Mercedes - Benz


Tip societate pe acţiuni
Fondată 1881
Fondatori Gottlieb Daimler, Carl Benz
Sediu Stuttgart, Germania
Zona deservită Global (118 ţări)
Oameni cheie Dieter Zetsche, CEO
Industrie Auto
Produse Automobile
Camioane
Autocare
Motoare cu ardere interna
Proprietar Daimler AG
Website www.mercedes-benz.com




   Istoria companiei Mercedes-Benz este de asemenea istoria oamenilor care s-au dedicat unui vis de mobilitate absoluta. În cele ce urmeaza va prezint informatii suplimentare privind barbatii si femeile care au creat aceasta poveste de succes.

Gottlieb Daimler si Carl Benz

  În anii 1880, când Gottlieb Daimler si Carl Benz au inventat, independent unul fata de celalalt, motorul de viteza mare si automobilul, acestia au pus bazele transportului motorizat privat. Cu ajutorul partenerilor si al sustinatorilor financiari, cei doi ingineri si-au continuat în particular munca de dezvoltare în cadrul propriilor companii. În octombrie 1883, Benz a înfiintat Benz & Co. în orasul Mannheim; Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a fost înfiintata în noiembrie 1890 în orasul Cannstatt.
  
 Comis-voiajorul Nikolaus Otto (1832-1891), din Koln, a fost cel care a reusit sa construiasca un motor cu ardere interna ce functiona mai calm. El a facut apel la o inventie descrisa inca din 1862 de francezul Alphonse-Eugene Beau de Rochas: asa numitul principiu al celor 4 timpi.
Motorul lui Otto inca folosea gazul drept combustibil, dar consuma pe jumatate, functionand in acelasi timp de 2 ori mai repede.
  Acest progres era realizat prin comprimarea gazului in cilindru de catre piston, inainte de a se aprinde la momentul potrivit.
Pentru o mai buna functionare, Otto a montat 4 cilindrii in serie: aceasi forta se repartiza in mod avantajos, egal pe cei patru cilindrii.
In plus Otto a construit si un carburator, care aspira gazul inainte de aprindere, amestecandu-l cu aerul.
  Pentru acest motor, care ii poarta numele, Otto a primit medalia de aur la expozitia de la Paris. Aceasta l-a ajutat sa-si intemeieze o firma, Uzinele de Motoare cu gaz Deutzer din Koln.
Motoarele Otto cu functionare linistita si exacta se vindeau bine, dar erau inca prea grele pentru incorporarea lor pe automobile.


  La perfectionarea motorului Otto in 4 timpi au colaborat Gottlieb Wilhelm Daimler (1834-1900), director tehnic si Wilhelm Maybach, constructor-sef.
In 1822 au intemeiat un atelier propriu de experimentare la Bad Cannstatt, la nici 100 km de Mannheim, unde Carl Benz isi bricola vehiculul sau cu motor brevetat. Daimler dorea sa transforme greoiul motor Otto intr-un mijloc de actionare usor si “transportabil”. Si chiar a reusit in mai putin de un an.

  Motorul, relativ usor si compact pentru vremea respective, dezvolta o jumatate de cal putere.
  Dar era prea tarziu: automobilul modern, cu motor cu ardere interna fusese deja inventat de Carl Benz, care abia daca luase in seama activitatea colegului sau din Bad Cannstatt.
  Habar n-aveau ca in curand, impreuna, vor pune bazele firmei de talie mondiala Daimler-Benz.

   
 Ambele companii îsi propusesera sa creeze o marca memorabila, care sa confere produselor aferente atât distinctie cât si familiaritate. Initial, au ales ca propriile nume – Benz si Daimler – sa reprezinte originea si calitatea motoarelor si autovehiculelor pe care le fabricau. Mai târziu, în timp ce marca Benz & Cie. nu s-a modificat (desi roata dintata ce înconjura numele Benz în 1903 a fost înlocuita cu o coroana de lauri), la începutul noului veac produsele DMG apareau sub denumirea comerciala de Mercedes.





  Împreuna cu omul de afaceri Max Rose si reprezentantul comercial Friedrich Wilhelm Esslinger, Carl Benz a întemeiat Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik (denumita dupa 1899 Benz & Cie.) ca societate comerciala publica.


  Numarul de angajati ai companiei a crescut rapid la 25 si au fost eliberate autorizatii pentru construirea de motoare pe benzina. Fiind în sfârsit în siguranta din punct de vedere financiar, Benz putea acum sa îsi concentreze întreaga energie asupra dezvoltarii de motoare auto. Pentru aceasta, a început cu proiectarea unui autovehicul universal în care sa integreze motorul sau pe benzina în patru timpi. Pe de alta parte, rivalul sau, Daimler, si-a integrat primul motor într-o caleasca. În 1886, lui Carl Benz i-a fost acordat un brevet pentru autovehiculul sau, acesta prezentând publicului primul „Benz Patent-Motorwagen” (autovehicul Benz patentat).


 Între 1885 si 1887 au fost produse trei versiuni ale autovehiculului cu trei roti: modelul nr. 1 a fost prezentat de catre Benz Muzeului German în 1906; se presupune ca modelul nr. 2 a fost modificat si reconstruit de mai multe ori si modelul nr. 3, care era prevazut cu roti cu spite din lemn, cel care a fost condus de Bertha Benz în cadrul primei calatorii pe distanta lunga în 1888.


  Datorita cererii tot mai mari pentru motoarele stationare, Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik a reusit sa se mute într-o unitate de productie mai mare. Dupa sosirea noilor parteneri, Friedrich von Fischer si Julius Ganß, în 1890, Rheinische Gasmotoren-Fabrik a devenit al doilea producator de motoare din Germania. În 1893, Carl Benz a introdus în industria auto sistemul de directie cu fuzete. În 1896, acesta a dezvoltat de asemenea motorul „contra”, predecesorul motorului orizontal cu cilindri opusi.


  Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a fost înfiintata oficial în 1890, în urma atestarii notariale de la Stuttgart. Acest lucru a confirmat aprobarea pentru inventiile asociate companiei Daimler. La data de 14 martie, Gottlieb Daimler, Max Duttenhofer si Wilhelm Lorenz încheiasera un contract preliminar.

 


1886: CVADRICICLUL BENZ - primul vehicul motorizat cu 3 roti

                                              1893  BENZ VICTORIA


  În octombrie 1894, Gottlieb Daimler a parasit temporar compania DMG si a renuntat oficial la partea sa. Împreuna cu Wilhelm Maybach, acesta s-a dedicat dezvoltarii suplimentare a autovehiculului în gradina dezafectata a Hotelului Hermann din Cannstatt.
 DMG a construit primul camion din lume în 1896. Autovehiculul a fost livrat în Marea Britanie.

DAIMLER BUS - model 1899
  În 1900, DMG si Jellinek au încheiat un contract în Nisa privind comercializarea si distributia de autovehicule si motoare Daimler. S-a convenit de asemenea „sa se dezvolte un nou tip de motor care sa aiba denumirea Daimler-Mercedes". Pseudonimul „Mercedes” ales de Jellinek deoarece acesta era numele fiicei sale a devenit astfel, pentru prima data, denumirea unei marci. În aceeasi luna, în aprilie, Jellinek a comandat 36 de autovehicule de la Cannstatt la un pret total de 550.000 de marci de aur.


  În 1902, compania Motorfahrzeug- und Motorenfabrik Berlin AG din Marienfelde a fost preluata de DMG, ceea ce a reprezentat o fuziune importanta pentru acea vreme. În 1903 au fost create noi unitati de productie în Untertürkheim (Stuttgart) si sediul central al companiei a fost mutat de la Cannstatt la Untertürkheim.


    

 În 1907, Inginerul Proiectant Sef Wilhelm Maybach a parasit compania Daimler-Motoren-Gesellschaft. Succesorul sau în fruntea biroului de proiectare si conducere tehnica a fost Paul Daimler.


  Dupa razboi, atât DMG, cât si Benz & Cie. au fost afectate de criza economica. Era necesara diversificarea si, ca urmare, în Untertürkheim, pe lânga autovehicule, au fost produse si masini de scris.


  În cadrul unei adunari extraordinare a actionarilor din 1922, Daimler-Motoren-Gesellschaft a hotarât sa îsi mute sediul principal de la Untertürkheim la Berlin, din motive fiscale.


  Situatia economica dificila si numarul ridicat de producatori auto de pe piata au facut ca parteneriatele sa devina o necesitate. În 1924, companiile Daimler si Benz lucrau deja împreuna în cadrul unei societati mixte ce oferea autovehicule sub denumirea de „Mercedes-Benz”.


  În 1923, Ferdinand Porsche a preluat de la Paul Daimler postul de sef al biroului de proiectare DMG.


  În 1924, Benz & Cie. si Daimler-Motoren-Gesellschaft au fuzionat, devenind o societate mixta. Activitatile comerciale comune pentru marcile „Mercedes” si „Benz” au fost preluate de catre nou-înfiintata companie Mercedes-Benz Automobil GmbH.
  

 AUTOTURISM CONSTRUIT DE BENZ & CIE
1894
  VELOCIPEDUL MOTORIZAT BENZ VELO
  
 ( primul vehicul motorizat atestat din lume )
                        
Momentele magice ale unei legende
  La începutul lunii aprilie 1900, DMG si Jellinek au încheiat un contract pentru vânzarea si distributia automobilelor si motoarelor Daimler, iar când s-a hotarât proiectarea unui nou motor cu numele de „Daimler-Mercedes”, pseudonimul lui Jellinek a devenit de asemenea nume de produs.
Pe 22 decembrie 1900, Daimler-Motoren-Gesellschaft îi livra lui Jellinek primul model echipat cu noul motor – un automobil de curse de 35 CP. Acest prim „Mercedes” proiectat de Wilhelm Maybach, Inginer Proiectant Sef la DMG, a facut senzatie la începutul secolului trecut. Având centrul de greutate scazut, sasiu din otel comprimat, un motor usor si puternic si radiator în forma de fagure, este considerat a fi primul automobil din generatia sa.
  DMG foloseste numele brand-ului de succes "Mercedes" din septembrie 1902. Dar nu exista înca marca înregistrata. Cei doi fii ai lui Gottlieb Daimler, Paul si Adolf, îsi aduc aminte ca tatal lor a folosit odata o stea în trei colturi ca simbol.
  Gottlieb Daimler a fost directorul tehnic al Deutz Gasmotorenfabrik din 1872 pâna în 1881. Când s-a angajat el si-a marcat casa pe o poza cu Cologne si Deutz utilizând o stea în trei colturi. El i-a spus sotiei ca acea stea va straluci glorios peste fabrica sa de productie.

1909 - BLITZEN BENZ

În 1909, Benz 200 Rennwagen era cel mai rapid vehicul de pe pamant, întrecand orice maşina, avion sau tren. Pilotul Bob Burman a reuşit, în 1911, în cursa de la Daytona Beach, să atingă 228 km / h !


  Conducerea DMG s-a folosit de aceasta predictie si în iunie 1909 a înregistrat steaua în trei colturi cât si cea în patru colturi ca fiind marci înregistrate. Ambele logo-uri erau protejate legal, dar steaua în trei colturi a fost în cele din urma folosita începând cu 1910 ca stea tridimensionala pe grila radiatoarelor automobilelor.
  Steaua în trei colturi era un simbol al principiului Daimler a motorizarii universale “pe pamânt, în apa si în aer”. De-a lungul anilor, aceasta a suferit numeroase modificari ale design-ului. În anul 1916 un cerc a fost plasat în jurul stelei, în cadrul caruia vor fi inserate 4 stele mici si cuvântul “Mercedes” sau numele fabricilor Untertürkheim si Berlin-Marienfelde.
În noiembrie 1921, DMG a solicitat protectia utilizarii logo-ului pentu noi variante si a înregistrat o stea tridimensionala în trei colturi îcadrata de un cerc la oficiul de autorizari – incluzând si un design pentru grila radiatorului.


  În iunie 1926, cei mai vechi doi fabricanti DMG si Benz& Cie. s-au unit pentru a forma Daimler-Benz AG. A fost creat un nou logo al marcii, care a incorporat elementele cheie ale emblemei anterioare: steaua în trei colturi.


  Perioada de dupa primul razboi mondial a fost afectata grav de inflatie si o scadere a vânzarilor – în special pentru bunurile de lux cum ar fi autoturismele - si au avut un mare impact asupra industriei germane de automobile. Numai marcile puternice ale companiilor stabile din punct de vedere financiar au reusit sa supravietuiasca, dar au fost fortate sa fuzioneze. Concurenti de ani de zile, DMG si Benz & Cie au fuzionat la începutul anului 1924 pentru a ramâne competitivi în ceea ce priveste design-ul precum si în privinta productiei, cumparaturilor, vânzarilor si reclamei.
  În aceasta perioada cele doua companii au creat frecvent reclame utilizând marci înregistrate diferite. Doi ani mai târziu, în iunie 1926, cele doua companii au fuzionat si au format Daimler-Benz AG.




  Un nou logo al marcii cuprinzand elementele cheie ale marcii anterioare a fost creat: renumitei stele în trei colturi a Daimler-Motoren-Gesellschaft i-a fost alaturat cuvintele “Mercedes” si “Benz”, ambele înconjurate cu o ghirlanda de laur.
  Chiar si astazi, aceasta marca înregistrata, care a fost usor modificata de-a lungul deceniilor, continua sa fie folosita pentru autovehiculele Mercedes-Benz. Steaua în trei colturi a devenit un simbol universal pentru calitate si siguranta, iar numele Mercedes-Benz este asociat cu traditia si inovatia, cu viitorul autoturismului în intreaga lume.




Carl Benz


   Carl Benz s-a nascut la data de 25 noiembrie 1844. Tatal sau, mecanic de locomotiva, a murit când Carl avea doi ani, iar mama sa, în ciuda resurselor financiare limitate, s-a asigurat ca fiul ei primeste o educatie buna. Benz a urmat liceul si mai târziu Universitatea Politehnica din Karlsruhe, apoi a absolvit doi ani de pregatire practica la compania de inginerie mecanica Maschinenbau-Gesellschaft din acelasi oras. Prima sa slujba a fost aceea de proiectant si desenator tehnic la o fabrica de cântare din Mannheim. În 1868 si-a pierdut slujba si s-a alaturat unei societati de constructii specializate în poduri. Mai târziu s-a mutat pentru scurt timp la Viena, unde a lucrat la o companie de constructii metalice.
  În 1886, Carl Benz a inventat primul automobil, acesta devenind cel mai important inginer din istorie. În 1883, Benz înfiintase Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik, care a fuzionat cu Daimler-Motoren-Gesellschaft în 1926, pentru a constitui Daimler-Benz AG.




Ispiratia lui: curajul si încrederea ei
  În ciuda frecventelor obstacole cu care s-a confruntat în munca sa, Carl Benz a gasit putere în credinta nezdruncinata pe care Bertha Benz o avea în sotul sau si în inventia acestuia. Pe 29 ianuarie 1886, acesta a solicitat patentarea „vehiculului cu motor cu gaz” pe trei roti.


  Succesul companiei care a modelat viitorul mobilitatii personale îi poate fi atribuit în mare masura Berthei Benz. Astazi, patentul DRP 37435 este recunoscut ca fiind certificatul de nastere al automobilului.


  Carl Benz a continuat sa construiasca versiuni noi si îmbunatatite ale automobilului sau patentat. Totusi, în ciuda entuziasmului general cu care a fost primit de public, succesul comercial dupa care tânjea se lasa asteptat. Inventatorul era chinuit din nou de îndoieli – si din nou sotia sa a fost cea care a gasit solutia. Întelegând ca publicul larg era neîncrezator fata de caracterul practic si fiabilitatea acestei masini autopropulsate, pe care unii o considerau mânata de „forte misterioase”, i-a venit ideea unei curse publicitare.


Toate începuturile sunt dificile
  În 1871, Carl Benz si-a unit fortele cu „inginerul mecanic” August Ritter pentru a înfiinta prima sa companie în Mannheim. Când Ritter s-a dovedit a fi un partener nedemn de încredere, Carl Benz i-a oferit zestrea sotiei sale, Bertha Ringer, pentru a iesi din afacere si a condus singur compania.


  În 1872, Carl Benz s-a casatorit cu Bertha Ringer. Tânara sa sotie, Bertha Benz, urma sa joace un rol-cheie în succesul noii sale companii. A fost prima persoana care a condus un automobil pe distanta lunga, devenind astfel si prima femeie sofer din istorie. Carl si Bertha Benz au avut cinci copii.


  În zilele de început, afacerea nu mergea foarte bine pentru Carl Benz. La „Turnatorie de fonta si atelier mecanic” ale sale (denumite ulterior „Fabrica de masini-unelte din tabla”), situatia ajunsese pâna acolo încât i se sechestrasera uneltele. Fiind în cautarea unei noi surse de venit, Carl Benz si-a îndreptat atentia spre motoarele în doi timpi. Dupa o perioada de doi ani în care a dezvolat acest tip de motoare, primul a functionat satisfacator în 1879. Deoarece patentul pentru motorul în patru timpi fusese deja obtinut de Deutz Gasmotorenfabrik în 1877, motorul lui Benz folosea ciclul în doi timpi. Pe durata perfectionarii motorului sau, si Benz a obtinut un numar de patente de baza, de exemplu pentru sistemul de control al turatiei motorului, iar pentru pornirea autovehiculelor utiliza noul sistem de aprindere prin baterie.


  Cu ajutorul noilor sai parteneri si sustinatori financiari, precum si cu sprijinul bancilor, Carl si Bertha Benz au transformat compania într-o societate publica cu raspundere limitata, redenumind-o „Gasmotorenfabrik Mannheim”. Carl Benz nu detinea decât 5 procente din companie, iar când partenerii sai au încercat sa îi influenteze proiectele, Benz a parasit compania sa de început în 1883.



În cautarea succesului
  În acelasi an, Benz a primit sprijin financiar din partea oamenilor de afaceri Max Rose si Friedrich Wilhelm Esslinger. În octombrie 1883 acestia au înfiintat Benz & Co. Rheinische Gasmotorenfabrik.
 Numarul angajatilor s-a ridicat rapid la 25 si au aparut avizele de constructie a motoarelor cu gaz. Benz îsi putea concentra acum întreaga energie asupra dezvoltarii motoarelor auto. Având o siguranta financiara, a început sa proiecteze un autovehicul complet în care urma sa integreze un motor pe benzina în patru timpi. Pe de alta parte, concurentul sau Daimler integra primul sau motor într-o caleasca. În 1886, Carl Benz si-a patentat autovehiculul si a prezentat publicului primul „Benz Patent-Motorwagen” (automobil patentat de Benz).


  Între 1885 si 1887 au fost produse trei versiuni ale autovehiculului cu trei roti: modelul nr. 1 a fost prezentat de Benz Muzeului German în 1906; despre modelul nr. 2 se presupune ca a fost modificat si reconstruit de mai multe ori; iar modelul nr. 3, caracterizat de rotile cu spite din lemn, a fost condus de Bertha Benz în prima calatorie lunga cu automobilul, în 1888.


  Cresterea cererii de motoare stationare a permis Benz & Co. Rheinische Gasmotorenfabrik sa se mute într-o unitate de productie mai spatioasa, iar dupa sosirea noilor parteneri Friedrich von Fischer si Julius Ganß în 1890, Rheinische Gasmotorenfabrik a devenit al doilea producator german de motoare ca marime. În 1893, Karl Benz a introdus în industria automobilistica directia cu fuzete. Tot el a proiectat motorul „contra”, precursorul actualului motor orizontal cu cilindri opusi, în 1896.


Progresul
  Benz & Co. a dat lovitura în ceea ce priveste vânzarile datorita lui „Velo”, un autovehicul usor si ieftin din care au fost produse circa 1200 de unitati între 1894 si 1901. Este considerat de multi a fi primul autovehicul de serie.




   La sfârsitul secolului al XIX-lea, Benz & Co. devenise liderul mondial al producatorilor de autoturisme.




   În 1899 a devenit societate publica cu raspundere limitata. Membru al Consiliului Director alaturi de Carl Benz, Julius Ganß a devenit Director Comercial. Între 1890 si 1899, numarul angajatilor companiei crescuse de la 50 la 430. În 1899 fabrica Benz construia 527 de automobile.


   Pe 24 ianuarie 1903, Carl Benz si-a anuntat retragerea din activitate si a ocupat o pozitie în cadrul Consiliului de supraveghere. Carl Benz a parasit compania ca replica la hotarârea conducerii de a angaja un grup de proiectanti francezi la uzina din Mannheim, în scopul de a înfrunta concurenta firmei Mercedes. Aceasta hotarâre a dus la conflicte interne si, în cele din urma, la plecarea lui Benz. Fiii sai Eugen si Richard au plecat împreuna cu el, desi Richard s-a întors la Mannheim în 1904 ca Director de Productie la departamentul autoturisme. Pâna la sfârsitul anului, vânzarile de automobile Benz atingeau cifra de 3480.


   În 1906, Carl Benz a înfiintat compania „Carl Benz Söhne” în Ladenburg, companie detinuta de acesta si de fiul sau Eugen. Deoarece încercarile de realizare a unor motoare cu aspiratie de gaz natural au esuat, cei doi si-au îndreptat atentia asupra constructiei de autovehicule. În primul sfert al secolului XX, „Carl Benz Söhne” a produs circa 350 de automobile. Între timp, familia Benz se mutase în Ladenburg. În 1912, Carl Benz a renuntat la calitatea de partener, lasându-si afacerea pe mâna fiiilor sai Eugen si Richard. Compania a continuat sa se extinda si pe alte piete, de exemplu în Anglia unde autovehiculele „Carl Benz Söhne” erau deseori folosite ca taxiuri si unde fiabilitatea acestora le câstigase o mare popularitate. Ultimul autovehicul a fost construit în 1923, desi un an mai târziu au fost asamblate doua automobile de 8/25 CP pe care Carl Benz le-a pastrat pentru uzul sau personal. Cele doua s-au pastrat pâna în ziua de azi.                              
                   
1906

1918

  Gottlieb Daimler a murit în 1900 si nu a apucat sa fie martorul extraordinarului succes al inventiei sale. Carl Benz, pe de alta parte, a avut sansa de a urmari explozia motorizarilor si realizarile supreme ale inspiratiei sale. A murit pe 4 aprilie 1929 în locuinta sa din Ladenburg. Astazi, casa este sediul „Fundatiei Carl Benz si Gottlieb Daimler” si gazduieste o serie întreaga de evenimente.




Bertha Benz


  Istoria este marcata de eforturile acelor femei ale caror fapte au influentat semnificativ viata sotilor lor celebri. Bertha Benz este fara îndoiala una dintre acestea, tovarasa de viata cu personalitate hotarâta a lui Carl Benz. Bertha Ringer s-a nascut în Pforzheim, Germania, pe 3 mai 1849 si avea 23 de ani când s-a casatorit cu Carl Benz pe 20 iulie 1872. Fara vointa ei puternica si încrederea nezdruncinata în succesul sotului sau, poate ca firma Benz & Cie. nu ar fi existat niciodata.


  Bertha Benz a reprezentat întotdeauna un sprijin pentru sotul sau si l-a încurajat ori de câte ori genialul inventator si proiectant a avut de înfruntat serioase probleme tehnice si îndoieli referitoare la directia în care se îndreptau eforturile sale. Optimismul ei neclintit si capacitatea de a gasi cea mai buna solutie în momentele dificile au ajutat-o sa iasa mereu victorioasa din încercarile vietii.


  Desi pe atunci era doar logodita cu Carl Benz, Bertha a luat o decizie spontana si generoasa ce s-a dovedit esentiala pentru viitorul sau sot. Când Carl Benz a descoperit ca fusese atras de catre partenerul sau de afaceri August Ritter într-o problema financiara practic fara iesire, Bertha Benz nu a ezitat sa îi ofere zestrea sa. Chiar daca nu era o suma uriasa, a fost suficienta pentru a cumpara iesirea partenerului din afacere si pentru a-i oferi lui Carl Benz puterea de a lua toate deciziile viitoare.



Prima femeie la volan
  Cea care a luat în mâna maneta de comanda a automobilului patentat a fost însasi cutezatoarea Bertha Benz. Rationamentul ei era ca singurul mod de a convinge publicul larg cu privire la avantajele condusului zilnic al unui automobil era sa dovedeasca practic acest lucru.


  La primele ore ale unei dimineti din august 1888, fara stirea sotului sau, Bertha Benz a pornit la drum în automobilul cu trei roti al lui Carl împreuna cu cei doi fii ai lor, Eugen (15 ani) si Richard (14 ani), pentru a strabate distanta dintre Mannheim si Pforzheim.


  La caderea noptii, trioul cel intreprid a ajuns la destinatie în siguranta, dupa care i-au trimis lui Karl o telegrama prin care îl înstiintau ca efectuasera cu succes prima plimbare lunga cu automobilul lui. Vestea despre acest eveniment senzational s-a raspândit ca fulgerul. Doi baieti si o femeie într-o caleasca fara cai, care suiera si mârâie? Trebuie sa fie lucrarea diavolului. Dar Bertha Benz reusise ceea ce îsi propusese. Cel putin, criticii au fost convinsi de fiabilitatea automobilului patentat de Benz. Fara curajul si angajamentul Berthei Benz, drumul automobilului catre succes ar fi fost mult mai anevoios.




  Mai târziu, Carl Benz scria în memoriile sale: „O singura persoana mi-a stat alaturi în clipele când ma îndreptam înspre abis. Sotia mea. Curajul ei a fost acela care mi-a dat puterea de a gasi o noua speranta.”


  Bertha Benz a trecut în nefiinta pe 5 mai 1944, la doua zile dupa ce îsi sarbatorise cea de-a 95-a aniversare, în orasul Ladenburg din statul Baden, unde familia se stabilise în cele din urma.





Gottlieb Daimler


  Gottlieb Daimler s-a nascut pe 17 martie 1834 la Schorndorf. Pe lânga orele de la liceul din Schorndorf, duminicile lua si cursuri de desen. În 1848 Gottlieb Daimler si-a început ucenicia ca armurier în Schorndorf, probabil la mesterul armurier Wilke. Si-a încheiat ucenicia în 1852 cu prezentarea armei pe care trebuia sa o realizeze calfele, si anume un pistol cu doua tevi. Dupa o sedere în Franta, unde a capatat experienta practica în ingineria mecanica, între 1857 si 1859 Daimler a urmat cursurile Scolii Politehnice din Stuttgart. A avut diverse slujbe cu caracter tehnic în Franta si Anglia, iar în 1862 a început sa lucreze ca desenator tehnic în orasul Geislingen. La sfârsitul lui 1863 lucra în atelierul fabricii orfelinatului si scolii Bruderhaus din orasul Reutlingen. Aici l-a întâlnit pe Wilhelm Maybach în 1865.


  Pe 9 noiembrie 1867 se casatorea cu Emma Kurtz din Maulbronn. În 1869 parasea Reutlingen pentru a ocupa postul de director de atelier la Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe. Trei ani mai târziu se muta la Otto und Langen ca director tehnic la Gasmotorenfabrik Deutz, unde s-a familiarizat cu principiul motorului în patru timpi al lui Otto, iar la mijlocul lui 1882, în urma unor divergente cu conducerea companiei, parasea fabrica Gasmotoren.


Calea spre succes




   În 1882, Daimler a achizitionat o vila în Taubenheimstrasse, în districtul Cannstatt din Stuttgart, pentru suma de 75.000 marci de aur. Gradina extinsa a acesteia cuprindea si o sera, careia i-a construit o anexa din caramida în care si-a amenajat atelierul experimental.


  Planul de baza al lui Daimler era sa proiecteze motoare actionate numai cu benzina si sa le foloseasca pentru orice fel de vehicul imaginabil – pe pamânt, pe apa si în aer. În mod firesc, ca baza pentru motoarele sale s-a îndreptat spre tehnologia în patru timpi a lui Otto, desi mecanismul complex de aprindere a motorului nu-i permitea atingerea unor turatii mari.


  Dupa testari intensive, Daimler a obtinut patentarea unui motor termoizolat, fara racire, cu aprindere prin incandescenta nesistematizata. Specificatia patentului DRP 28022 avea o formulare extraordinara, ce practic oglindea principiul motorului în patru timpi al lui Otto. A fost scânteia care a aprins un conflict aprig cu compania din Deutz la tribunalul patentelor dupa ce Daimler i-a refuzat acesteia dreptul de libera folosinta a sistemului de aprindere prin incandescenta nesistematizata. Înalta Curte a sustinut totusi revendicarea lui Daimler dupa ce acesta a vorbit personal la înfatisare.


  La sfârsitul anului 1883 era pus în functiune primul motor experimental. Acesta fusese realizat în turnatoria de clopote din Kurtz si înscris în registrele acesteia ca „motor-macheta de dimensiune mica”. Datorita aprinderii prin incandescenta si unei supape de esapament cu reglare printr-un sistem de caneluri curbe, motorul atingea 600 rpm, depasind cu mult performanta tuturor motoarelor anterioare, ce se limitau la maximum 120-180 rpm.


  Urmatorul motor experimental a fost numit „motor-pendula” datorita aspectului sau. Performanta versiunii initiale din 1884 era de 1 CP la 600 rpm, iar designul usor si compact a deschis pentru Daimler si Maybach drumul instalarii motoarelor în autovehicule. Primul suport folosit pentru probe a fost o motocicleta cu cadru din lemn, adesea descrisa ca „bicicleta de mers” sau „masina de mers”. Motorul cu un singur cilindru, cu dimensiuni reduse fata de motorul-pendula, era încastrat în vehicul sub scaunul soferului. Pe 28 august 1885, Daimler a primit patentul cu specificatia DRP 36423 pentru acest „vehicul cu gaz sau masina ce functioneaza cu petrol”.

Prima motocicleta - 1885

 Motocicleta propriu-zisa este, în general, considerata a fi ideea lui Gottlieb Daimler – care ulterior a facut echipa cu Wilhelm Maybach.

 Construita în 1885, Daimler Reitwagen (trasura pe care se calareste) a fost conceputa pe un cadru de lemn, cu motorul montat vertical, în centru.

 De fapt, inventia lui Daimler avea patru roti – o roata în fata, una în spate si doua roti mici pentru stabilizare, montate pe arcuri, în lateral - asa cum au acum copiii care abia învata sa mearga pe bicicleta. Atingea modesta viteza de 12 m/h, prea mult însa, daca ne gândim la rotile sale captusite cu metal, care zdranganeau cumplit.



  Era propulsata de un motor monocilindru in 4 timpi de 264 ccm si dezvolta 0.5CP la 700rpm.


 Reitwagen era diferita de tot ce insemna bicicleta, sau "zdrobitor de oase" cum mai erau denumite vehiculele cu 2 roti ale vremii.


 In primul rand nu avea unghi la furca . Asta inseamna ca Daimler Reitwagen nu utiliza unele elemente traditionale care defineau bicicleta sau dinamica vehiculelor pe 2 roti, subiect discutat timp de 30 de ani.


 Apoi, si cu siguranta cel mai important aspect al acestei masinarii era faptul ca nu mai trebuia, ca pilot, sa depui un mare efort fizic pentru depasare fiind propulsata de un motor.


  Pâna în primavara lui 1886, Daimler comandase deja un vehicul, denumit „caleasca americana”, de la compania W. Wimpff & Sohn din Stuttgart. Produs la Hamburg si asamblat la Stuttgart, pe 28 august vehiculul a fost livrat în secret la locuinta lui Daimler, sub pretextul unui cadou de aniversare pentru sotia sa Emma. Motorul, montat (incluzând mecanism de directie) sub îndrumarea lui Maybach la uzina de inginerie mecanica Maschinenfabrik Esslingen, genera 1,5 CP si fusese construit pe sablonul motorului-pendula.    Puterea motorului era transmisa prin intermediul unor curele. „Caleasca motorizata” a lui Daimler a reprezentat primul automobil cu patru roti din lume.

1889 - DAIMLER MOTOR CAR



Daimler-Motoren-Gesellschaft
  Dupa caleasca motorizata, urmatorul vehicul experimental a fost vaporul. Specificatia patentului DRP 39367 mentioneaza o „armatura proiectata pentru actionarea arborelui elicei unui vapor prin intermediul unei masini cu gaz sau petrol”.






  În luna iunie 1887, Daimler s-a mutat într-o noua unitate de productie din Seelberg (Cannstatt). Aici, Gottlieb Daimler a angajat 23 de muncitori atent selectionati. Desigur, o asemenea mâna de lucru era prea mare pentru o simpla activitate de testare, iar costurile au înghitit o buna parte din averea lui Daimler – chiar daca afacerea cu motoare pentru vapoare avea succes si genera profituri consistente.


  Aceasta strâmtorare financiara l-a constrâns pe Daimler sa îsi caute parteneri. Astfel, au sosit Max Duttenhofer, Director Administrativ al fabricii de praf de pusca Köln-Rottweil si prietenul sau Wilhelm Lorenz. Pe 28 noiembrie 1890 cei trei au înfiintat societatea cu raspundere limitata Daimler-Motoren-Gesellschaft. Scopul companiei era continuarea activitatilor desfasurate la Seelberg. Conform termenilor din contractul de parteneriat, Maybach urma sa fie numit Director Tehnic la Daimler-Motoren-Gesellschaft, dar termenii contractuali erau inacceptabili pentru un expert de talia acestuia, ceea ce a dus la plecarea lui Maybach din companie la data de 11 februarie 1891. În plus, între Duttenhofer si Daimler s-au iscat divergente referitoare la produse. Când a devenit clar ca nu poate iesi din impas, Daimler a recurs la siretenie. Partea de cercetare a afacerii urma sa continue independent de Daimler-Motoren-Gesellschaft, cu participarea lui Maybach. În acest mod Daimler a împuscat doi iepuri dintr-un foc: ar fi fost nevoit sa îi plateasca lui Maybach o suma considerabila daca acesta ar fi reziliat contractul. Casa lui Maybach a trebuit sa se transforme înca o data în birou de proiectare.


  În toamna lui 1892, Maybach a închiriat pe numele lui Daimler pavilionul din gradina fostului hotel Hermann. Ca acoperire, proiectele realizate aici au fost patentate pe numele lui Maybach. Daimler se ocupa numai de partea financiara a asociatiei, Maybach bucurându-se de libertate deplina în ceea ce priveste proiectarea. Una din cele mai notabile inventii ale lui Maybach din aceasta perioada a fost carburatorul cu jicloare.


  Pentru DMG, succesul financiar a devenit greu de atins dupa plecarea lui Maybach. Semnificativ este si faptul ca inventiile lui Daimler si Maybach au fost prima data utilizate în scop comercial în strainatate – în special în Franta. În 1889, pionierii automobilului Panhard si Levassor au cumparat licenta motorului cu doi cilindri în V proiectat de Maybach, iar începând din 1890 au instalat doar acest tip de motoare în autovehiculele produse de ei.

  Gottlieb Daimler suferea de mult timp de inima. În iarna dintre 1892-1893 s-a îmbolnavit din nou, iar în primavara a fost trimis la Florenta pentru recuperare. Aici s-a reîntâlnit cu Lina Hartmann (nascuta Schwend), pe care o cunoscuse cu ceva timp în urma în Cannstatt prin intermediul unor prieteni. Prima sotie, Emma, murise pe 28 iulie 1889, iar rafinata Lina Hartmann, cu 22 de ani mai tânara decât el, l-a impresionat atât de mult încât s-a hotarât sa o ia de sotie. Nunta a avut loc în Sala Schwäbisch pe 8 iulie 1893.


  Agravarea bolii lui Daimler a început sa afecteze munca acestuia la conducerea DMG. În 1893 a refuzat oferta de achizitionare a unui pachet de 102 actiuni care i-ar fi garantat majoritatea. Este posibil sa fi avut îndoieli cu privire la perspectivele companiei. În cele din urma, tensiunea tot mai mare dintre Daimler pe de o parte si Lorenz si Duttenhofer pe de cealalta parte a dus la excluderea lui Daimler din calitatea de actionar, dupa ce i s-a cerut sa achite datoriile de 400.000 de marci contractate de DMG. În caz contrar, cei doi l-au amenintat pe Daimler cu falimentul si i-au oferit o singura optiune: sa vânda partea sa din companie si drepturile asupra inventiilor sale în schimbul sumei de 66.666 de marci. Pentru a evita falimentul, Daimler a acceptat fara nicio tragere de inima. Dar eliminarea lui Daimler nu a schimbat norocul companiei: progresul tehnic a disparut, iar balantele contabile indicau valori din ce în ce mai putin îmbucuratoare.




  Maybach a refuzat oferta facuta de Daimler-Motoren-Gesellschaft în 1895, declarând ca nu se va întoarce fara Daimler. Este putin probabil ca Duttenhofer sa fi fost de acord daca noile împrejurari nu l-ar fi fortat sa îsi schimbe parerea. Datorita succesului înregistrat de motorul Phoenix al lui Maybach, motoarele Daimler îsi câstigasera o reputatie internationala, iar un grup de industriasi britanici în frunte cu Frederick R. Simms doreau sa achizitioneze licenta pentru a produce motorul în Marea Britanie. Erau dispusi sa plateasca uluitoarea suma de 350.000 de marci – cu conditia ca Daimler sa revina în cadrul companiei.


  Întoarcerea lui Daimler si a lui Maybach a întors pe neasteptate roata norocului. Daimler si-a recuperat cota-parte din companie (în valoare de 200.000 de marci) împreuna cu un bonus de 100.000 de marci, si a ocupat functia de expert consultant si inspector general în cadrul Consiliului de Supraveghere. Pe 8 noiembrie 1895, Maybach a fost numit Director Tehnic al Daimler-Motoren-Gesellschaft si a primit actiuni în valoare de 30.000 de marci.

 1898 - DAIMLER 8H PHOENIX
  Prima prioritate a lui Maybach era sa restaureze competitivitatea DMG pe baza progresului tehnic si a unor produse fiabile. Un sprijin important în acest scop l-au constituit proiectele realizate la hotelul Hermann. Gottlieb Daimler a murit cinci ani mai târziu, la data de 6 martie 1900.






Wilhelm Maybach


  Wilhelm Maybach s-a nascut pe 9 februarie 1846 în Heilbronn, crescând într-o familie cu sase copii. La vârsta de zece ani devenise orfan. A mers la scoala Reutlinger Bruderhaus, al carei fondator si director, Gustav Werner, a remarcat si a cultivat talentul baiatului în domeniul tehnic.


  Tot la Reutlingen, Maybach l-a cunoscut pe Gottlieb Daimler în 1865 si cei doi au devenit tovarasi de nedespartit. Pentru Daimler, Maybach a ramas un prieten apropiat pâna la moartea sa în 1900. În septembrie 1869 a lucrat împreuna cu Daimler în Karlsruhe, iar mai târziu s-a mutat la uzina de motoare Deutz. Aceasta perioada l-a inspirat sa lucreze la proiecte ale unor motoare cu combustie interna, usoare si cu turatie mare, adecvate atât pentru vehicule terestre cât si nautice sau aeriene.


  Daimler a parasit Deutz Gasmotorenfabrik la mijlocul anului 1882, în urma divergentelor avute cu Consiliul Director. În octombrie 1882, Wihelm Maybach l-a urmat la Cannstatt pentru a-si pune în practica proiectul unui motor usor cu combustie interna si turatie mare. În timpul cercetarilor sale exhaustive, Maybach a descoperit patentul unui inventator englez pe nume Watson, care descria un sistem de aprindere prin incandescenta nesistematizata – element esential pentru atingerea unei turatii mari. În 1883 a realizat primul motor orizontal, urmat apoi de motorul-pendula cu cilindru vertical fix, adaptat special pentru a putea fi montat într-un vehicul. În 1885, noul motor a fost instalat mai întâi în masina de mers din lemn si, un an mai târziu, într-o caleasca. Dar Maybach nu se multumea doar sa fabrice motoare pentru calesti.

 
Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach
1883

 În continuare, Maybach a realizat automobilul cu roti din otel. Acelasi autovehicul a ocazionat introducerea transmisiei cu roti dintate în ingineria automobilistica. Prezentat în 1889 la Expozitia Mondiala de la Paris, automobilul cu roti din otel al lui Maybach a grabit nasterea industriei automobilistice franceze.


Notitele si schitele lui Maybach
1889

Wilhelm Maybach si Stahlradwagen 
1889


 Când Gottlieb Daimler a înfiintat Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) cu Max Duttenhofer si Wilhelm Lorenz în noiembrie 1890, Maybach a fost numit Inginer Proiectant Sef. În ciuda acestui fapt, în februarie 1891 acesta a parasit compania pe motiv ca termenii contractuali sunt inacceptabili.


  În urmatoarele 18 luni Maybach si-a continuat munca de proiectare acasa. În toamna lui 1892, cu sprijin financiar din partea lui Daimler, a început activitatea de cercetare la hotelul Hermann din Cannstatt. Aici s-au realizat proiecte importante precum carburatorul cu jicloare, motorul Phoenix si îmbunatatirea elementelor sistemului de transmisie prin curea. La cererea industriasului englez Frederick Simms, în noiembrie 1895 Maybach a fost repus în functie ca Director Tehnic la DMG. Aici a proiectat radiatorul tubular cu ventilator, iar mai târziu radiatorul în forma de fagure. Acest „Roi des constructeurs” (rege al proiectantilor), cum l-au poreclit francezii, a mers dintr-o realizare tehnica în alta, concepând primul motor auto cu patru cilindri si apoi, în 1898-1899, o întreaga generatie de motoare, cele cinci modele producând între 6 (4 kW) si 23 CP (17 kW) .


O masina creata sa schimbe lumea
  Dar proiectul lui Maybach care este considerat cel mai important a fost realizat dupa moartea lui Daimler în 1900. Primul Mercedes a facut senzatie la cursa Saptamânii Nisei din martie 1901. Autovehiculul era cu mult deasupra oricarui vehicul conceput sau construit vreodata la Daimler-Motoren-Gesellschaft si a pus capat epocii calestilor din industria automobilistica.


  MERCEDES SIMPLEX 37 - 40 CP CONSTRUIT DE DMG 1902
         ( primul model sub numele de Mercedes si primul automobil modern )   

  În ciuda rasunatorului succes al automobilelor Mercedes din anii ce au urmat, Maybach a fost în mod repetat victima intrigilor tesute pe la spatele sau. A fost înlocuit din functia de Inginer Proiectant Sef si activitatile sale au fost reduse la un „Birou de inventii”. A urmat o noua si amara plecare de la DMG în 1907.


 Când dirijabilul Zeppelin LZ 4 a fost distrus de furtuna în Echterdingen pe 5 august 1908, Maybach i-a propus Contelui Zeppelin sa îi construiasca un dirijabil îmbunatatit. Negocierile au condus la înfiintarea Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH pe 23 martie 1909. Fiul lui Wilhelm Maybach, Karl, el însusi proiectant al noului motor, a devenit Director Tehnic. În 1912, compania (sub noua denumire de Luftfahrzeug-Motoren GmbH) si-a mutat sediul în Friedrichshafen. Tatal si fiul detineau câte 20% din companie, desi Wilhelm Maybach a lasat cu fermitate destinul societatii în mâinile fiului sau.

  Dupa 1922, în Friedrichshafen se produceau si automobile de lux. Cea mai mare realizare din gama produselor companiei a fost Maybach 12 DS în 1929, primul automobil cu motor V12 care, împreuna cu succesorul sau Zeppelin, a fost considerat replica germana la modelul Rolls-Royce.
Wilhelm Maybach a murit pe 29 decembrie 1929.





Emil Jellinek


  Emil Jellinek s-a nascut la Leipzig pe 6 aprilie 1853. La vârsta scolara le crea parintilor numai probleme. Educatia particulara de început, pâna în 1863, a fost urmata de un periplu prin diverse scoli, caci tânarul Emil respingea orice aspecte referitoare la învatatura.


  La 17 ani s-a angajat ca functionar de stat la Compania de Cai Ferate Nord-Vest Rot-Kostelec, dar a fost nevoit sa plece dupa doar doi ani de activitate.


  Emil Jellinek a fost trimis în Franta, iar de acolo în Tanger, la cererea consulului austro-ungar. Un an mai târziu mergea la Tetuan în calitate de agent consular, se casatorea cu o frantuzoaica si construia o afacere înfloritoare de comert cu produse nord-africane.


  În 1881, Jellinek s-a întors la Viena pentru a prelua agentia unei societati de asigurari. Dupa un timp a fost numit inspector, dar ceva îl chema înapoi în nordul Africii. Cei doi fii ai sai, Adolph si Fernand, se nascusera în Alger. În 1889 Emil Jellinek s-a mutat înapoi în Viena, împreuna cu toata familia.





Mercedes Jellinek


  Tot în 1889 s-a nascut fiica lui Jellinek, Mercedes. Numele este de origine spaniola si înseamna „îndurare”. Sotia sa a murit dupa patru ani, iar afacerea a devenit atât de profitabila încât a putut sa se mute la Nisa. Aici si-a cumparat primul autovehicul, un triciclu De Dion-Bouton. Acesta a fost urmat de Voiturette al lui Léon-Bollée si mai apoi de o caleasca Benz cu patru locuri. Un articol din ziar a adus în atentia lui Jellinek firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG), iar în 1897 a calatorit la Cannstatt pentru a vizita fabrica. Aici si-a comandat primul automobil Daimler, un model de 6 CP cu transmisie prin curea si motor cu doi cilindri, care i-a fost livrat în octombrie 1897. Dar Jellinek a descoperit curând ca viteza de maxim 24 km/h a automobilului nu îi este de ajuns. Dorea o viteza de 40 km/h si a comandat înca doua automobile: cele doua modele Daimler Phoenix cu motor frontal de 8 CP livrate în septembrie 1898 au fost primele automobile din lume cu motor cu patru cilindri.

MERCEDES JELLINEK ( 1889 - 1929 )
  Din 1898, Emil Jellinek, care avea o resedinta de mari dimensiuni în Nisa si se bucura de relatii bune cu multi bancheri si aristocrati din întreaga lume, a devenit un dealer de autovehicule din ce în ce mai activ, promovând si comercializând autovehiculele Daimler catre personajele din înalta societate. În 1899, DMG i-a livrat lui Jellinek zece automobile, iar în 1900 cifra s-a ridicat la 29. Jellinek le comanda celor de la DMG automobile din ce în ce mai rapide si mai puternice, cu care s-a înscris în competitii automobilistice – prima si cea mai importanta fiind Saptamâna Nisei. Obisnuia sa concureze sub psedonim si folosea numele fiicei sale. Curând a devenit cunoscut în cercurile automobilistice drept „Monsieur Mercedes”.


 Marca inregistrata
 Denumirea Mercedes a fost înregistrata pe 23 iunie 1902, iar pe 26 septembrie devenea marca comerciala.


  În iunie 1903, Emil Jellinek a primit permisiunea de a-si lua numele de Jellinek-Mercedes. „Este probabil prima data când un tata ia numele fiicei sale”, a comentat atunci prosperul afacerist.


  În 1907, Jellinek a fost numit consul general al Imperiului Austro-Ungar, iar la putina vreme consul în Mexic. În 1909 s-a retras din afacerea cu automobile pentru a-si darui întreaga energie sarcinilor ce îi reveneau ca sef al consulatului austro-ungar din Monaco. A ramas însa un observator interesat de dezvoltarea ingineriei automobilistice pâna la moartea sa pe 21 ianuarie 1918.


  

ISTORIA MODELELOR


1886: Patentul BENZ - DRP 37435 -certificatul de nastere al automobilului
1886: Cvadriciclul BENZ - primul vehicul motorizat cu 3 roti
       Nr.de cilindri:1
       Cilindree:954 cc
       Putere dezvoltare:0,75 cp (0,55 KW)
       Turatie:400 rpm
       Viteza maxima:16 km/h
       Ani de fabricatie:1888 - 1894
1889: Cvadriciclul Motorizat DAIMLER - vehicul motorizat cu 3 roti
       Nr.de cilindri:2
       Cilindree:565 cc
       Putere dezvoltare:1.5 cp (1,1 KW)
       Turatie:700 rpm
       Viteza maxima:18 km/h
       An de fabricatie:1889
1894: Velocipedul Motorizat BENZ - ( VELO ) - primul autovehicul din lume
       Nr.de cilindri:1
       Cilindree:1045 cc
       Putere dezvoltare:1.5 cp (1,1 KW)
       Turatie:450 rpm
       Viteza maxima:20 km/h
       Ani de fabricatie:1894-1898
1902: Mercedes Simplex 40 cp - primul automobil modern
       Nr.de cilindri:4
       Cilindree:6785 cc
       Putere dezvoltare:40 cp (29 kw)
       Turatie:1100 rpm
       Viteza maxima:80 km/h
       Anii de fabricatie:1902-1924

1923: Mercedes 6/25 cp
1926: Mercedes-Benz 8/38 cp
1928: Mercedes-Benz SSK|SSK
1930: Mercedes-Benz 770|770 "Grosser Mercedes"
1934: Mercedes-Benz 500 K|500 K
1936: Mercedes-Benz 260 D|260 D - primul automobil diesel produs in  serie
1936: Mercedes-Benz W136|170
1938: Mercedes-Benz W195|W195
1951: Mercedes-Benz 300, cunoscut ca "Adenauer Mercedes"
1953: Mercedes-Benz Ponton
1954: Mercedes-Benz 300SL|300SL
1959: Mercedes-Benz Fintail
1960: Mercedes-Benz 220SE|220SE Cabriolet
1963: Mercedes-Benz 600|600 "Grand Mercedes"
1963: Mercedes-Benz W113|230SL "Pagoda"
1965: Mercedes-Benz S-Class
1966: Mercedes-Benz 300SEL 6.3|300SEL 6.3
1968: Mercedes-Benz W114|W114
1969: Mercedes-Benz C111|C111 vehicul experimental
1972: Mercedes-Benz W107 350SL
1974: Mercedes-Benz 450SEL 6.9|450SEL 6.9
1974: Mercedes-Benz 240D|240D
1976: Mercedes-Benz 300D|300D
1979: Mercedes-Benz W126|500SEL si Mercedes-Benz G-Class|G-Class
1983: Mercedes-Benz 190E 2.3-16|190E 2.3-16
1986: Mercedes-Benz W124|Primul 'E-Class'
1991: Mercedes-Benz W140|600SEL
1993: Mercedes-Benz C-Class|Primul 'C-Class'
1995: C43 AMG|
1995: Mercedes-Benz SL-Class AMG|Mercedes-Benz SL73 AMG, 7.3 V12 engine|V12 (cel mai mare motor pus vreodata într-un Mercedes-Benz)
1996: Mercedes-Benz Renntech E7.4RS
1997: Mercedes-Benz M-Class
1996: Mercedes-Benz CLK
1997: Mercedes-Benz SLK
2004: Mercedes-Benz SLR McLaren
2004: Mercedes-Benz CLS
2007: BlueTec|E320, GL320 Bluetec, ML320 Bluetec, R320 Bluetec
2010: Mercedes-Benz SLS AMG
2011: vezi modele mai jos...NOUTATI





MODELE  MARCANTE  IN  ISTORIA  COMPANIEI 


 1886 - CVADRICICLUL  BENZ

1889 - DAIMLER MOTOR CAR

 1893 - BENZ  VICTORIA

1894 - BENZ  VELO

1998 - DAIMLER  8H  PHOENIX

1899 - DAIMLER

1901 - DAIMLER  BIERENZ

1906 - MERCEDES  SIMPLEX  37CP

1908 - BENZ  GP RACER

1909 - BENZ  200 RENNWAGEN

1918 - BENZ

1919 - BENZ  6/18HP

1924 - MERCEDES

1928 - DAIMLER-BENZ TYPE 200

1928 - MERCEDES-BENZ  720K

1928 - MERCEDES-BENZ  SSK

1931 - MERCEDES-BENZ

1931 - MERCEDES-BENZ

1933 - MERCEDES-BENZ  500K ROADSTER

1936 - MERCEDES-BENZ  540K

1937 - MERCEDES-BENZ  170K

1938 - MERCEDES-BENZ  540K

1938 - MERCEDES-BENZ 230S

1941 - MERCEDES-BENZ  320 LIMOUSINE

1941 - MERCEDES-BENZ 260D

1949-1963 - MERCEDES-BENZ 300S COUPE
1954 - MERCEDES-BENZ  300SL

1955 - 1963 MRCEDES-BENZ 190 W121 SL

1963 - MERCEDES-BENZ  W113 SL



1982 - MERCEDES-BENZ  C126 S-CLASS COUPE

1988 - MERCEDES-BENZ  E320

1992 - MERCEDES-BENZ  R126

1998 - MERCEDES-BENZ  320SEL 
2002 - MERCEDES-BENZ  E220

 2004 - MERCEDES-BENZ  E270

2007 - MERCEDES-BENZ  CLS

2008 - MERCEDES MCLAREN  SLR

2009 - MERCEDES-BENZ  S400

 2011 - MERCEDES-BENZ  W212 E-CLASS


   Am sa dau o atentie deosebita modelului 300 SL Gullwingcare care a fost lansat oficial în 1954, la Salonul Auto de la New York a făcut furori cu portierele ce se deschid în sus. Acestea îi dau şi numele, "gullwing" însemnând, în limba engleză, pescăruş.
 Era Gullwing începuse, cu adevărat, în 1952, când sportivul coupe Mercedes-Benz W 194 şi-a construit suita de victorii pe circuitul de curse (Mille Miglia, Carrera Panamericana, Le Mans şi Nürburgring).
 Autovehiculul aduce o inovaţie interesantă, dedicată în special femeilor: volanul se rabata în jos, creând astfel suficient spaţiu între axul său şi picioarele şoferinţei şi facându-i acesteia loc pentru a ieşi cu uşurinţă din maşină, chiar dacă purta o fustă.
Printre vedetele ce şi-au achiziţionat un Gullwing se numără Ralph Lauren, Sophia Loren şi Elvis Presley.
 Astăzi, un Gullwing poate fi achiziţionat, teoretic, contra sumei de 500.000 USD, însă există foarte puţini proprietari dispuşi să-şi vândă exemplarul.

            MERCEDES 300 SL ( 1954 si 2011 )            

      MERCEDES -BENZ 300 SLR ( 1955 ) 

  

Mercedes-Benz 300 SL ( 1952 ) – Singurul ramas in viata


 Au trecut 60 de ani. Dar Mercedes-Benz 300 SL tot bine arata. Iar cel pe care-l vedeti in imagini a fost complet restaurat. Si este singurul care a supravietuit dupa toti acesti ani…
Numarul sasiului este 194 010 00002/52, masina fiind reconditionata la Centrul Mercedes-Benz Classic, dupa cele mai inalte standarde ce tin de calitate. Si ca sa intelegeti despre ce este vorba, spre exemplu, numai in cazul caroseriei a fost nevoie de 5 luni pentru restaurare. Mai mult, cei de la Mercedes au hotarat ca e mai bine sa pastreze si unele neregularitati, tocmai pentru a se vedea ca acesta a fost facut manual.
Si motorul a fost refacut, insa a fost ceva mai complicat deoarece nu mai existau componente pentru pompele de combustibil. Chiar si asa, propulsorul de 3.0 litri in sase cilindri functioneaza, dezvolta aproximativ 170 CP si, teoretic, ar trebui sa poata „trage” dupa el cele 1.060 cu o viteza maxima de 230 km/h.


Mercedes-Benz 300SL gasit dupa 40 de ani intr-un garaj

 

E una dintre masinile care a facut destul „buzz” din momentul in care a aparut, iar partea interesanta e ca n-a incetat nici azi. Tom Wellmer este unul dintre posesorii unei astfel de masini. Numai ca, in momentul in care jucaria lui s-a stricat, in loc sa o duca la service, a preferat sa o tina in garaj. Din pacate, pentru vreo 40 de ani. Sau din fericire?! 
Cica masina a fost totusi gasita acum 20 de ani de catre restauratorul Rudi Koniczek, care de atunci tot sta pe capul lui Wellmer sa vanda masina. In cele din urma a fost vanduta pentru 2.5 milioane de dolari, insa identitatea noului cumparator a fost tinuta secret.
Nu stiu daca Wellmer s-a despartit cu greu de Benz, insa a avut o singura cerinta inainte de a-l da: masina sa fie complet restaurata.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 


Mercedes-Benz SLR McLaren

  Dupa ce am fost incantati in ultimii ani de futuristicul Mercedes-Benz SLR McLaren a venit timpul sa calatorim un pic in timp, si ne aducem aminte de vremurile in care roadsterele nu erau dotate cu tehnologii ultra sofisticate, hard-top-uri si mii de sisteme de protectie. Dar nu pentru mult timp deoarece singurul lucru pe care il putem compara cu acele masini pe care le vedem in filmulete alb-negru este exteriorul.  Chiar daca interiorul ne primeste cu un aer retro aici gasim materiale precum fibra de carbon, aluminiu.

STIRLING MOSS

  Tot in interior gasim o placuta cu semnatura lui Stirling Moss, pilotul din 1955 de pe clasicul Mercedes 300 SLR .




 

 Ne intoarcem la exteriorul masinii unde  gasim cel mai interesant aspect: masina nu are geamuri laterale sau parbriz si nici acoperis. Da, exact, nu are nici soft-top si nici hard-top. Adica ai cam incurcat-o daca te prinde ploaia. Ah, si ai incurcat-o si daca mergi tare pe autostrada, deoarece in loc de parbriz sunt doua deflectoare de vant care abia masoara cativa centimetri, asa ca pregateste-te sa le urezi un calduros bun venit tuturor insectelor de pe drum. Asta daca vei avea unul din cele 75 de modele care se vor fabrica. 


 Ne deconectam complet de stilul retro si ajungem sub capota unde gasim un glorios V8 care produce 650cp si care arunca masina de la 0 la 100km/h in mai putin de 3,5 secunde si te ajuta sa omori insecte cu viteza maxima de 350km/h. La viteze de peste 120m/h inginerii de la Mercedes-Benz au creat o aripa care se foloseste de aer pentru o franare eficienta, care poate fi actionata si manual.
MERCEDES SLR Stirling Moss care va costa in jur de 750.000 euro.



 Mercedes-Benz se perfectioneaza in continuare de 125 de ani, drept urmare,este  o companie de varf la ora actuala. Conceptul F-125 vine propulsat de hidrogen si este si el prezent la Frankfurt Auto Show.


F-125 este mare si luxos, are patru locuri, emisie zero, se bazeaza pe baterie litiu-sulf, se controleaza prin atingeri, gesturi si voce, are tip de conducere semi-autonoma, unde de proiectare pe raza de 1000 km distanta.




MODELE NOI

A - CLASS

A - CLASS CONCEPT

B - CLASS

C  CLASS - C63 AMG COUPE

E  CLASS - E 250

CL  CLASS - CL 600

CLK  CLASS - CLK 63 AMG

CLS  CLASS - CLS 63 AMG

E  CLASS - E V12 CABRIOLET

G  CLASS - G V12 BITURBO

GL  CLASS - GL GRAND EDITION

GLK  CLASS -NGLK WIDESTAR BRABUS

GLK CLASS - GLK URBAN WHIP CONCEPT

M CLASS - ML 250


R CLASS - R 320

S CLASS - S 63 AMG

SL CLASS - SL 500


SLK CLASS - SLK 55 AMG

SLR CLASS - SLR STIRLING MOSS

SLS CLASS - SLS AMG BRABUS

SHOOTING BREAK CONCEPT

F400 CONCEPT

F 700 CONCEPT



F800 CONCEPT

F600 HYGENIUS CONCEPT

BLUEZERO E-CELL PLUS CONCEPT


BLUEZERO CONCEPT

F800 STYLE CONCEPT

FASCINATION CONCEPT

OCEAN DRIVE CONCEPT

Mercedes Clasa S s-ar putea extinde cu o decapotabilă

Noul Class S va apărea cel mai probabil în 2013, iar una dintre versiunile în care va fi oferit va avea menirea să-l inlocuiasca pe Maybach..De asemenea, modelul CL va avea un înlocuitor tot cu trei uşi, dar care ar putea să poarte denumirea Clasa S Coupé. Mai mult decât atât, s-ar părea că Mercedes-Benz intenţionează să introducă şi o versiune decapotabilă cu patru portiere a modelului S.

Ideea nu este nouă. În anul 2007, germanii de la Mercedes au prezentat conceptul Ocean Drive, iar acesta ar putea să fie o sursă de inspiraţie pentru noua limuzină decapotabilă. Managerul responsabil cu dezvoltarea Clasei S, Uwe Ernstberger a precizat într-un interviu că ″avem multe surprize în privinţa tehnologiei pentru noul model″ şi a adăugat despre acesta că: ″va oferi ceva diferit în comparaţie cu rivalii, iar gama va fi mult mai diversificată″.

Până la apariţia altor informaţii, putem să aruncăm o privire asupra fotografiilor în care apare Ocean Drive Concept şi să ne gândim cum ar fi dacă şi cei de la Cadillac ar decide să-l trimită în producţia de serie pe modelul aflat momentan tot în stare de concept,botezat Ciel.

Prin urmare, până la apariţia unui S decapotabil, am putea să deschidem o sesiune de dezbatere pe baza ambelor concepte şi să te întrebăm: care te atrage mai mult din punctul de vedere al designului dacă ar fi să alegi între conceptele Mercedes-Benz Ocean Drive şi Cadillac Ciel? 


  Noul model Mercedes, A-Class Concept

Nu seamana cu nimic din ce stiam pana acum. Designul hatchback-ului in trei usi este unul mai dinamic si pare sa anunte noua linie pe care va merge Mercedes pe viitor.

 
   Cu un motor de 2 litri si cu o capacitate cilindrica de 210 CP, Mercedes vrea sa faca din conceptul A-Class masina recunoascuta in intreaga lume, inclusiv in America de Nord.
   Desi partea din fata, cu grila pe care se evidentiaza celebra sigla Mercedes, denota agresivitate, spatele este unul stilizat, in maniera sport.
  

MERCEDES - BENZ  F-125


 Teoretic, ceea ce vedeti in imagini ar putea fi pe strazi in 2025. Practic, nu stiu daca e chiar asa. Oricum, e un model care se adreseaza viitorului, sau de pe care vor putea fi imprumutate elemente in viitor. Si se numeste Mercedes-Benz F125!. Nu, n-am gresit punctuatia… Asa se numeste: MB F125!. 
Tot teoretic, nu stiu daca ar mai avea nevoie de vreo prezentare. Ar fi destul sa ne uitam la poze. Vorbim de Mercedes, deci lux, lux, lux si iar lux. Cu toate astea, cred ca e bine sa facem unele precizari.
Mai intai si mai intai, trebuie sa stiti ca vorbim despre un hibrid plug-in fuel-cell. Deci avem asa: baterii litiu-sulf de 10 kWh, un rezervor de hidrogen si patru motoare electrice, cu o putere totala de 313 CP. Ei bine, toate astea reusesc sa traga jucaria pana la 100 km/h in 4.9 secunde, inainte de a ajunge la viteza maxima de 220 km/h. Mai mult, „ideea” celor de la Mercedes reuseste sa parcurga 50 de kilometri exclusiv electric, celulele marind autonomia pana la 1.000 de kilometri.
Spuneam ca vorbim despre Mercedes si despre lux. Dar nu e totul. Tehnologia e si ea atat cat trebuie, acolo unde trebuie. Instrumente de bord 3D, un display retractabil de 17 inch, un sistem infotainment @yourCOMAND controlat vocal si digital, conexiune la internet si multe altele.


    IANUARIE  2011   MERCEDES - BENZ  SLK 55 AMG


  În cazul în care noul SLK a venit în primăvara anului 2011, noul look a fost imediat paharul meu de ceai. Acest roadster a atins un nou nivel de maturitate şi performanţele sale pe drumurile cu vânt puternic din  Tenerife a subliniat şi mai mult acest punct. Ca si  SLK 350, are deja o abundenta de putere şi cuplat cu agilitatea sa,este combinaria ideala. Modelele AMG au în mod tradiţional mai multă putere. 117 bhp suplimentare şi de creştere a motorului de la un V6 de 3.5 litri la un motor V8 5.5 litri sunt o dovadă de netăgăduit a acesteia. Cu toate acestea, povestea de succes a modelelor AMG nu este puterea mai mare, ci pur şi simplu modul în care acestea transforma un vehicul în partea de varf a gamei. Noul SLK 55 AMG este desigur mai rapid în toate categoriile, dar acesta este modul în care acest lucru se traduce este puterea.Senzaţia de a transforma motorul este deja un tratament in sine. Dar SLK 55 AMG este mai mult decât doar masina puternica. Acceleraţia este într-adevăr, impresionanta şi puterea desfăşurata poate fi într-adevăr puternica, dar în orice moment, această ieşire de energie poate fi uşor stăpânita de către conducătorul auto. Manipularea este foarte bună şi este pur şi simplu e emoţionant să aibă un astfel de control sensibil la piciorul drept. Suspensia găseşte un echilibru corect între sportiv şi confortabil si este foarte recunoscuta pentru asta. SLK 55 AMG este, în esenţă, un hotel de lux Go-Kart, cu toate conditiile posibile.Se conduce ca un mic sport-car însă permite pasagerilor sa se ​​bucure de o masina de lux, fără a compromite vreodată agilitate. Motorul noului SLK 55 AMG ,pur şi simplu,opreşte 4 din 8 cilindri şi salvează o mulţime de combustibil. De fapt, noul motor are aproximativ 30% mai mult combustibil eficient în ciuda puteri şi un cuplu suplimentar. 

Adio, Mercedes-Benz SL!

  Ultimul exemplar al celui mai longeviv roadster din gama producătorului german a ieşit de pe linia de producţie, anunţând viitoarea generaţie.


  Mercedes-Benz SL Class a fost, până de curând, cel mai longeviv roadster produs de grupul Daimler. Intrată în producţie în 2002, generaţia care tocmai a ieşit din scenă pe 5 decembrie a fost asamblată la fabrica din Bremen, Germania.


  Uzina a fost locul în care s-a produs şi fosta generaţie de Mercedes SL, a cărei carieră de 12 ani pe piaţa auto o apropie de recordmanul din gama germanilor, off-roaderul G Class. În total, fabrica a produs din 1989 şi până acum, nu mai puţin de 370.000 de exemplare ale roadsterului.
Probabil cel mai dorit SL din toate timpurile ar putea fi considerat legendarul SL 73 AMG, un lup în blană de miel, echipat cu un monstru mecanic de 7,3 litri şi 595 CP, ce reuşea un sprint de la 0 la 100 km/h de 5,8 secunde şi atingea o viteză maximă de 298 km/h, fără limitare electronică. Nişte cifre răvăşitoare pentru nivelul anului 1995.


  Ultimul SL din actuala generaţie a ieşit de pe linia de producţie echipat cu motorizarea V6 de 3,5 litri şi 315 CP, afişând culoarea Grey Iridium, precum şi numărul de exemplare produse din generaţia lui, pus la vedere, chiar pe parbriz: 169.434 maşini.
Codificat intern drept R320, cabrioletul dotat cu hard-top a beneficiat de două facelifturi, unul moderat, primit în 2006, iar altul în 2008, acesta din urmă implementând o parte frontală orientată după Mercedes-Benz CLS.



  Acea parte a fanilor roadsterului german care erau şi împătimiţi ai produselor Apple au un motiv în plus să regrete faptul că SL ajunge la finalul carierei. Acesta era automobilul pe care Steve Jobs îl conducea în fiecare zi, fără număr de înmatriculare.



 Viitorul SL va intra pe în fabricaţie pe 15 decembrie 2011, urmând să fie prezentat oficial în cadrul Salonului Auto de la Detroit, de anul viitor. Prima jumătate a lui 2012 va fi marcată de lansarea roadsterului pe piaţa europeană.

IATA-L AICI...A IESIT. FOTO SPION



Mercedes-Benz SLA, posibil din 2013

Cei de la Mercedes-Benz au planuri mari. Foarte mari. De fapt, principalul obiectiv al companiei este de a-i depăşi pe rivalii de la Audi şi BMW, pentru a ocupa prima poziţie în lume la categoria mărcilor premium. Pentru atingerea acestui scop, sunt necesare modelele noi, cum ar fi de exemplu noul SLK55 AMG, care va debuta la Salonul Auto de la Frankfurt.

Totuşi, în ultima vreme se zvoneşte că Mercedes-Benz ar avea în intenţie să lanseze în câţiva ani un roadster micuţ, alături de sedanul-coupé CLC şi versiunea Shooting Brake, despre care ai citit aici. Presupunerile merg şi mai departe, iar despre roadster se spune că va fi primul model cu valenţe sportive din istoria companiei care va avea tracţiune pe puntea faţă.

Modelul cu două locuri ar putea să apară pe parcursul anului 2012, urmând ca la vânzare să fie introdus în 2013. Acesta se va situa din mai multe puncte de vedere sub Mercedes-Benz SLK şi va avea probabil dimensiunile conceptului prezentat în anul 2000, cunoscut sub numele de Vision SLA, pe care îl poţi vedea şi în fotografiile de mai jos.



Style Coupe Concept

 Oficialii Mercedes-Benz au prezentat Style Coupe Concept, un prototip ce va debuta oficial in cadrul Salonului Auto de la Beijing de saptamana viitoare. Caracterizat drept un coupe sportiv cu un stil avangardist, Style Coupe este in esenta, un CLS de dimensiuni mai mici.


 Design-ul a fost inspirat de CLS, in partea din spate, si de A-Klasse, in partea din fata, doua modele de serie ce s-au inspirat din liniile lui F800 Concept. Noul coupe cu patru usi al germanilor masoara 4,637 mm in lungime, 1,891 mm in grosime si are o inaltime de 1,398 mm.


 Sub capota regasim un motor supraalimentat de 2.0 litri cu patru cilindri pe benzina ce produce 211 cai. Puterea motorului este transmisa rotilor prin intermediul unei cutii de viteze 7G-DCT.



Mercedes-Benz SLS AMG şi modelul german Katja Runiello fac obiectul unui pictorial marca Inden Design.


 Tunerul Inden Design a ales-o pe frumoasa Katja, model şi vedetă a unui reality show din Germania, să pozeze alături de superbul Mercedes-Benz SLS AMG, într-un pictorial ce promovează noul său proiect. Acesta are în vedere creşterea perfromanţelor prin aplicarea unor modificări tehnice substanţiale.


 Aşadar, puterea propulsorului V8 de 6.3 litri de sub capota modelului german a fost crescută de la 563 CP la 614 CP, prin optimizarea unităţii de control a motorului şi instalarea unui nou sistem de evacuare sport.
Iar ca orice pachet de tuning să fie complet, cei de la Inden Design propun şi jantele de 21 inch care pot fi încălţate cu pneurile Continental Sport Contact de 265/30 pe faţă şi 295/25 pe spate.



Mercedes-Benz A-Class  2012
 Noul Mercedes-Benz A-Class este a treia generaţie cu acest nume, însă versiunea prezentată în premieră mondială la Salonul Auto Geneva 2012 marchează o schimbare totală de optică, deoarece de acum noul A-Class intră fără menajamente în clasa compactă premium, unde va rivaliza direct cu BMW Seria 1 şi Audi A3.

Noul Mercedes A-Class va rivaliza cu BMW Seria 1 şi Audi A3

 Ca aspect, noul Merceedes-Benz A-Class preia în mare parte liniile de design ale conceptului omonim de la Shanghai 2011, însă modelul de serie este vizibil mai puţin agresiv decât conceptul, în primul rând la nivelul blocurilor optice. Per ansamblu, noul A-Class are un stil tineresc, dar şi sobru, cu tuşe de dinamism interesante, maşina afişând un design specific german.
Dimensional, Mercedes-Benz A-Class are o lungime de 4,29 metri, o lăţime de 1,78 metri şi o înălţime de 1,43 metri , modelul fiind conceput pe noua platformă modulară MFA (Modular Front Architecture), ceea ce înseamnă că tracţiunea e pe roţile faţă, ceea ce promite un bun spaţiu interior. 


 Habitaclul continuă designul exteriorului, afişând o combinaţie interesantă între sobrietate şi spirit tineresc, liniile simple ascunzând o calitate exemplară a fabricaţiei. Stilul high-tech este asigurat de displayurile moderne, A-Class beneficiind de multe tehnologii de siguranţă şi confort de pe modelele superioare.
 La nivel tehnic, noul Mercedes-Benz A-Class va oferi trei motoare pe benzină şi trei dieseluri common-rail, toate dotate standard cu sistemul ECO Start/Stop şi o cutie manuală cu 6 trepte - opţional va fi disponibilă şi una automată cu 7 trepte şi dublu ambreiaj, 7G-DCT.

Mercedes A-Class are 3 versiuni pe benzină şi 3 diesel

 Versiunile pe benzină sunt A180 (1,6 turbo, 122 CP), A200 (1,6 turbo, 156 CP) şi A250 (2,0 turbo, 211 CP), iar cele diesel sunt A180 CDI (1,8 litri, 109 CP, 250 Nm), A200 CDI (1,8 litri, 136 CP, 300 Nm) şi A220 CDI (2,2 litri, 170 CP, 350 Nm). În viitor este programată şi o versiune AMG, cu un motor turbo în patru cilindri care va dezvolta în jur de 300 CP .
Pentru moment, însă, AMG va oferi un program vast de personalizare a noului Mercedes-Benz A-Class, prin pachetul AMG Sport, care presupune atât accesorii aerodinamice exterioare, care fac maşina să arate mai sportiv, dar şi setări specifice ale trenului de rulare.


 Preţurile noului Mercedes-Benz A-Class le vom afla doar în toamna acestui an, când noua compactă premium germană va fi lansată oficial în vânzare în Europa.

ARHIVA ... vechi,noutati si concepte



CONCEPTE








 MUZEUL MERCEDES - BENZ




ARHIVA  MERCEDES-BENZ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu