Istoria a 11 modele auto care au dispărut
Pontiac, Rover sau Oldsmobile sunt doar câţiva dintre constructorii care au marcat industria auto prin modelele de excepţie, dar din păcate au dispărut.
1.Pontiac 1926 - 2010
Marca americana a fost înfiinţată în 1926. Pontiac a făcut parte din concernul General Motors. În decembrie 2009, pe fondul crizei financiare, gigantul auto american GM a renunţat la Pontiac. Ultimele modele au fost construite la sfârşitul anului 2009 şi au fost vândute până în octombrie 2010.
Modele celebre: Firebird, Firebird Trans Am, GTO, Bonneville, Chieftain
2.Oldsmobile 1897 – 2004
Daca in 1966 ajungea al treilea constructor american dupa Chevrolet si Ford, gratie modelelor Cutlass si Toronado, Oldsmobile a început sa aibă probleme la începutul anilor '80. Cel mai vechi constructor american din acele timpuri a inceput sa se descurce din ce in ce mai greu pe o piaţă inundata de popularul Chevrolet, dinamicul Pontiac si luxosul Cadillac. General Motors a renuntat la Oldsmobile in 2004.
Pe parcursul celor 107 ani de existenta, Oldsmobile a construit peste 35 milioane de maşini.
Oldsmobile a fost primul constructor care a oferit o cutie automata pe o maşină de serie, in 1940. Marca americana a fost una din cele mai vechi din lume, după Daimler şi Peugeot
3.Rover 1904 – 2005
Unul dintre simbolurile industriei auto britanice, Rover, nu mai fabrica masini din 2005. Legal, marca este in proprietatea grupului Jaguar Land Rover (Ford).
Rover a trecut pe rand pe la Leyland, British Aerospace, BMW, MG si Ford (Jaguar Land Rover).
4.Simca / Talbot 1934 – 1980
Compania franceza Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) a fost fondată în 1934 şi a construit iniţial autoturisme sub licenţă Fiat, grupul italian fiind şi acţionar la companie.
Ulterior, compania a fost preluată de Ford, iar Simca a devenit al treilea mare constructor de maşini din Franţa.
În 1971, participaţia majoritară a fost preluată de Chrysler, care a vândut-o, şapte ani mai târziu, grupului Peugeot.
Peugeot a redenumit marca în Talbot, care a dispărut la mijlocul anilor '80 în urma unor probleme privind calitatea.
Grupul francez PSA Peugeot-Citroen a anuntat recent intenţionează să relanseze marca Simca, care ar concura pe segmentul low-cost cu Dacia.
5.Mercury 1939 – 2010
Marca Ford infiintata in 1938 s-a vrut a fi o intermediara intre modelele Ford si luxoasele masini Lincoln. Ford a renuntat la Mercury in 2010, cocentrandu-se pe marca Lincoln.
6.NSU 1873 – 1977
Puțină lume ştie că unul dintre cele 4 cercuri de pe sigla Audi îi aparţine lui NSU. Compania germana a trecut de la maşini de cusut la construcţia de automobile la începutul secolului 20. NSU a fabricat şi biciclete şi motociclete.
În 1969, Volkswagen cumpăra NSU şi o uneşte cu Auto Union. Compania formata s-a numit Audi NSU Auto Union A.G. Modelul Ro80.
NSU a fost unul din cei trei constructori care au folosit motorul rotativ Wankel, alături de Mazda si Citroen.
7.Facel Vega 1954 – 1964
Marca franceza a fost înfiinţata în 1954. Vega folosea motoare Chrysler V8 de 4,5 litri. Viteza maxima era de 190 km/h, iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h în sub 10 secunde.
În 1956, s-a trecut la motoare mai mari de 5,4 litri, iar în 1959 la motoare de 5,8 şi 6 litri. Producţia s-a oprit în 1964.
Cu toate ca a avut o viata scurta, Facel Vega a fost foarte populara printre vedetele vremii. Printre cei mai cunoscuţi proprietari de Facel Vega se numara Pablo Picasso, Ava Gardner, Ringo Starr, Joan Fontaine, Stirling Moss, Tony Curtis, Dean Martin, Fred Astaire, etc.
8.Autobianchi 1955 – 1995
Bianchi, Pirelli şi Fiat şi-au unit eforturile pentru a construi maşini de clasa mica pe care sa fie testate soluţii tehnice inovative. Modelele Autobianchi au avut un preţ mai mare decât maşinile FIAT din aceeaşi clasa.
Cele mai populare modele au fost A 111, A 112 şi Y 10. Autobianchi a fost cumparat de grupul FIAT, iar in 1995 brandul dispare în totalitate după ce este absorbit de Lancia.
9.Panhard 1891 - 1967
Panhard s-a numit iniţial Panhard et Lavassor si a fost înfiinţată în 1887 de către René Panhard, Emile Levassor si avocatul belgian Edouard Sarazin.
Prima lor maşină a fost fabricata în 1891 şi avea motor produs sub licenţa Daimler. În 1965 Panhard a fost cumpărat de Citroen, iar în 1974 după cumpărarea Citroen de către Peugeot, a devenit parte a PSA Peugeot Citroen.
Maşinile Panhard au devenit celebre pentru inovaţiile tehnologice. Sistemul Panhard ( motor amplasat în fata, iar tracţiune pe puntea din spate) a devenit un standard pentru majoritatea maşinilor din secolul 20.
În 1967 Panhard a construit ultimul automobil, dar francezii si-au continuat activitatea, construind pana în ziua de astăzi vehicule militare pentru armata franceza.
10.Saturn 1985 – 2010
Speriaţi de ofensiva japonezilor în Statele Unite, General Motors a contraatacat cu Saturn, cea mai noua marca a gigantului în Statele Unite. Compania nu a fost niciodată profitabila.
Parte a grupului General Motors, Hummer a dat faliment in prima parte a acestui an.
Ultima speranta a celor de la Hummer era grupul chinez Sichuan Tengzhong, care negocia cu GM cumpararea marcii americane. Insa guvernul chinez a intervenit si a pus stop negocierilor - urmare a unui program de taiere a costurilor si de eficientizare a industriei auto din tara Marelui Zid.
Hummer este un automobil derivat dintr-un vehicul militar, Humvee, lansat in anul 1992. General Motors a cumparat marca in anul 1998 si lansat trei modele H1, H2 si H3.
Un ultim exemplar Hummer H3 a iesit pe portile fabricii din Louisiana in luna mai a acestui an. Automobilele Humvee sunt produse in continuare la fabrica din Indiana, dupa ce departamentul de Aparare al SUA a facut o comanda de 500 de unitati.
MASINI LEGENDARE
ASTON MARTIN DB6/DB7
In anul 1946, intr-o Mare Britanie greu incercata de razboi, oamenii de
afaceri se straduiau sa repuna pe picioare economia tarii. Firme mai
mult sau mai putin cunoscute treceau prin dificultati majore in cautarea
fagasului unei activitati civile si rentabile. Printre alte situatii
neconventionale se numara si aceea a cetateanului David Brown. In urma
unui anunt de mica publicitate din "Times", el decide sa cumpere o firma
aflata intr-o stare deplorabila si numita Aston Martin. Se pare ca
inspiratia a fost de partea sa, pentru ca firma avea sa devina celebra
in decursul urmatoarelor decenii gratie masinilor sport cu 6 cilindri pe
care le-a produs, toate fiind marca de initiale DB.
JAGUAR 100 SS
Jaguar SS 100 este celebru mai ales prin faptul ca a fost primul model al firmei din Coventry care a purtat numele de Jaguar .
Fabricat intre 1936-1939, in numai 314 exemplare (116 in versiune de 2,7 litri si 198 in versiune 3.5 litri), acest model a ajuns in Romania foarte repede. La 19 octombrie 1937, pe portile uzinei SS Car Limited (denumirea uzinelor Jaguar pana in 1945) iesea un roadster elegant, cu botul si aripile din fata rotunjite, vopsit intr-un albastru metalizat. Pentru prima oara pe busonul radiatorului apare figura cromata ce reprezinta un jaguar in plin salt si care se regaseste pe toate modelele Jaguar.
CADILLAC FLEETWOOD
Acest Cadillac Fleetwood din 1947, apartinand seriei 75, cu ampatament
marit, dispare in secret intr-un cimitir de masini, intrucat posesorul
sau, Partidul Cominist Spaniol (P.C.S.), a fost aruncat intr-o noua
criza dupa marile schimbari petrecute in Est. In plus, greoiul vehicul
era serios deteriorat, punte fata, suspensia dreapta fata, ca si aripa
spate capota motorului, fiind avariate si prezentand serioase urme de
incendiu. Oare ce se intamplase? O fotocopie a unei scrisori oficiale
precizeaza ca P.C.S. este posesorul de drept al unui Cadillac- Limousine
cu numar de inmatriculare romanesc 1-B-6451, scutit de orice fel de
taxe de stat sau de impozite. Dupa deteriorarea masinii P.C.S. a
vandut-o unui cimitir de masini. In acest sens, o nota de ziar datata
octombrie 1989 da si alte detalii. Cadillacul a fost trimis de
dictatorul roman Ceausecsu, in 1977, conducatorului comunist spaniol
Santiago Carrillo. Vehiculul, in varsta de 30 de ani si cu exact 30.000
km la bord, a sosit in Spania dupa moartea lui Franco, cand au fost din
nou admise partidele politice. P.C.S. nemaifiind silit sa activeze in
ilegalitate, Carrillo si Ceausescu au fost prieteni, spaniolul petrecand
numeroase vacante in palatele de pe litoralul romanesc. Totusi, de unde
proveneau urmele de incendiu? P.C.S. nu a stiut sa raspunde la aceasta
intrebare, negand chiar ca ar avea habar de automobil iar Ambasada
romana la Madrid nu a facut nici o declaratie in acest sens. Acest
Cadillac, cu seria 477533, a sosit in Romania in 1947. Caroseria a fost
livrata de firma Fleetwood, al carei capital era legat de General
Motors, dar lucra independent, carosand in special limuzine de lux.
Cineva contrazice acest lucru si se pare ca are dreptate:
Cadillacul nu are numere de Romania ci de Iberia - IB nu 1-B. In plus
Ceausescu, desi avea Cadillac, nu avea acest model ci o decapotabila
generatia 59-60. Nu e exclus ca asa ceva sa fi fost importat din Romania
(Cadillac 47 s-a vandut in tara) dar am dubii daca ar fi fost chiar din
partea lui Ceausescu. Din pacate, legenda e probabil mai interesanta
decat adevarul...
FORD MUSTANG SHELBY
Daca stilul remarcabil al masinii a sedus pe loc o gramada de
clienti,partea mecanica era punctul discutabil al lui Mustang. Motoarele
care puteau echipa automobilul erau un "6 in linie" de 2,7 litri(101CP)
si un imens V8 american cu capacitatea de 4,2 litri (164CP). Pana la
sfarsitul anului 1964, gama a fost completata cu inca trei variante ale
unui mare motor V8 de 4,7 litri, cu puteri de 200,225 si 271 CP. Din
pacate puntile si suspensiile, preluate integral din banca de organe de
serie a firmei Ford, nu asigurau o tinuta de drum corespunzatoare cu
pretentiile spotive ale masinii. Nici cei patru tamburi ai instalatiei
de franare nu se puteau achita ireprosabil de sarcina ce le revenea.
Pacat, pentru ca sasiul conceput de specialisti de la Ford era usor si
rigid, exact cum trebuia. Sa nu uitam, insa, ca Mustang era un automobil
de strada, iar in acest domeniu se comporta onorabil. Dar concesiile
facute la eficienta partii mecanice au limitat costurile de productie,
de unde a rezultat un pret de vanzare deosebit de atraciv:25.000$, adica
aproape jumatate din pretul unui Chevrolet Corvette, concurentul direct
al Mustang-ului.
FERRARI TESTAROSSA
Nici o masina sport de lux nu avut atatea succese sportive si comerciale ca Ferrari Testarossa. In 38 de ani Testarosa a castigat de mai multe ori cursa de 24h de la Le Mans si a fost vanduta, incepand din 1984, in mai mult de 1.00 de exemplare anual.
Testarossa sau prescurtatul TR este alaturi de culoare rosie si sigla cu calutul cabrat, unul din simbolurile firmei Ferrari. Putini stiu ca numele de Tesrarossa-Cap Rosu, in traducere- vine de la capul de chiulasa vopsit in rosu. Si la fel de necunoscut este si primul Testarossa, care, surprinzator, nu avea 12 cilindri in V ci doar 4 in linie. A fost poate cel mai atipic motor construit vreodata de Ferrari. Acest prim Testarossa, numit 500 TR(500 pentru capacitatea unui cilindru), a aparut in 1956, ca urmas al lui Ferrari Mondial si a fost gandit in prima faza ca masina de strada.
Testarossa sau prescurtatul TR este alaturi de culoare rosie si sigla cu calutul cabrat, unul din simbolurile firmei Ferrari. Putini stiu ca numele de Tesrarossa-Cap Rosu, in traducere- vine de la capul de chiulasa vopsit in rosu. Si la fel de necunoscut este si primul Testarossa, care, surprinzator, nu avea 12 cilindri in V ci doar 4 in linie. A fost poate cel mai atipic motor construit vreodata de Ferrari. Acest prim Testarossa, numit 500 TR(500 pentru capacitatea unui cilindru), a aparut in 1956, ca urmas al lui Ferrari Mondial si a fost gandit in prima faza ca masina de strada.
BMW 328
BMW 328 a reprezentat un model sportiv cu totul deosebit in 1936.
Usurinta cu care se puteau manevra comenzile automobilului era
surprinzatoare pentru epoca respectiva. Si astazi, la aproape 70 de ani
distanta in timp de acele vremuri, BMW 328 nu solicita pentru conducere
un efort fizic deosebit, rezistand binisor comaparatiei cu masinile de
serie actuale. Dimensiunile compacte si greutatea proprie reduse, de
numai 800kg, faceau din roadster-ul german un automobil ideal pentru
competitii.
PORCHE 911
Porsche 911 este un caz unic in istoria automobilului. Nascut in 1963,
avand o varsta respectabila, el trebuia sa fie deja acoperit de praf in
salile muzeelor de specialitate. Inactivitatea n-a caracterizat insa
stilul constructorului de la Stuttgart care, mereu atent la concurenta, a
evoluat mereu. Arhivele au retinut faptul ca Porsche 911 s-a nascut sub
apelativul 901 (septembrie 1963), ca o vedeta a salonului de la
Frankfurt. Peugeot insa achizitionase toate drepturile pentru numerele
din 3 cifre cu zero la mijloc, astfel incat, peste numai cateva luni
modelul isi incepea cariera comerciala devenind 911.
AUSTIN HEALEY 100
Donald Healey, unul
dintre acei englezi dinamici din fire si cu initiativa, era pasionat de
automobilele sportive. El a sesizat o nisa de piata libera, intre
modestul MGT si aristocraticul Jaguar XK 120, tocmai potrivita pentru
ceea ce vroia el sa faca.
Pentru ca noul roadster sa nu aiba un pret piperat, Donald Healey a ales o parte mecanica de la un model de serie:Austin A 90 Atlantic. Trenul de rulare era tot de origine Austin, instalatia de franare includea componente Girling, iar sasiul si caroseria din aluminiu specifice masinii au fost executate de Tickford. Aceasta adunatura promitea caracteristici interesante, insa avea sa pastreze pentru totdeauna amprenta imperfectiunii. Se pare ca lumea a apreciat la Healey chiar si acest aspect.
Pentru ca noul roadster sa nu aiba un pret piperat, Donald Healey a ales o parte mecanica de la un model de serie:Austin A 90 Atlantic. Trenul de rulare era tot de origine Austin, instalatia de franare includea componente Girling, iar sasiul si caroseria din aluminiu specifice masinii au fost executate de Tickford. Aceasta adunatura promitea caracteristici interesante, insa avea sa pastreze pentru totdeauna amprenta imperfectiunii. Se pare ca lumea a apreciat la Healey chiar si acest aspect.
MERCEDES 300 SL
Mercedes-Benz 300SL Gullwing este un modelul lansat oficial de Mercedes în 1954, la Salonul Auto de la New York,
care a făcut faimoase portierele ce se deschid în sus. Acestea îi dau
şi numele, "gullwing" însemnând, în limba engleză, pescăruş.
Era Gullwing începuse, cu adevărat, în 1952, când sportivul coupe Mercedes-Benz W 194 şi-a construit suita de victorii pe circuitul de curse (Mille Miglia, Carrera Panamericana, Le Mans şi Nürburgring).
Autovehiculul
aduce o inovaţie interesantă, dedicată în special femeilor: volanul se
rabata în jos, creând astfel suficient spaţiu între axul său şi
picioarele şoferinţei şi facându-i acesteia loc pentru a ieşi cu
uşurinţă din maşină, chiar dacă purta o fustă.
Printre vedetele ce şi-au achiziţionat un Gullwing se numără Ralph Lauren, Sophia Loren şi Elvis Presley.
Astăzi,
un Gullwing poate fi achiziţionat, teoretic, contra sumei de 500.000
USD, însă există foarte puţini proprietari dispuşi să-şi vândă
exemplarul.
VOLKSWAGEN BEETLE
Volkswagen Type 1, mai cunoscută sub numele de Beetle, Fusca, Coccinelle, Vocho, Bug, Volky sau Käfer (în germană) si Broscută (în limba română), este o mașină compactă, produsă de Volkswagen din anul 1938 până în anul 2003. Cu toate că numele de "Beetle" și "Bug" au fost repede adoptate de către publicul larg, abia începând cu august 1967 VW
a început folosirea numelui în materialele promoționale. Mai înainte se
numea fie "Type I" sau 1200, 1300 fie 1500, acestea fiind numele sub
care era comercializată în Europa înainte de 1967. Numerele respective desemnează capacitatea cilindrică a motorului în centimetri cubi. În 1998,
după mai mulți ani de când modelul original fusese scos din fabricație
din majoritatea liniilor de productie din lumea largă (doar în Mexic a continuat producția vechiului model până în 2003) VW a lansat "Noul Beetle" (construit pe platforma Volkswagen Golf), si care avea puternice asemănări cu originalul.
CELE MAI SCUMPE 25 MASINI DIN LUME
1. Mercedes-Benz 300 SLR ,,722'' - 33.000.000 euro
Acesta este unul dintre exemplele de evaluare pur teoretica. Nu stim ce motiv ar putea vreodata sa determine Concernul Daimler sa scoata la vanzare acest exemplar de roadster 300 SLR, iar daca asta s-ar intampla, e greu de spus daca nu s-ar cere si mai multi bani pe el. Pana una-alta, expertii considera ca masina Mercedes 300 SLR purtand numarul de concurs 722, cu care Sir Stirling Moss a stabilit in 1955 in raliul Mille Miglia un record valabil si acum, are valoarea aproximativa de 33 de milioane de euro. Automobilul, in perfecta stare de functionare, face parte din colectia muzeului marcii.
2. Bugatti Type 57SC Atlantic - 28.000.000 euro
Nu exista automobil Bugatti care sa nu fie o capodopera tehnica si de stil, insa aceasta este Mona Lisa domeniului auto. S-au asamblat numai trei exemplare de Bugatti Type 57 SC Atlantic. Sub capota din fata se afla un motor cu 8 cilindri in linie, de 200 CP
3. Ferrari 250 GTO - 23.000.000 euro
Dincolo de palmaresul competitional, acesta este modelul care reprezinta cel mai bine spiritul Ferrari. Totala dedicare sportiva, design sublim, motor V12 amplasat in fata (3.0 litri, 300 CP). S-au fabricat numai 39 de
exemplare.
4. Rolls-Royce Silver Ghost - 17.000.000 euro
Primul Rolls Royce Silver Ghost (1907) isi datora numele caroseriei argintii si mersului incredibil de silentios. Acum, exemplarul inmatriculat cu nr. AX201 apartine Companiei Bentley.
5. Bugatti 41 Royale - 17.000.000 euro
Seria Bugatti Royale a reprezentat apogeul creatiei clasice a marcii din Molsheim. Scop declarat: depasirea lui Rolls Royce in termeni de rafinament si performante. S-au realizat doar 6 exemplare.
6. BMW M1 ANDY WARHOL - 11.000.000 euro
Aceasta opera de arta moderna a ocupat locul 6 in cursa de 24h de la Le Mans. In prezent, exemplarul M1 pe care celebrul artist plastic Andy Warhol l-a colorat in 1979 face parte din patrimoniul marcii.
7. Boeing Lunar Rover - 8.000.000 euro
S-au fabricat patru in 1971 si fiecare a costat 325 de milioane de dolari. Numai unul se mai afla pe Pamant si apartine NASA. Pentru celelalte trei (aflate pe Luna), trebuie sa platiti transportul.
Acesta este unul dintre exemplele de evaluare pur teoretica. Nu stim ce motiv ar putea vreodata sa determine Concernul Daimler sa scoata la vanzare acest exemplar de roadster 300 SLR, iar daca asta s-ar intampla, e greu de spus daca nu s-ar cere si mai multi bani pe el. Pana una-alta, expertii considera ca masina Mercedes 300 SLR purtand numarul de concurs 722, cu care Sir Stirling Moss a stabilit in 1955 in raliul Mille Miglia un record valabil si acum, are valoarea aproximativa de 33 de milioane de euro. Automobilul, in perfecta stare de functionare, face parte din colectia muzeului marcii.
2. Bugatti Type 57SC Atlantic - 28.000.000 euro
Nu exista automobil Bugatti care sa nu fie o capodopera tehnica si de stil, insa aceasta este Mona Lisa domeniului auto. S-au asamblat numai trei exemplare de Bugatti Type 57 SC Atlantic. Sub capota din fata se afla un motor cu 8 cilindri in linie, de 200 CP
3. Ferrari 250 GTO - 23.000.000 euro
Dincolo de palmaresul competitional, acesta este modelul care reprezinta cel mai bine spiritul Ferrari. Totala dedicare sportiva, design sublim, motor V12 amplasat in fata (3.0 litri, 300 CP). S-au fabricat numai 39 de
exemplare.
4. Rolls-Royce Silver Ghost - 17.000.000 euro
Primul Rolls Royce Silver Ghost (1907) isi datora numele caroseriei argintii si mersului incredibil de silentios. Acum, exemplarul inmatriculat cu nr. AX201 apartine Companiei Bentley.
5. Bugatti 41 Royale - 17.000.000 euro
Seria Bugatti Royale a reprezentat apogeul creatiei clasice a marcii din Molsheim. Scop declarat: depasirea lui Rolls Royce in termeni de rafinament si performante. S-au realizat doar 6 exemplare.
6. BMW M1 ANDY WARHOL - 11.000.000 euro
Aceasta opera de arta moderna a ocupat locul 6 in cursa de 24h de la Le Mans. In prezent, exemplarul M1 pe care celebrul artist plastic Andy Warhol l-a colorat in 1979 face parte din patrimoniul marcii.
7. Boeing Lunar Rover - 8.000.000 euro
S-au fabricat patru in 1971 si fiecare a costat 325 de milioane de dolari. Numai unul se mai afla pe Pamant si apartine NASA. Pentru celelalte trei (aflate pe Luna), trebuie sa platiti transportul.
8. Mercedes-Benz SSK TROSSI - 8.000.000 euro
Modelele Mercedes SSK (supraalimentat cu compresor, 300 CP) au fost cele mai rapide automobile din lume de-a lungul anilor '20. Exemplarul din imagine are caroserie speciala, semnata Trossi.
9. Maserati 250/NR.2529 - 4.500.000 euro
Expertii considera ca Maserati 250F a fost cel mai reusit monopost de curse al anilor '50. La volanul acestui exemplar, celebrul Juan Manuel Fangio s-a impus in Marele Premiu al Germaniei din anul 1957.
10.Bentley 61/2 OLD NO.2 - 5.200.000 euro
Victoriile marcii Bentley de la Le Mans s-au datorat modelelor Speed Six. Din cele trei exemplare asamblate mai exista astazi doua. Acesta (locul 2
la Le
Mans in 1930) apartine unui particular.
11. Alfa Romeo 8C 2900 B LE MANS - 4.500.000 euro
Indicativul 8C arata ca motorul are 8 cilindri. Exemplarul unic din imagine are caroserie proiectata special pentru cursa de 24 h de la Le Mans. In prezent, apartine patrimoniului marcii.
12. Ferrari Testa Rossa - 4.500.000 euro
Aceste modele s-au tranzactionat oarecum frecvent in ultimii ani. Sunt masini de curse pur-sange, iar numele vine de la culoarea rosie a capacelor de chiulasa. S-au fabricat 36 de exemplare, din 1957.
13. Cugnot Fardier - 4.000.000 euro
Primul vehicul cu roti din lume care a renuntat la cal in favoarea aburului a fost construit de francezul Nicholas Cugnot in 1769. Astazi, poate fi vazut la Conservatoire National des Arts et Metiers.
14. Auto Union TYP C - 4.000.000 euro
Duelurile pe care le-au dat Auto Union si Mercedes de-a lungul anilor '30, in curse, sunt legendare. Typ C avea motor V16 amplasat central, compresor si 520 CP. O masina a fost recuperata din Rusia.
15. Jaguar TYPE D - 3.400.000 euro
Efortul marcii britanice de a-si reabilita imaginea sportiva de-a lungul anilor '50 a fost sustinut eroic de masinile de curse Type D. Acestea au castigat de trei ori titlul suprem in celebra cursa de anduranta de 24 h de la Le Mans. Modelul de strada Type E poarta inspiratia lor.
16. Rolls-Royce Phantom V ex John Lennon - 3.400.000 euro
Genialul muzician a ales sa sfideze opulenta cu propriile ei arme. Cum altfel sa privim mesajul acestui Rolls psihedelic?
Aceste modele s-au tranzactionat oarecum frecvent in ultimii ani. Sunt masini de curse pur-sange, iar numele vine de la culoarea rosie a capacelor de chiulasa. S-au fabricat 36 de exemplare, din 1957.
13. Cugnot Fardier - 4.000.000 euro
Primul vehicul cu roti din lume care a renuntat la cal in favoarea aburului a fost construit de francezul Nicholas Cugnot in 1769. Astazi, poate fi vazut la Conservatoire National des Arts et Metiers.
14. Auto Union TYP C - 4.000.000 euro
Duelurile pe care le-au dat Auto Union si Mercedes de-a lungul anilor '30, in curse, sunt legendare. Typ C avea motor V16 amplasat central, compresor si 520 CP. O masina a fost recuperata din Rusia.
15. Jaguar TYPE D - 3.400.000 euro
Efortul marcii britanice de a-si reabilita imaginea sportiva de-a lungul anilor '50 a fost sustinut eroic de masinile de curse Type D. Acestea au castigat de trei ori titlul suprem in celebra cursa de anduranta de 24 h de la Le Mans. Modelul de strada Type E poarta inspiratia lor.
16. Rolls-Royce Phantom V ex John Lennon - 3.400.000 euro
Genialul muzician a ales sa sfideze opulenta cu propriile ei arme. Cum altfel sa privim mesajul acestui Rolls psihedelic?
17. Ford GT40 - 3.400.000 euro
Ford a produs de-a lungul istoriei sale de peste 100 de ani mai multe modele celebre, insa GT40 este emblematic pentru latura sportiv-elitista a marcii. Coupe-urile GT40 au dat lectii greu de uitat masinilor Ferrari de-a lungul mai multor sezoane competitionale in anii '60.
18. Aston Martin DBR1 - 3.100.000 euro
Au fost vremuri glorioase, cand aproape ca nimic nu te putea propulsa mai rapid in inalta societate a domeniului auto decat o victorie in cursa de 24 h de la Le Mans. Nu degeaba Sir David Brown a insistat de-a lungul anilor '50 ca marca sa sa se impuna in aceasta cursa. Aston Martin DBR1 a iesit victorios in 1959, condus fiind de Carroll Shelby si Roy Salvadori, si nu oricum, ci cu un avans de 25 de ture de circuit!
19. Aston Martin DB5 ,,Bond" - 2.800.000 euro
Orice DB5 este identic pe dinafara cu cel folosit de agentul-personaj de film James Bond. Practic, cunoscatorii sunt gata sa dea semnificativ mai mult pe exemplarele implicate in filmari.
20. Mini George Harrison - 2.300.000 euro
Acest Cooper din 1965, preparat de Radford, a fost pictat cu imagini din ,,Tantrum Art". Harrison l-a vandut lui Eric Clapton si apoi l-a cumparat iar. Acum, apartine celei de-a doua sotii, Olivia.
21. Itala 35/45 Borghese - 2.000.000 euro
Acest automobil poate fi considerat prima vedeta a raliurilor la nivel mondial. Cu printul Borghese la volan, masina a castigat editia din 1907 a raliului Paris-Pekin. Masina este expusa la Torino.
22. Porsche 917 - 1.700.000 euro
Acest adevarat terminator al circuitelor de viteza si al curselor de anduranta a fost prezentat pentru prima oara cu 40 de ani in urma. In prezent, mai exista opt exemplare. Trei apartin Companiei Porsche, fiind complet restaurate.
23. Elvis-Cadillac Fleetwood - 1.700.000 euro
Aceasta este masina pe care, aflat in plina ascensiune, cantaretul Elvis Presley a daruit-o mamei sale in 1955. Preferintele ei au determinat schimbarea culorii din albastru in roz.
24. Lincoln GG300 Continental - 1.400.000 euro
Mai precis, este vorba despre limuzina construita conform specificatiilor Casei Albe pentru presendintele J.F. Kennedy. Dupa asasinarea lui, masina a continuat sa fie folosita de Nixon, Ford si Carter.
25. Lotus 49 Jim Clark - 1.100.000 euro
Pentru fanii Formulei 1, Lotus 49 are o aura divina. Cele cateva exemplare produse intre 1967 si 1970 au motoare V8 Coswortw DFV. Exemplarul pilotat de Jim Clark apartine unei colectii particulare.
TOP 10 - MASINI CARE NU AU INTRAT IN CONSTRUCTIA DE SERIE NICIODATA
Conceptele sunt o parte a industriei auto de mai bine de 50 de ani,
arata altfel, au mai multa tehnologie decat o masina de serie, insa din
pacate nu le vom vedea niciodata la semafor asa cum au fost create.
1.Mercedes F400
Mercedes F400 este un laborator de cercetare mobil al inginerilor de la Stuttgart.
Masina prezentata in 2002 are un sistem
ce ii permite ca rotile sa isi schimbe gradul de inclinare pana la 20
de grade, fiind cu 30% mai stabila decat un autoturism conventional.
F400 este capabil sa franeze de la 100 km in mai putin de 5 metri.
2.Jeep Hurricane
Jeep Hurricane este un vehicul concept prezentat in anul 2005 in America.
Modelul este realizat din fibra de carbon
si dispune de doua motoare, de 5,7 litri Hemi, unul amplasat in fata si
unul in spate. Cu cele doua propulsoare Hurricane dispune de 670 de cai
putere.
Hurricane nu are usi laterale sau acoperis si are locuri doar pentru doua persoane.
3.Mercedes C111
C111 a fost un model experimental produs
de Mercedes-Benz in anul 1969. Compania a creat noi tehnologii si
propulsii, Wankel, Diesel, precum si motoare supraalimentate si a
folosit aceasta masina pentru a le testa.
Masina a primit si usile gullwing, piele si aer conditionat. Cu motorul de 370 de cai putere automobilul prinde 290 km/h.
4.Maserati Birdcage
Maserati Birdcage este un concept construit pe sasiul din fibra de carbon al modelului de curse Maserati MC12 GT1.Birdcage
este propulsat de un motor V12 care dezvolta 700 de cai putere.
Birdcage prezentat in anul 2005 poarta numele unui model din anii 1960.
5.Chevrolet Corvette Four-Rotor
Chevrolet Corvette Four-Rotor este un concept al anilor 70. Masina are o aerodinamica exceptionala avand 44 cm inaltime.
Coeficientul aerodinamic a fost de 0.325, mult mai bun decat al multor autovehicule produse in ultimii 20 de ani. Motorul avea 400 de cai putere.
6.TVR Cerbera Speed 12
TVR a produs intotdeauna masini sport foarte rapide, iar una dintre acestea a avut 1.000 de cai putere. Cerbera avea un motor V12 de 7,7 litri.
7.Citroen GT
Citroen a surprins in 2008 asistenta salonului auto de la Paris prin prezentarea unui concept.
Francezii au spus ca GT se doreste a fi o legatura intre lumea reala si cea digitala. Pretul acestuia era estimat la 2 milioane de dolari. Masina a fost creata special pentru jocul video Gran Turismo 5.
8.Saab Aero X
Modelul Aero X de la Saab se face remarcat prin lipsa usilor si a
montantilor de la parbriz. Acest fapt este posibil pentru ca Aero X
foloseste sistemul de cupola preluat din industria aeronautica, care
ofera soferului o panorama de 180 de grade si un acces mai usor in habitaclu.
Saab Aero X are un Motor V6 de 400 cai putere BiTurbo BioPower care functioneaza atat cu etanol 100%, reducand emisiile de carbon fosil dar si cu benzina.
9.BMW M1 Homage
BMW a creat conceptul M1 Homage care s-a dovedit a fi foarte bun,
insa nu l-a putut introduce in fabricatie din cauza pretului exorbitant.
In
aprilie 2008, BMW a dezvaluit conceptul M1 Homage pentru a comemora
aniversarea a 30-a de M1. Compania nu a dezvaluit interiorul modelului
si nici poze cu masina in actiune.
10.Jaguar F-Type
Jaguar F-Type a uimit lumea automobilistica in anul 2000, insa masina nu a apucat sa fie produsa pentru ca business-ul a inceput sa mearga prost.
F-Type este o masina cu doua locuri care are la baza modelul sedan XF.
CELE MAI SCUMPE - 2012
Revista Forbes a realizat un top al celor mai scumpe maşini, care
va aparea pe piata anul viitor. Cel mai ieftin este un Porsche 918
Spyder de 845,000 de dolari, iar cel mai scump este un Bugatti Veyron
Supersport de 2,6 milioane de dolari.
10. Porsche 918 Spyder, din Germania (motor: 3.4-litri V8 de 500cp; 0-100 km / h: 3,1 secunde)
Preţ: 845.000 dolari
9. Tuatara SSC 2012 , din Statele Unite ale Americii (motor: 6,8 litri 1.350cp V-8; 0-100 km / h: 2,5 secunde)
Preţ: 970.000 dolari
8. Hennessey Venom GT, Statele Unite ale Americii (motor: 6,2 litri V-8; 0-100 km / h: 2,5 secunde)
Pret: 1 milion dolari
7. Pagani Huayra, din Italia (motor: Mercedes-Benz 700cp, V-12; 0-100 km / h: 3,5 secunde).
Pret: 1.3 milioane dolari
6.Maybach Landaulet Statele Unite ale Americii (motor: 12-cilindri, 620cp, 0-100 km / h: 5,2 secunde).
Pret: 1.4 milioane dolari
5. Aston Martin One-77, din Marea Britanie (motor: 750cp, 7.3-litri V-12; 0-100 km / h: 3,7 secunde).
Pret: 1.4 milioane dolari
4. Koenigsegg R Ager , din Suedia (motor: 1115 CP, 5.0-litri V-8; 0-100 km / h: 2,9 secunde)
Pret: 1.7 milioane dolari
3. Zenvo ST1 , din Danemarca (motor: 1.250 hp V-8; 0-100 km / h: 2,9 secunde)
Pret: 1.8 milioane dolari
2. Ferrari 599XX , din Italia (motor: V-12 de 700cp; 0-100 km / h: 2,9 secunde)
Preţ: Se zvoneşte că depăşeşte 2 milioane dolari
1. Bugatti Veyron Supersport, din Franţa (motor: 16-cilindri, 1200 hp, 0-100 km / h: 2,4 secunde)
Pret: 2.6 milioane
10. Porsche 918 Spyder, din Germania (motor: 3.4-litri V8 de 500cp; 0-100 km / h: 3,1 secunde)
Preţ: 845.000 dolari
9. Tuatara SSC 2012 , din Statele Unite ale Americii (motor: 6,8 litri 1.350cp V-8; 0-100 km / h: 2,5 secunde)
Preţ: 970.000 dolari
8. Hennessey Venom GT, Statele Unite ale Americii (motor: 6,2 litri V-8; 0-100 km / h: 2,5 secunde)
Pret: 1 milion dolari
7. Pagani Huayra, din Italia (motor: Mercedes-Benz 700cp, V-12; 0-100 km / h: 3,5 secunde).
Pret: 1.3 milioane dolari
6.Maybach Landaulet Statele Unite ale Americii (motor: 12-cilindri, 620cp, 0-100 km / h: 5,2 secunde).
Pret: 1.4 milioane dolari
5. Aston Martin One-77, din Marea Britanie (motor: 750cp, 7.3-litri V-12; 0-100 km / h: 3,7 secunde).
Pret: 1.4 milioane dolari
4. Koenigsegg R Ager , din Suedia (motor: 1115 CP, 5.0-litri V-8; 0-100 km / h: 2,9 secunde)
Pret: 1.7 milioane dolari
3. Zenvo ST1 , din Danemarca (motor: 1.250 hp V-8; 0-100 km / h: 2,9 secunde)
Pret: 1.8 milioane dolari
2. Ferrari 599XX , din Italia (motor: V-12 de 700cp; 0-100 km / h: 2,9 secunde)
Preţ: Se zvoneşte că depăşeşte 2 milioane dolari
1. Bugatti Veyron Supersport, din Franţa (motor: 16-cilindri, 1200 hp, 0-100 km / h: 2,4 secunde)
Pret: 2.6 milioane
CELE MAI SCUMPE - 2011
Cel mai scump autoturism
din lume este Koenigsegg Trevita, care costa 2,21 milioane de dolari,
potrivit revistei americane Forbes. Topul nu ia in calcul masinile de
epoca si cele vandute la licitatie.
3. Pagani Zonda Cinque Roadster
4. Lamborghini Reventón Roadster
5. Lamborghini Reventón
6. Maybach Landaulet
7. Koenigsegg CCXR
8. Koenigsegg CCX
9. Leblanc Mirabeau
10. Shelby Ultimate Aero
Pret: 740.000 dolari
1. Koenigsegg Trevita
Pret: 2.21 milioane dolari
Vor fi produse doar trei masini
.
2. Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport
Pret: 2 milioane dolari (1.67 milioane pentru versiunea coupe)
Vor fi produse 150 de masini
3. Pagani Zonda Cinque Roadster
Pret:1.8 milioane dolari
Vor fi produse doar 5 masini
4. Lamborghini Reventón Roadster
Pret:1.56 milioane dolari
5. Lamborghini Reventón
Pret: 1.42 milioane dolari
Vor fi produse 20 de masini
6. Maybach Landaulet
Pret:1.4 milioane dolari
7. Koenigsegg CCXR
Pret:1.3 milioane dolari
8. Koenigsegg CCX
Pret: 1.1 milioane dolari
9. Leblanc Mirabeau
Pret:765.000 dolari
10. Shelby Ultimate Aero
10 maşini germane de legendă
Industria germană de automobile este considerată cea mai bună din
lume. Maşini bune, performante şi fiabile. Dar de multe ori lipsite de
emoţie. Iata zece maşini care vor să contrazică acest lucru.
Germania este ţara cu istorie în cultura şi industria auto a lumii. Nu
o spunem noi, ci aproape toţi cei care îşi doresc un automobil. Iar
maşinile create şi produse de germani sunt făcute după tipicul poporului
teuton: cu seriozitate şi simţ de răspundere. Chiar dacă, uneori,
emoţia este sacrificată în favoarea stilului conservator. Însă germanii
ne-au dat de-a lungul istoriei şi serie de modele la care toţi visăm.
Sau zâmbim când le vedem. Iată zece dintre ele. Nu avem pretenţia că
sunt cele mai reprezentative, probabil am putea să găsim încă pe atâtea.
De la maşini sport la monovolume, Gemania produce orice tip de
automobil şi este responsabilă pentru trei sferturi din producţia
europeană de maşini.
Bulli este originalul în ceea ce priveşte automobilele de vacanţă. A devenit un simbol pentru perioada hippie şi a rămas un automobil de cult. Este atât de importat pentru Volkswagen, încât marca din Wolfsburg se gândeşte să îl reinventeze.
Este un automobil extrem de important pentru lumea raliurilor. Audi Quattro a adus tracţiunea integrală pe o maşină performantă şi a devenit un model simbolic pentru pasionaţii de raliuri din anii '80. A fost fabricat între 1980 şi 1991.
Beetle. Sau buburuză. Sau broscuţă. Este automobilul simbol pentru întreaga industrie germană. Putem să îl comparăm cu Ford Model T la capitolul popularitate. Însă este unul dintre cele mai longevive modele de pe piaţă. Conceput ca automobilul poporului pe vremea lui Hitler, în 1938, Beetle a fost fabricat până în 2003. Este o legendă a industriei auto. Peste 21 de milioane unităţi au fost fabricate în întreaga lume.
Opel nu putea să lipsească dintre modelele de legendă germane şi am ales modelul Manta drept cel mai reprezentativ. A fost prezentat pentru prima dată în 1970 şi a rămas în producţie până în 1988. A fost un coupe abordabil, cu tracţiune spate. O maşină sport pentru oricine.
Trabant-ul este hulit şi iubit în întreaga Europă de Est. A fost simbolul industiriei auto din Germania de Est şi maşina abordabilă din întreg blocul comunist din Europa. VEB Sachsenring a creat automobilul de carton în 1957 şi, de-a lungul unei vieţi suficient de lungi, acest automobil extrem de simplu a fost fabricat în 3 milioane de exemplare.
Chintesenţa automobillui sportiv german. Cu o formă inconfundabilă care a fost creată în 1963, Porsche 911 este unul dintre cele mai mari succese ale industriei germane de automobile sport. Porsche a rămas fidel arhitecturii cu motor boxer amplasat în spate. Astăzi, Porsche 911 se află la a şasea generaţie.
Roadsterul original. BMW a lansat acest automobil în 1956 şi avea planuri mari pentru el. A vrut să îl exporte în Statele Unite în mii de unităţi. Dar, în afară de câteva vedete care şi-au manifestat interesul pentru modelul BMW, clientul obişnuit nu s-a putut apropia din cauza preţului. Doar 256 de exemplare au fost fabricate.
În ţara noastră, acest model de Mercedes-Benz este numit "bot de cal". Mulţi vor spune că urmaşul lui este şi mai celebru. Dar noi credem că W114 a fost cel mai durabil model de Mercedes construit vreodată. A fost lansat în 1968 şi încă este folosit în întreaga lume. Este probabil cel mai "clasic" Mercedes.
Seria 02 de la BMW a pornit ceea ce ulterior a devenit seria 3. Este prima berlină sportivă din gama bavarezilor, iar modelul 2002 va rămâne pentru totdeauna în cărţile de istorie auto. peste 800.000 de exemplare au fost create între 1966 şi 1976. Este un model foarte apreciat de colecţionari.
10. MERCEDES-BENZ 300 SL Gullwing
Mercedes Gullwing este cel mai celebru dintre toate automobilele germane. Imaginea portierelor care se deschid în sus ca două aripi de pescăruş este reprezentativă. Doar 3.258 unităţi au fost fabricate, şi de aceea este un obiect de colecţie rar şi dezirabil. A fost lansat în 1954, iar la acea vreme era un automobil rapid şi foarte performant. Mercedes a adus un tribut acestui model şi a readus portierele de tip gullwing pe actualul model Mercedes-Benz SLS AMG.
1. WOLKSWAGEN Bulli
Bulli este originalul în ceea ce priveşte automobilele de vacanţă. A devenit un simbol pentru perioada hippie şi a rămas un automobil de cult. Este atât de importat pentru Volkswagen, încât marca din Wolfsburg se gândeşte să îl reinventeze.
2. AUDI Quattro
Este un automobil extrem de important pentru lumea raliurilor. Audi Quattro a adus tracţiunea integrală pe o maşină performantă şi a devenit un model simbolic pentru pasionaţii de raliuri din anii '80. A fost fabricat între 1980 şi 1991.
3. WOLKSWAGEN Beetle
Beetle. Sau buburuză. Sau broscuţă. Este automobilul simbol pentru întreaga industrie germană. Putem să îl comparăm cu Ford Model T la capitolul popularitate. Însă este unul dintre cele mai longevive modele de pe piaţă. Conceput ca automobilul poporului pe vremea lui Hitler, în 1938, Beetle a fost fabricat până în 2003. Este o legendă a industriei auto. Peste 21 de milioane unităţi au fost fabricate în întreaga lume.
4. OPEL Manta
Opel nu putea să lipsească dintre modelele de legendă germane şi am ales modelul Manta drept cel mai reprezentativ. A fost prezentat pentru prima dată în 1970 şi a rămas în producţie până în 1988. A fost un coupe abordabil, cu tracţiune spate. O maşină sport pentru oricine.
5. TRABANT
Trabant-ul este hulit şi iubit în întreaga Europă de Est. A fost simbolul industiriei auto din Germania de Est şi maşina abordabilă din întreg blocul comunist din Europa. VEB Sachsenring a creat automobilul de carton în 1957 şi, de-a lungul unei vieţi suficient de lungi, acest automobil extrem de simplu a fost fabricat în 3 milioane de exemplare.
6. PORSCHE 911
Chintesenţa automobillui sportiv german. Cu o formă inconfundabilă care a fost creată în 1963, Porsche 911 este unul dintre cele mai mari succese ale industriei germane de automobile sport. Porsche a rămas fidel arhitecturii cu motor boxer amplasat în spate. Astăzi, Porsche 911 se află la a şasea generaţie.
7. BMW 507
Roadsterul original. BMW a lansat acest automobil în 1956 şi avea planuri mari pentru el. A vrut să îl exporte în Statele Unite în mii de unităţi. Dar, în afară de câteva vedete care şi-au manifestat interesul pentru modelul BMW, clientul obişnuit nu s-a putut apropia din cauza preţului. Doar 256 de exemplare au fost fabricate.
8. MERCEDES-BENZ W114
În ţara noastră, acest model de Mercedes-Benz este numit "bot de cal". Mulţi vor spune că urmaşul lui este şi mai celebru. Dar noi credem că W114 a fost cel mai durabil model de Mercedes construit vreodată. A fost lansat în 1968 şi încă este folosit în întreaga lume. Este probabil cel mai "clasic" Mercedes.
9. BMW 2002
Seria 02 de la BMW a pornit ceea ce ulterior a devenit seria 3. Este prima berlină sportivă din gama bavarezilor, iar modelul 2002 va rămâne pentru totdeauna în cărţile de istorie auto. peste 800.000 de exemplare au fost create între 1966 şi 1976. Este un model foarte apreciat de colecţionari.
10. MERCEDES-BENZ 300 SL Gullwing
Mercedes Gullwing este cel mai celebru dintre toate automobilele germane. Imaginea portierelor care se deschid în sus ca două aripi de pescăruş este reprezentativă. Doar 3.258 unităţi au fost fabricate, şi de aceea este un obiect de colecţie rar şi dezirabil. A fost lansat în 1954, iar la acea vreme era un automobil rapid şi foarte performant. Mercedes a adus un tribut acestui model şi a readus portierele de tip gullwing pe actualul model Mercedes-Benz SLS AMG.
Cele mai frumoase caroserii din istoria automobilului
Revista Wired a publicat o listă cu cele mai
frumoase caroserii din istoria automobilului, care sunt expuse la High
Museum of Art .
Lista a fost realizată cu ocazia expoziţiei "The Allure of the
Automobile" care va debuta la finalul acestei luni şi care va cuprinde
18 modele de maşini produse în perioada 1930-1960.
Cele 6 caroserii desemnata ca fiind cele mai frumoase din istoria
automobilului sunt:
1) Porsche 550 Le Mans/La Carrera Panamerica Coupé, 1953.2) Mercedes-B.
Revista Wired a publicat o listă cu cele mai
frumoase caroserii din istoria automobilului, care sunt expuse la High
Museum of Art .
Lista a fost realizată cu ocazia expoziţiei "The Allure of the
Automobile" care va debuta la finalul acestei luni şi care va cuprinde
18 modele de maşini produse în perioada 1930-1960.
Cele 6 caroserii desemnata ca fiind cele mai frumoase din istoria automobilului sunt:
1) Porsche 550 Le Mans/La Carrera Panamerica Coupé, 1953.
2) Mercedes-Benz 540K Special Roadster, 1937.
3) Ferrari 250 Berlinetta SWB, alias "SEFAC Hot Rod", 1961.
4) Chevrolet Corvette "Bill Mitchell" Stingray prototype,1959.
5) Aston Martin DB4 GT Zagato, 1961.
6) Alfa Romeo 8C2900B Touring Berlinetta, 1938.
3) Ferrari 250 Berlinetta SWB, alias "SEFAC Hot Rod", 1961.
4) Chevrolet Corvette "Bill Mitchell" Stingray prototype,1959.
5) Aston Martin DB4 GT Zagato, 1961.
6) Alfa Romeo 8C2900B Touring Berlinetta, 1938.
De departea o colectie impresionanta. Pacat ca aceste modele nu pot fi achizitionate decat de cei cu multi bani.
RăspundețiȘtergererent a car Bucuresti
De departea o colectie impresionanta. Pacat ca aceste modele nu pot fi achizitionate decat de cei cu multi bani.
RăspundețiȘtergererent a car Bucuresti