Morgan a fost fondata in 1909, de catre H.F.S. Morgan si a ramas o afacere de familie pana astazi. Inainte ca modelul 4/4 sa fie lansat in 1936, Morgan avusese o afacere prospera, producand vehicule cu 3 roti.
H.F.S. Morgan
Morgan Runabout , primul model 1909
Cu trei roţi şi 4-4 autovehiculele timpurii au fost cu doua locuri sau cu patru locuri ,şi, prin urmare, sunt considerate a fi 'cyclecars'. Vehicule cu trei roţi au evitat intentionat impozitul britanic,deci masinile fiind clasificate ca motocicletele. Concurenţa de la masini mici, cum ar fi Austin 7 şi originala Morris Minor, cu economie comparabila, preţ şi confort mai bun, le-a făcut pe 'cyclecars' mai puţin atractive.Putem da exemple ca V-Twin cu trei roţi (1911-1939).
Succesul Morgan Company
se bazeaza pe fabricarea unei masini devenita icoana, numita Morgan
Threewheeler (“cu trei roti”). Acest design genial, dar simplu, produs
de inginerul Harry Morgan a devenit unul dintre cele mai de succes
automobile usoare ale primelor zile de automobilism. Din 1909-1953,
aproximativ 30.000 de Morgan Threewheeler au fost fabricate in Malvern,
dar mult mai multe au fost facute sub licenta de catre Darmont Morgan in
Franta. Pentru multi proprietari norocosi a fost prima lor experienta
cu libertatea pe care detinerea unui autoturism o putea aduce.
Accelerarea rapida combinata cu o distanta de croaziera de peste 17.7
km/l (5.6 l/100 km) a fost o combinatie imbatabila in acele zile. Pe
pista de curse masina a devenit foarte repede un mare succes, castigand
celebrul Mare Premiu al Frantei in 1913 si reusind parcurgerea pistei
Brooklands la o viteza medie de peste 100 mph (160 kmh). Stirling Moss,
care a detinut unul, spune cu nonsalanta ca “Morganul meu a fost un mare
magnet de femei”.
Desi lumea este un loc foarte diferit in anul 2011,
este momentul potrivit pentru a relansa acest design de exceptie.
Tinerii foarte probabil nu au avut parte de aceeasi fiori atat de
cunoscuti pilotilor de demult ai Threewheeler-ului, si probabil ca
statutul de cult este asigurat pentru o masina cu un astfel de accent pe
functionalitate pura si simpla. Viitorul transportului rutier in
secolul 21 are doua probleme mari, de conservare a resurselor si de
protectie a mediului nostru natural. Reducerile de personal si o
filozofie a simplitatii sunt modalitati de a trata aceste probleme. The
Morgan Threewheeler este un raspuns dovedit la aceste probleme. In 2011
Morgan Motor Company isi va extinde gama de automobile, intorcandu-se
inapoi la radacinile sale.
Noul Morgan Threewheeler este o fuziune de tehnologii
moderne intr-un design clasic. Prin montarea ultimului tip de motor de
1800 cmc de Harley Davidson (numit “Screaming Eagle”) si a unei cutii de
5 viteze produsa de Mazda, masina ofera o simplitate si o fiabilitate
de tipul “intra in ea si condu-o”. Un sasiu robust tubular si doua bare
“rollover” inconjoara habitaclul. O caroserie formata aerodinamic stil
“glonte” protejeaza ocupantii de intemperii. Cu toate acestea,
sentimentul de libertate si contact cu drumul prin rotile din fata va
aduce aminte de bucuria de a conduce automobile din anii 20 si 30, dar
fara fragilitatea si temperamentul specifice acelor ani. O cabina de
pilotaj captusita cu piele in stilul aeronavelor incanta privirea si
induce sentimentul de “zbor prin aer”. Rafinarea designului original a
produs un vehicul unic in secolul XXI. Cu o greutate sub 500kg si o
caroserie care aluneca prin aer se obtine cea mai buna performanta si
economie de combustibil. Morgan Threewheeler are cea mai mare putere din
lume in raport cu greutatea sa, referindu-ne la masini cu pret similar.
Sau
in 1912 Morgan Vagabond Deluxe cu design auto a lui HFS Morgan. Primul a
fost un vagabond cu un singur loc cu trei roţi, fabricat pentru uzul
său personal în 1909. Interesul rătăcitor
al lui l-au condus la un brevet de design si asa incepe productia. El a
arătat iniţial versiunile cu un singur loc şi două locuri la Vagabondul
său la Olympia Motor din 1911.Aici a fost convins ca în cadrul
expoziţiei ar exista o cerere mai mare pentru un model cu două locuri.
Morgan
Motor Company a fost înregistrată ca societate cu răspundere limitată
numai în 1912 cu HFS Morgan ca director de gestionare şi fiul sau ca
partener de afaceri cu drept de investitie.
Ca
preşedinte scoate primul său Morgan Aero 2-Seater Sport 1926, 1928
Morgan Aero Super, 1928 Super Morgan Aero. Una dintre masinile lui de
curse a câştigat în 1913 ''Cyclecar Grand Prix'' de la Amiens din
Franţa. Aceasta a devenit baza pentru modelul Grand Prix din 1913 -
1926, de la care a evoluat Sport Aero Super, şi modele sport. Aceste
modele foloseau racirea cu aer sau Motorul a fost plasat înainte de axa
roţilor din faţă într-un şasiu fabricat din ţevi de oţel brazate.
Modelele V-Twin nu au fost returnate la producţia de după al doilea
război mondial.Prin F-Series cu trei roţi (1932-1952) din 1936, Morgan
F4, a deschis Tourer Open.Mai exact din 1932 vine cu o nouă serie de
Morgan trei roţi inceputa cu F-4.La F-4, precum şi la fraţii săi viitori
F-2 şi F-Super, a folosit un şasiu din oţel presat, şi patru cilindri
Ford Sidevalve, motor care la fost folosit în producţia modelului Y.
Ford-motor cu trei roţi a continuat până în 1952.
În ciuda designului lor tradiţionale,masinile Morgan au avut întotdeauna o aluta sportiva sau de "maşină sport " de performanţă, din cauza greutăţii lor extrem de scăzute.
În ciuda designului lor tradiţionale,masinile Morgan au avut întotdeauna o aluta sportiva sau de "maşină sport " de performanţă, din cauza greutăţii lor extrem de scăzute.
Din 1909 sunt utilizate glisantele bare cu suspensie pilon, o
organizare independentă faţă-spate si cu sistem de suspensie fiecare
roată din faţă, montate pe un dispozitiv al pivotului dispus de-a lungul
pilonului si imobilizat la randul lui de un arc. Morgan a folosit
evoluţia acestui sistem de suspensie de-a lungul existenţei sale şi este
încă folosit pe masinile clasice, cu toate că nu si la Aero 8 sau cele
mai noi modele.
In orice caz,
acest lucru nu a insemnat ca Morgan a trebuit sa se lupte pentru
supravietuire. De fapt, in intreaga sa istorie, compania a fost
profitabila, iar clientii companiei sunt inca interesati de modelele
Morgan. Desi productia a crescut constant, listele de asteptare pot dura
si pana la 7-8 ani. Impotriva trendului descendent al industriei auto
britanice, Morgan este pur si simplu un miracol.
De
fapt, succesul formulei Morgan este la fel ca Harley Davidson: a vinde o
imagine clasica. Chiar si azi Morgan ramane fidela sitlului clasic si
productiei clasice de masini, la fel ca acum 40 de ani. Sasiul este si
acum ca o brida separata din otel, al carui corp consta intr-un cadru de
lemn (facut de tamplari) si caroserie din otel/aluminium. De la
momentul esecului modelului Plus 4 Plus din anii 60, Morgan nu a
incercat sa isi mai modernizeze masinile.
FABRICA MORGAN
FABRICA MORGAN
Azi,
compania este condusa de Peter Morgan si Charles Morgan, fiul si
nepotul fondatorului Morgan. Mica fabrica din Malvern Link are 143 de
angajati. Familia Morgan locuieste in apropierea fabricii.
Charles Morgan
ISTORIC MODELE PRODUSE
1909 Runabout
1911–1939 V-Twin 3-wheeler
1932–1952 F-Series 3-wheeler
1936 4/4 Two-Seater and Four-Seater
1950–1969 Plus 4
1964–1967 Plus 4
1968–2004 Plus 8
1985–2000 Plus 4
2001–2009 Aero 8
2004 V6 Roadster
2005 Plus 4
2008–2011 Morgan AeroMax
2010–2011 Morgan Aero SuperSports
2011- Morgan Eva GT
1911–1939 V-Twin 3-wheeler
1932–1952 F-Series 3-wheeler
1936 4/4 Two-Seater and Four-Seater
1950–1969 Plus 4
1964–1967 Plus 4
1968–2004 Plus 8
1985–2000 Plus 4
2001–2009 Aero 8
2004 V6 Roadster
2005 Plus 4
2008–2011 Morgan AeroMax
2010–2011 Morgan Aero SuperSports
2011- Morgan Eva GT
1912 - MORGAN RUNABOUT DELUXE
1926 - MORGAN AERO
Modelul 4/4 insemna 4 roti si 4 cilindri. Plus 4 a sosit in 1950, apoi Rover V-8 Plus 8 in 1968. Pana atunci, Morgan isi aratase varsta din cauza lipsei de dezvoltare.
MORGAN PLUS 4 ( 1951 - 1986 )
MORGAN 4 SEATER 1951 - 1953
MORGAN ROADSTER 4 SEATER
Salonul Auto de la Geneva va marca un nou moment important în istoria Morgan.După ce a reinventat 3Wheeler, automobilul legendar cu doar trei roţi,
constructorul britanic plănuieşte lansarea unei versiuni revizuite a
modelului Morgan Plus 8. Se pare că producătorul a contactat deja câţiva clienţi pentru a
le împărtăşi vestea, însă nu a furnizat prea multe detalii.
Este foarte probabil ca Plus 8 să vină cu aer condiţionat în
standard, jantele de pe Aero 8 şi opţiunea unei transmisii automate.
Ceea ce se va afla sub capotă rămâne însă un mister. Este cert însă
faptul că vom regăsi un motor cu opt cilindri, numele Plus 8 sugerând
chiar această trăsătură. Dacă până acum sub capotă s-au perindat unităţi
de provenienţă Buick/Rover, BMW şi Ford, nici de această dată nu ar fi
exclus să asistăm la instalarea unui propulsor de origine americană.
Viitorul Plus 8 va oferi opt culori de caroserie, cu posibilităţi
numeroase de personalizare, însă numărul de exemplare va fi unul extrem
de redus. Asamblarea manuală şi caracterul exclusivist vor face ca
preţul final să ajungă la aproximativ 80.000 de euro.
Morgan s-a axat până acum doar pe nişa celor care vor maşini
retro, dar cu tehnologii mai aproape de zilele noastre şi zero
kilometri la bord. Acum britanicii se adresează unui public ceva
mai cosmopolit şi modern prin prezentarea senzaţionalului Morgan
Eva GT. Acest nou coupe cu patru locuri păstrează eleganţa tipică a
mărcii, dar o transpune într-o manieră foarte modernă cu o foarte
subtilă undă de parfum retro.
Dacă precedenta tentativă retro-modernistă
,gama Aero, a fost deseori ironizată pentru privirea saşie şi
stilul nedefinit, această păstrează doar liniile mari, dar renunţă
la farurile rotunde în favoarea unora puternic alungite, aripile
laterale nu mai au forma clasică şi singura aluzie la GT-urile de
altă dată este dată de caroseria bicoloră. Şi ca dimensiuni
lucrurile s-au schimbat foarte mult pentru Eva GT, acesta fiind cu
jumătate de metru mai lung decât Aeromax, model pe al cărui şasiu
se bazează. Dimensiunile lui Eva GT sunt impresionante, având un
profil foarte jos, înălţime de doar 1,2 metri (cu 14 cm mai
puţin decât un Ferrari 612 Scaglietti), o lăţime de 1,8 metri şi o
lungime de 4,8 m.
MORGAN AERO SUPERSPORTS
MORGAN EVA GT
Morgan este, fara doar si poate, unul dintre foarte putinii
reprezentanti ai industriei auto actuale capabili sa prepare un amestec
omogen intre prezent si trecutul indepartat, talent demonstrat si cu
ocazia prezentarii ultimei sale creatii – EvaGT.
La fel de clasica precum o pipa din colectia MacArthur, caroseria noii masini ascunde totusi o tehnica cat se poate de moderna, al carei nucleu este motorul turbo “sase-in-linie” de provenienta BMW.
Inainte de toate insa, trebuie lamurit un lucru: sub caroseria din
aluminiu a lui Morgan EvaGT nu se afla un schelet din lemn. Nu – desi
arata ca un omagiu adus anilor in care swing-ul era la putere, noul
coupe “2+2” al marcii din Malvern are un sasiu confectionat in intregime
din metalul anterior mentionat, structura sa fiind similara cu cea a
lui Aero Supersports.
In zona frontala, inghitit de spatiul creat in spatele calandrului a la Bugatti, odihneste un agregat identic cu cel de pe BMW 335i, capabil de 306 CP si 400 Nm.
Acesta imprima masinii o acceleratie de la 0 la 100 km/h in numai 4,5
secunde, insa adevarata valoare a travaliului sau este data de lipsa
limitatorului de viteza; in consecinta, daca la volanul sedanului
bavarez distractia se termina la 250 km/h, in habitacul retromobilului
britanic ea continua pana la 274 km/h.
Plus 8 cantareste 1.100 de kilograme, vine sub forma unui roadster
decapotabil si se spune ca ar avea cel mai "zdravan" sasiu din lume.
Puterea sa este extrasa dintr-un V8 de 4.8 litri de provenienta BMW.
Acesta este capabil sa produca 367 de cai putere (390 de cai alaturi de o
evacuare sport) si dezvolta un cuplu motor de 490 Nm. Puterea motorului
este transmisa rotilor prin intermediul unei cutii de viteze cu sase
rapoarte manuala sau automata.
Alaturi de cutia manuala, Morgan Plus 8 scoate la"suta" in 4.5 secunde (4.2 secunde in cazul cutiei automate), iar viteza maxima a fost limitata la 250 km/h. In ceea ce priveste consumul mediu de carburant, producatorul anunta ca Plus 8 va avea nevoie de 12.1 litri pentru a parcurge 100 de kilometri. In ciuda aspectului retro, Plus 8 dispune de aer conditionat, radio/CD si tapiterie din piele. In plus fata de acest model, Morgan va mai prezenta la Geneva 2012 Aero Coupe si Electric Roadster.
MORGAN PLUS 8
Alaturi de cutia manuala, Morgan Plus 8 scoate la"suta" in 4.5 secunde (4.2 secunde in cazul cutiei automate), iar viteza maxima a fost limitata la 250 km/h. In ceea ce priveste consumul mediu de carburant, producatorul anunta ca Plus 8 va avea nevoie de 12.1 litri pentru a parcurge 100 de kilometri. In ciuda aspectului retro, Plus 8 dispune de aer conditionat, radio/CD si tapiterie din piele. In plus fata de acest model, Morgan va mai prezenta la Geneva 2012 Aero Coupe si Electric Roadster.
MORGAN PLUS E
Capitala Elvetiei a fost martora dezvelirii lui Morgan
Plus E Concept, un sportiv electric ce are la baza modelul Plus 8.
Design-ul prototipului britanic a fost conceput de Zytek si Radshape, si
prin intermediul acestuia Morgan vrea sa testeze reactia publicului
inainte de a introduce conceptul in productie.
Morgan Plus E vine cu un motor electric capabil sa produca 160 de cai
putere si 380 Nm. Intr-un mod interesant, agregatul electric este cuplat
la o transmisie manuala cu cinci viteze, fapt ce ii permite conceptului
britanic sa sprinteze de la 0 la 100 km/h in 6 secunde.
"Am dorit sa vedem cat de multa distractie poate exista intr-un supercar
electric, asa ca am construit unul pentru a afla. Plus E combina
look-ul traditional Morgan cu tehnologia inalta, iar trenul de rulare
produce un cuplu substantial intr-un mod instant la orice viteza.
Multumita transmisiei manuale am reusit sa crestem autonomia, dar si
implicarea soferului. Va fi o masina fantastica in momentul sofatului", a
declarat Steve Morris, director operational Morgan.
MORGAN LIFECAR CONCEPT
VIDEO
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu