 în decembrie 2010, asistat din
camera de control de o echipa formată din doar 10 oameni. Racheta a
aterizat undeva pe fundul Oceanului Pacific însă inginerul a contractat
încă 30 de lansări în valoare de 3 miliarde de dolari (dintre care 1,6
miliarde de la NASA) şi a demonstrat că nu se va da bătut până când nu
va afla de ce e nevoie pentru a putea transporta întreaga omenire pe
alte planete.
În urmă cu doar trei ani planurile sale au fost puse în pericol,
primele trei rachete construite nu au putut fi lansate iar Tesla era
aproape de faliment. În loc să se retragă omul de afaceri l-a concediat
pe CEO-ul companiei, a revendicat funcţia şi a investit 75 de milioane
de dolari din banii care-i rămăseseră pentru a resuscita compania
producătoare de maşini electrice. Astăzi SpaceX e profitabilă, SolarCity
e "cash positive" iar Tesla va fi la fel odată ce va scoate pe piaţă
noul model electric de sedan cu şapte locuri.
Cu banii câştigaţi din vânzarea PayPal către eBay, Musk a început a-şi transforma un alt vis în realitate, cel de a construi maşini cu adevărat atractive şi dorite, dar cu propulsie electrică, fapt care ar reduce, în timp, dependenţa oamenilor de combustibilii fosili. Încă din start, Elon Musk văzuse calea spre succesul Tesla ca un drum în două etape – primul în care construia o maşină exclusivă, dar scumpă, care să-i permită să finanţeze şi dezvoltarea fazei a doua, în care Tesla avea să lanseze un sedan de familie, mult mai accesibil, care ar putea fi vândut în număr mare.
Elon Musk
Într-o perioadă extrem de critică pentru Tesla, Elon Musk a încercat să convingă şi şefii Daimler că sistemul de baterii şi trenul de rulare al Teslei poate fi adaptat pentru vehiculele Mercedes-Benz şi Smart. Modelul demonstraţional, pe care Musk la adus cu el în Germania, a eşuat complet, făcând din întreaga întâlnire o situaţie frustrantă. Totuşi, Musk nu s-a dat bătut, şi i-a invitat pe şefii Daimler în SUA, la sediul Tesla, promiţându-le o demonstraţie reală pe un smart cu propulsie electrică.
Smart nu se comercializează în SUA. Prin urmare, Musk a fost nevoit să trimită pe cineva în Mexic să cumpere unul, după care, în doar 4 săptămâni, inginerii l-au echipat cu un set baterii derivat de pe Tesla, motor electric, şi toate elementele auxiliare, fâcând din vehicul unul care putea fi condus pe drumurile publice. Şefii Daimler au rămas impresionaţi, iar Tesla a obţinut un contract valoros pentru producţia şi livrarea trenului de rulare pentru smart electric. Ulterior, cei de la Daimler au făcut o nouă investiţie importantă în Tesla, achiziţionând şi 10% din acţiunile companiei.
Şi Toyota a recunoscut meritul celor de la Tesla, oferindu-le un alt contract valoros prin care noul RAV4 electric avea să beneficieze de un tren de propulsie pregătit de Tesla. Cu recunoaşterea mai-marilor industriei auto, Tesla pare să îşi fortifice speranţa de a deveni, într-o zi, o companie profitabilă şi viabilă.
Elon Musk – un vizionar
fondatorul PayPal, Tesla Motors si SpaceX.
In parcarea fabricii americane Musk a condus o versiune pre-producţie a Tesla S Model, care va costa 50.000 de dolari.
"Companiile petroliere spun că automobilele electrice nu sunt bune, însă adevărul este că ei nu vor ca aceste maşini să funcţioneze", a declarat Musk. "Însă iată! Ar putea să spună că această maşină este ca un unicorn. Ei bine, în această seară aveţi ocazia să călăriţi un unicorn!".
După ce a condus maşina pe scenă, Musk a ieşit din sedanul de 7 locuri. Însă nu singur. Alături de fondatorul Tesla, au mai coborât din maşină alţi 7 pasageri, cu tot cu bagaje. Directorul companiei speră ca maşina să ajungă la clienţi de anul viitor.
Interesant este si faptul ca un inginer roman
impreuna cu o echipa de la o universitate din America au descoperit o
metoda prin care pot incarca bateriile unei masini foarte simplu si
rapid ( un plin la baterie se face si in 5 minute); practic au creat un
electrolit lichit si care se incarca in aparate speciale la benzinariile
electrice. Clientul vine, conecteaza furtunul la masina si in 5 minute
electrolitul vechi este scos si introdus in aparatul de incarcare a
benzinariei iar in locul celui vechi este introdus electrolit nou
incarcat iar masina este gata pentru drum. Astfel sunt eliminate multe
dezavantajele incarcarii clasice de la priza,durata fiind mai mare.
Razboi la Tesla.
Co-fondatorul companiei, Martin Eberhard (foto dreapta), a hotarat sa il cheme in instanta pe Elon Musk , actualul presedinte al constructorului american de modele electrice pe motiv ca a orchestrat inlaturarea sa si ca a distrus siguranta financiara a celor de la Tesla Motors
. Mai mult, Eberhard sustine ca Musk a incercat sa "rescrie istoria
companiei" atragandu-si intreg creditul pentru dezvoltarea lui Tesla Roadster, desi modelul a fost conceput si realizat in colaborare de cei doi.
"In incercarea sa de a-si atribui mostenirea lui Martin
Eberhard, Musk a distrus integritatea Tesla Motors si a afectat
reputatia si prosperitatea companiei", se arata in cele 22 de pagini de acuzatii pe care Musk va trebui sa le demonteze in proces.
Reactia oficiala a lui Elon Musk nu a intarziat sa apara: "Acest
proces este un atac personal incorect care indica incorect istoria
Tesla. Acuzatiile sunt de fapt o poveste fictiva a primilor ani de la
aparitia companiei, fiind gresite si denaturate, astfel ca ne bucuram ca
vom avea ocazia sa punem lucrurile la punct. Asa cum presa a scris de
nenumarate ori, Martin a fost inlaturat in unanimitate de catre
Consiliul Director al companiei din cauza faptul ca pretul final al
masinii pe care o dezvoltasem era dublu fata de previziunile pe care le
facuse Martin", sustine Elon Musk intr-un comunicat de presa publicat in 11.06.2009.
Tesla a prezentat potentialilor
clienti sedan-ul electric Model S, masina care in versiunea de top poate
parcurge 480 km dupa o incarcare, nivel nemaintalnit in piata masinilor
electrice. Tesla Model S sa lanseaza in 2012 si cele 6.000 de masini
care vor fi fabricate la anul sunt deja rezervate. Modelul se vrea a fi
revolutionar, atat datorita autonomiei cat si datorita performantelor:
ajunge la “suta” in sub cinci secunde si are cinci locuri pentru adulti
si doua pentru copii. Pana la Craciun Tesla va prezenta si SUV-ul Model
X.
Tesla
Motors a chemat presa si potentiali clienti la noua uzina din Fremont,
California ce a fost cumparata acum cativa ani de la General Motors si
apoi retehnologizata pentru productia de masini electrice. Elon Musk,
controversatul sef al Tesla Motors, a prezentat o versiune de
pre-productie a sedanului Model S, masina apropiata ca dimensiuni de BMW
seria 5.
Masina are cinci locuri pentru adulti si
doua pentru copii, iar spatiile de depozitare sunt aproape duble ca
volum, in comparatie cu un seria 5. Masina va fi disponibila in trei
versiuni de autonomie: 260 km, 370 km si 480 km, preturile pornind de la
50.000 de dolari in SUA, incluzand si cei 7.500 dolari oferiti de
autoritati cumparatorilor de masini electrice. Versiunea cu 480 km
autonomie va costa in jurul a 80.000 dolari.
La o statie speciala de incarcare
bateria se poate incarca 100% intr-o ora, insa exista si posibilitatea
ca pachetul de baterii sa fie scos intr-un minut, in eventualitatea in
care statiile unde bateriile pot fi inlocuite cu altele incarcate vor
deveni extrem de raspandite.
Elon Musk spune ca model S nu se vrea a
fi doar cea mai buna masina electrica, ci cel mai bun automobil de pe
piata datorita aerodinamicii, a finisajelor excelente si a interiorului.
Pe bord exista un touch-screen de 17 inch de pe care se poate face web
browsing si se pot utiliza aplicatii de Android Market sau App Store.
Tesla Model S se lanseaza in 2012, iar
in 2013 va ajunge si in Europa, productia in acel an urmand sa atinga
20.000 de unitati. Urmatorul pas in expansiunea Tesla tine de
prezentarea pana la Craciun a unui concept al SUV-ului Model X care va
intra in productie in 2013 si va avea la baza arhitectura lui Model S.
Uzina californiana are o capacitate de 450.000 unitati/an, ceea ce
inseamna ca Tesla va putea produce volume semnificative, cu conditia sa
existe cerere.
Tesla Alpha Model S
Tesla a lansat astăzi la Tesla Design Studios din Hawthrone, California, modelul bazat pe Tesla S Sedan. Echipat cu motoare electrice, Tesla X devine astfel primul crossover electric.
Comenzile pentru Tesla X se pot face începând de astăzi, însă pentru livrarea ai de așteptat până în 2014, an în care se estimează că se vor produce între 10.000 și 15.000 de unități. Prețul va începe de la 38.000 de euro și poate ajunge până la 69.000 de euro, în funcție de opțiuni.
Comenzile pentru Tesla X se pot face începând de astăzi, însă pentru livrarea ai de așteptat până în 2014, an în care se estimează că se vor produce între 10.000 și 15.000 de unități. Prețul va începe de la 38.000 de euro și poate ajunge până la 69.000 de euro, în funcție de opțiuni.
Variantele de echipare diferă prin numărul bateriilor,
putându-se opta fie pentru o baterie, amplasată în spate, fie pentru
două, una în față, cealaltă în spate, cu ajutorul cărora mașina va avea
tracțiune integrală. De asemenea, pentru mai multă putere, se poate
alege și pachetul Performance. Având aceleași baterii (de 50 kWh sau 60
kWh) ca modelul S Sedan , modelul X va avea o autonomie cu 10 procente
mai mică decât modelul S. Tesla X se vrea (și reușește) a fi o îmbinare a
celor mai căutate cerințe la un autovehicul. După cum a declarat și
co-fondatorul Elon Musk, Tesla X este “mai voluminoasă decât un minivan, mai stilată decât un SUV
și mai performantă decât o mașină sport“. Și cifrele îi dau dreptate.
Dacă optezi pentru pachetul Performance, vezi ajunge de la 0 la 100 km /
h în 4,4 secunde, cu 0,2 secunde mai repede decât dacă ai fi într-un 911.
În același timp, datorită lipsei unui motor pe combustie, Tesla câștigă și mai mult spațiu. Având un surplus de spațiu, producătorii au dotat-o cu un rând suplimentar de scaune. Accesul la ele se face într-un mod cel puțin interesant, ușile din spate deschizându-se în sus, în modul “fluture”. În față lucrurile stau cam la fel. Având motor electric, sub capotă nu se află nimic. Putem spune așadar că Tesla X vine echipat cu două portbagaje, câștigându-și astfel admirația și din partea doamnelor. Botezat "frunk" (front trunck), portbagajul din față are o capacitate considerabilă, fiind egal cu portbagajul unui Audi Q7. Așa că nu trebuie să-ți mai faci griji din pricina bagajelor când pleci la drum lung. Frunk promite că va avea grijă de ele.
Reușind să mulțumească o gamă foarte variată de clienți, rămâne de văzut câte astfel de modele o să ia naștere din 2014.
În același timp, datorită lipsei unui motor pe combustie, Tesla câștigă și mai mult spațiu. Având un surplus de spațiu, producătorii au dotat-o cu un rând suplimentar de scaune. Accesul la ele se face într-un mod cel puțin interesant, ușile din spate deschizându-se în sus, în modul “fluture”. În față lucrurile stau cam la fel. Având motor electric, sub capotă nu se află nimic. Putem spune așadar că Tesla X vine echipat cu două portbagaje, câștigându-și astfel admirația și din partea doamnelor. Botezat "frunk" (front trunck), portbagajul din față are o capacitate considerabilă, fiind egal cu portbagajul unui Audi Q7. Așa că nu trebuie să-ți mai faci griji din pricina bagajelor când pleci la drum lung. Frunk promite că va avea grijă de ele.
Reușind să mulțumească o gamă foarte variată de clienți, rămâne de văzut câte astfel de modele o să ia naștere din 2014.
ARHIVA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu