As dori sa incep acest istoric cu o declaratie vis-a-vis de Citroen. Am stat mult sa ma gandesc daca merita sa fac efortul sa expun pe blog aceasta marca de automobile. Este la fel si in cazul lui Peugeot,Renault,Opel sau Ford. Si de ce spun asta? Pentru ca nu prea se incadreaza la ... supermasini. Nu vreau sa fiu prea aspru sau sa supar pe nimeni,dar asta cred eu. Ce ma face,totusi, sa le pun aici? Simplu...au o istorie si traditie pe care,poate, multe supercaruri nu le au. Si se pare ca nu prea se agita sa mai iasa in fata cu ceva deosebit. As vrea sa ma insel in viitorul apropiat. Nu inteleg de ce s-au plafonat aici si se multumesc cu modele modeste de serie. Ei stiu mai bine ca mine de ce se intampla asa si ,ma repet,astept sa ne uimeasca pe toti cu ceva mai iesit din comun.
In ultimul timp,Citroen m-a incantat cu ultimele modele care,spre uimirea mea,sunt colosale...sunt supermasini! Deci se poate! Deci sa incepem ...
André-Gustave Citroën,( 5 februarie 1878, Paris; † 3 iulie 1935, Paris ),a fost cel de-al cincilea copil al lui Levie Citroën (evreu olandez din Amsterdam) și al lui Masza Amalia Kleinmann din Varsovia. Tatăl s-a sinucis când André avea sase ani. După ce a terminat scoala primară cu note excelente a intrat la École Polytechnique. Apoi a intrat ca ofițer tehnic în armată.
Cand un nume devine Marca intra cu siguranta in istorie. Notorietatea
este fructul recunoasterii sale, perenitatea fiind reflectarea
capacitatii sale de adaptare. Citroën a intrat in istorie inca din anul
1919. De peste 80 de ani Marca insoteste marile miscari ale Societatii,
in cele mai diverse curente ale sale, in evenimentele cele mai
cotidiene, in visurile sale cele mai nebunesti.
Vizionar in ceea ce priveste metodele revolutionare, André Citroën
este fara putinta de tagada una dintre cele mai importante figuri de la
inceputul secolului douazeci.
André Citroën
Curajos, intuitiv, inaintea timpului sau, dotat cu un simt
surprinzator pentru comunicare, aceste om iesit din comun, cu simt de
actiune si de aventura a fost mereu la originea progreselor sociale,
economice, tehnologice si culturale ale epocii sale.
La sfarsitul anilor 20, marele patron a construit un remarcabil
imperiu industrial si a inventat, pentru a-si vinde masinile, comertul
modern de automobile, postvanzarea si multe alte servicii.
Fiu al unui negustor de diamante olandez, Lévie Citroën, si al unei
poloneze, Macha Kleinan, André Gustave Citroën s-a nascut la data de 5
februarie 1878 la Paris.
Orfan de tata de la varsta de sase ani, André Gustave a fost crescut
de mama sa care a reluat afacerea de negot cu diamante si perle fine.
Pe data de 1 octombrie 1885, intra in calsa a 9-a C la liceul
Condorcet. La inscriere ii este adaugata o trema pe litera "e" din nume.
La varsta de zece ani il descopera pe Jules Verne al carui cititor
asiduu va deveni din acel moment. Descopera in opera acestuia marile
principii pe care si le va insusi pe tot parcursul vietii: spirit de
descoperitor, simt de competitie, om de stiinta, cautarea permanenta a
progresului.
Construirea turnului Eiffel pentru expozitie mondiala din anul 1889
este cel de-al doilea mare eveniment care va decide orientarea tanarului
adolescent. Va fi inginer.
In anul 1898, intra la Politehnica. Are douazeci de ani. Termina in
anul 1900. presimte deja ca acest inceput de secol douazeci va fi epoca
tuturor provocarilor industriale. Si conteaza chiar pe unele dintre
acestea...
La douazeci si doi de ani, cu ocazia unei calatorii in Polonia, André
Citroën descopera din intamplare u procedeu de taierea a angrenajelor
in forma de chevron. Imediar isi da seama ca acest procedeu, transpus in
otel, are multe posibilitati si cumpara brevetul. Este inceputul celei
mai mari aventuri industriale din timpurile moderne.
André Citroën este nerabdator din fire. In anul 1902, pune tot ceea
ce are in joc pentru descoperirea sa din Polonia: chevroanele.
In 1906, automobilele Mors, celebre pentru faptul ca au doborat la
inceputul secolului recordurile de viteza il numesc director general.
André Citroën reorganizeaza atelierele si defineste noile modele. In 10
ani dubleaza productia anuala a uzinelor Mors.
In anul 1912, se muta la quai de Grenelle 31 de la societatea in
comandita simpla de angrenaje Citroën-Hinstin care devine societate pe
actiuni de angrenaje Citroën.
André Citroën devine si Presedinte al Camerei sindicale a
automobilelor. In acelsi an cu ocazia unei caltorii in Statele Unite,
viziteaza uzinele Henry Ford si observa cu atentie modul de organizare
al atelierelor.
La data de 27 mai 1914, se casatoreste cu Georgina Bingen, fiica unui bancher.
Doua luni mai tarziu incepe razboiul. André este capitan in
regimentul 2 de artilerie grea din armata a 4-a. Se duce lipsa de obuze.
André Citroën propune ministerului de razboi sa fabrice fara intarziere
pentru trei sau patru luni cate 5 000 pana la 10 000 de obuze Shrapnel
pe zi. Instaleaza o noua uzina ultra moderna pe 15 hectare in cartierul
Javel. Metodele de productie sunt cele stabilite de catre Frederick
Taylor. La data de 11 noiembrie 1918, uzina Citroën fabricase peste
optzeci de milioane de obuze.
Capacitatile sale formidabile de a conduce oamenii si de organizare
il fac sa fie chemat deseori de catre guvern. In anul 1917,
reorganizeaza revitalizarea uzinelor de razboi organizand si serviciile
postale militare. In anul 1918 va conduce la distribuirea in
douazecisipatru de ore a tichetelor pentru ratiile de paine in regiunea
pariziana.
Type A
Echipată cu un motor în patru cilindri de 1327cm3 şi
18CP, viteza maximă a maşinii era de 65km/h. Dar inovaţia adusă de Type A
a fost faptul că, pentru prima oară în istoria automobilelor europene,
clienţii puteau cumpăra o maşină completă şi fiabilă (pentru vremea ei,
desigur).Primul automobil Citroen a fost produs în zece versiuni timp de 2 ani, din 1919 până în 1921.
Odata cu incheierea razboiului uzina din Javel este reconditionata.
Aici se va fabrica un automobil model unic si pentru prima oara in
Europa, in serie mare pentru a reduce pretul si pentru a-l face
accesibil unui numar mai mare de oameni. Uzina este un model de
organizare. Este dotata cu echipamente sociale de avangarda.
Totusi in afara uzinelor André Citroën nu detine nimic. Isi
inchiriaza apartementul asa cum isi inchiria si vila de vacanta "les
Abeilles" de la Deauville inca din anul 1923. nu banii il intereseaza
direct acestia sunt doar modul de a-si obtine scopurile.
La inceputul anilor 30, realizase deja majoritatea visurilor marilor
cuceritori industriali. Totusi criza economica nu il scuteste de
neplaceri. In anul 1934, bancile nu mai imprumutau, datoriile sunt
dificile, fratii Michelin preiau o participatie din uzinele Citroën si
apoi la cererea bancilor preiau chiar conducerea si administrarea. O
noua provocare, lansarea modelului Traction avant care nu-l va salva insa de
faliment.
Bolnav de cancer, André Citroën moare la data de 3 iulie 1935. Se odihneste in cimitirul Montparnasse.
ACTUALE
Citroen C4 Aircross
Mai intai au lansat modelul DS4, destinat non-conformistilor care doresc un automobil compact premium care sa nu fie german.
Acum a venit randul cross-overului C4 Aircross, care intra in forta sa-i strice jucariile lui Tiguan.
Ma rog, francezii spun ca este SUV de-a dreptul, dar noua ni se pare ca treaba nu sta chiar asa...
Ce parere avem noi privind fotografiile de presa este mai putin relevant. In schimb am remarcat dimensiunile acestui nou model: 4,34 m lungime, 1,8 m latime si 1,63 m inaltime, care ofera o experienta de condus asemanatoare unui automobil de clasa compacta si o habitabilitate de clasa medie.
Desi are dmensiuni compacte, spatiul pentru bagaje este mai mult decat suficient: 442 de litri, fara a plia bancheta din spate.
Daca designul este foarte frumos si se detaseaza clar de liniile ferme si aproape brutale ale modelului german, tehnologia de care dispune inspira siguranta si dinamism, fara a neglija latura ecologista.
Pentru a fi siguri ca planctonul din oceane nu va fi pus in pericol, francezii au pregatit o gama de motorizari ce respecta normele Euro 5.
Aceasta cuprinde un motor de1.6 litri, consumator de benzina, care este capabil sa produca 115 CP ai 152 Nm, disponibil pentru cei carora nu le plac dieselurile.
Din pacate, acest motor poate fi cuplat doar la o cutie de viteze manuala cu cinci trepte, iar sistemul de tractiune este exclusiv 4x2.
Pentru cine vrea sa traiasca experienta urbana a unui 4x4 compact Citroen, exista motorizarile HDI de 1,6, respectiv 1,8 litri, care porduc 110 , respectiv 150 CP.
Aceste versiuni pot fi comandate cu tractiune integrala, controlata electronic, precum si cu transmisia automata cu 6 trepte a casei.
In plus fata de un C4 normal, noul Aircross dispune de tehnologie LED pentru lampile stop, precum si de un sistem de navigatie cu ecran tactil.Mai sunt multe de discutat aici, dar va trebui sa asteptam pana in 2012 pentru a-l conduce si pentru a ne forma o opinine corecta.
Acum a venit randul cross-overului C4 Aircross, care intra in forta sa-i strice jucariile lui Tiguan.
Ma rog, francezii spun ca este SUV de-a dreptul, dar noua ni se pare ca treaba nu sta chiar asa...
Ce parere avem noi privind fotografiile de presa este mai putin relevant. In schimb am remarcat dimensiunile acestui nou model: 4,34 m lungime, 1,8 m latime si 1,63 m inaltime, care ofera o experienta de condus asemanatoare unui automobil de clasa compacta si o habitabilitate de clasa medie.
Desi are dmensiuni compacte, spatiul pentru bagaje este mai mult decat suficient: 442 de litri, fara a plia bancheta din spate.
Daca designul este foarte frumos si se detaseaza clar de liniile ferme si aproape brutale ale modelului german, tehnologia de care dispune inspira siguranta si dinamism, fara a neglija latura ecologista.
Pentru a fi siguri ca planctonul din oceane nu va fi pus in pericol, francezii au pregatit o gama de motorizari ce respecta normele Euro 5.
Aceasta cuprinde un motor de1.6 litri, consumator de benzina, care este capabil sa produca 115 CP ai 152 Nm, disponibil pentru cei carora nu le plac dieselurile.
Din pacate, acest motor poate fi cuplat doar la o cutie de viteze manuala cu cinci trepte, iar sistemul de tractiune este exclusiv 4x2.
Pentru cine vrea sa traiasca experienta urbana a unui 4x4 compact Citroen, exista motorizarile HDI de 1,6, respectiv 1,8 litri, care porduc 110 , respectiv 150 CP.
Aceste versiuni pot fi comandate cu tractiune integrala, controlata electronic, precum si cu transmisia automata cu 6 trepte a casei.
In plus fata de un C4 normal, noul Aircross dispune de tehnologie LED pentru lampile stop, precum si de un sistem de navigatie cu ecran tactil.Mai sunt multe de discutat aici, dar va trebui sa asteptam pana in 2012 pentru a-l conduce si pentru a ne forma o opinine corecta.
Cand eram pe punctul de a spune ca evolutia noii game DS este una fericita (nu stim ce crezi tu, dar noi vedem in DS4 o incercare mult mai reusita decat DS3), am dat cu ochii de pozele marelui DS5. Si, pentru o clipa, nu am stiut ce sa credem.
Pe de-o parte, exteriorul nu este atat de original pe cat ne-am fi asteptat; pe de alta, habitaclul arata atat de bine, incat o sa-l visam la noapte. Priveste scaunele cu spatarele modelate precum cureaua metalica a unui ceas de mana. Apoi fotografia cu instrumentarul futuristic, sustinut cu o consola centrala familiara doar extraterestului din Predator. Sunt chestiile care te fac sa uiti ca te afli inauntrul unui hatch obez, construit pe platforma tehnica a unui MPV (5008, mai exact) si animat de propulsii banale. Sunt chestiile care conteaza, punct.
Nu o spun EU,ci vreo 60.000 de utilizatori de web din 62 de tari, care, in cadrul unui concurs desfasurat pe site-ul Eurosport, au votat modelul francez drept cel mai aratos de pe suprafata Terrei.
Frederic Banzet, directorul general Citroen, a primit trofeul cu ocazia unei ceremonii cat se poate de oficiale, parte a celei de-a 26-a editii a Festivalului International al Automobilului; tot acolo, el a acceptat si premiul pentru “Cel mai bun interior”, acordat lui DS4 de catre un juriu format din personalitati din lumea designului, sportului si culturii.
Parte coupe cu patru usi, parte compacta cu cinci usi si... parte SUV, acest – sa-i zicem – crossover cu valente sportive este o continuare a foiletonului DS, inceput anul trecut de DS3. Ce vom vedea in episodul doi? Pai, destul de multe.
In primul rand – designul. Care, multumita sumedeniei de elemente cu tenta dinamica, uneori nonconformista (priveste usile spate cu manere ascunse, parbrizul panoramic, jantele de 19 inch, bosajele accentuate ori evacuarile rectangulare), se poate impune in ochii unui fan Coldplay.
Pe de alta parte, daca respectivul face doi pasi inapoi, va realiza ca DS4 nu este prea departe de “clasicismul” noului C4. Asadar, o bila neagra pentru Citroen, care s-a temut inca o data sa joace totul pe mana artistilor sai. In definitiv, e un “De-Es”, ce Dumnezeu!
Sa fi avut castig de cauza necesitatea de a multumi cat mai mult popor in vremuri de criza? Probabil, mai ales ca “hibridul” de 4,27 m lungime, 1,81 m latime si 1,53 m inaltime poseda ceva valente practice: portbagajul are o capacitate de 370 de litri, bordul este orientat catre sofer, iar radioul, aerul conditionat si servordirectia raman active chiar si atunci cand motorul este oprit.
In plus, gratie sistemului Stop & Go de noua generatie, alternatorului controlat electronic si cutiilor automate cu schimbari de trepta optimizate, DS4 va consuma cu vreo 15% mai putin combustibil decat media clasei (evident, asta atrage dupa sine si o diminuare drastica a emisiilor poluante).
Apropo de consum, nu putem incheia fara a spune si doua-trei cuvinte despre motoare. Care, din mai multe puncte de vedere, tin capetele de afis ale tehnicii celui mai nou Citroen. De exemplu, cele pe benzina – botezate VTi 120, THP 155 si THP 200 CP – sunt dezvoltate impreuna cu BMW, iar ultimul, in ciuda cilindreei de 1,6 litri, este suficient de puternic incat sa se ia la “tranta” cu FSI-ul lui Golf GTI: 200 CP si 275 Nm stau scrise pe cartea sa de vizita.
Apoi sunt cele pe motorina, care si-au demonstrat deja calitatile pe rudele mai mult sau mai putin indepartate ale lui DS4. OK – producatorul din Hexagon nu a dezvaluit inca datele tehnice cu privire la consumul lor (sau la emisiile poluante), insa nici pana la Paris n-a mai ramas mult.
Un Citroen de luxe? Mais oui, iar francezii s-au asigurat deja ca va fi
foarte bine primit: masina va fi prezentata la Salonul Auto de la
Beijing, in fata unui public care adora tot ce este mare si scump.
Totusi, parerea noastra este ca nu trebuiau sa joace atat de intens “la siguranta”: la cat de bine arata, Metropolis poate reseta orice sistem de valori, oriunde-n lume.
Daca ti se pare ca ai mai vazut undeva limbajul acesta de design, atunci afla ca simturile nu te inseala: el a mai fost folosit in cazul supercar-ului GTbyCitroen, proiect dezvoltat de Citroen impreuna cu producatorul de jocuri video Polyphony Digital. De data aceasta insa, liniile au fost domolite astfel incat sa dea nastere unei caroserii de o frumusete rapitoare, exceptionalul melanj de eleganta si inedit facandu-ne sa ne intrebam daca, nu cumva, mogulii din secolul XXI se lasa prea usor “vrajiti” de “jucarelele” limuzinelor germane.
In asteptarea unor imagini din habitaclu, incheiem cu o inevitabila informatie de natura tehnica: masina este animata de catre un sistem de propulsie hibrid, capabil de 460 CP.
Totusi, parerea noastra este ca nu trebuiau sa joace atat de intens “la siguranta”: la cat de bine arata, Metropolis poate reseta orice sistem de valori, oriunde-n lume.
Daca ti se pare ca ai mai vazut undeva limbajul acesta de design, atunci afla ca simturile nu te inseala: el a mai fost folosit in cazul supercar-ului GTbyCitroen, proiect dezvoltat de Citroen impreuna cu producatorul de jocuri video Polyphony Digital. De data aceasta insa, liniile au fost domolite astfel incat sa dea nastere unei caroserii de o frumusete rapitoare, exceptionalul melanj de eleganta si inedit facandu-ne sa ne intrebam daca, nu cumva, mogulii din secolul XXI se lasa prea usor “vrajiti” de “jucarelele” limuzinelor germane.
In asteptarea unor imagini din habitaclu, incheiem cu o inevitabila informatie de natura tehnica: masina este animata de catre un sistem de propulsie hibrid, capabil de 460 CP.
Citroen GT 8
Ultimii ani ne-au adus multe concepte sportive Citroen, dar nici un model de serie pe măsură - având în vedere că Loeb şi Citroen
sunt deja un cuplu de mare succes în WRC, este de mirare că francezii
nu au reuşit încă să transpună pe şosea o maşină Citroen cu adevărat
exclusivistă.
Poate că, totuşi, noul Citroen GT Concept, dezvăluit publicului la Salonul Auto Paris 2008
, prefigurează o sportivă reală. Cu o lungime de 4,96 de metri, o
lăţime de 2,08 metri şi o înălţime de doar 1,09 metri Citroen GT Concept
este cel puţin impresionant. Iar aspectul acesta este accentuat şi de partea din spate masivă şi jantele de 21 de inch.
Farurile beneficiză de tehnologia LED şi îi conferă conceptului o parte frontală specială, iar silueta aparţine clar unei sportive de rasă. Citroen GT Concept a fost creat pentru jocul Gran Turismo 5, însă Citroen nu s-a oprit aici şi a venit cu o maşină adevărată. La cum arată, era şi păcat să nu facă asta.
CITROEN SURVOLT
Citroen a prezentat, la Salonul Auto de la
Geneva, modelul Survolt, masina sport 100% electrica aflata deocamdata
la stadiul de concept, dar care indica viziunea marcii franceze in
materie de masini ecologice de inalta performanta.
Citroen Survolt este
pus in miscare de un motor electric, insa Citroen nu a dezavaluit
informatii detaliate despre performante si tehnica.
Masina are 3,85 metri lungime, 1,87 metri latime si 1,20 metri
inaltime) si vine in completarea gamei de concepte electrice Citroen,
alaturi de Revolte.
Acest prototip se afla la standul Citroen de la Geneva, insa a mai
fost prezentat deja in septembrie 2009 la Salonul Auto Frankfurt.
Potrivit Citroen, Survolt are “performante demne de o masina sport”, dar “cu respect pentru mediu”.
Un alta noutate notabila de standul Citroen este conceptul High Rider, care prefigureaza lansarea unui nou model in linia DS (Distinctive Spirit), cel mai probabil DS4.
Acest concept are un sistem de propulsie hibrid care combina un motor
diesel (cu filtru de particule) si un motor electric incorporat la
nivelul trenului de rulare spate. Motorul electric poate, in momentul in
care soferul are nevoie de o accelerare puternica, sa suplimenteze
cuplul motorului diesel, acest cuplu suplimentar fiind transmis rotilor
spate.
Citroen GQ
In
ziua in care majoritatea jurnalistilor porneau pe drumul de intoarcere
acasa de la Geneva, surpriza: Citroen a prezentat primele imagini si
informatii despre… un nou concept! Se numeste GQ si este creatia echipei
de stilisti ai constructorului francez, coordonati de Mark Lloyd, la
propunerea lui Dylan Jones, redactorul sef al revstei britanice GQ.
Pentru cei care nu stiu, aceasta este una dintre cele mai apreciate
publicatii pentru barbati din Marea Britanie, considerata de multi
echivalentul masculin al celebrei reviste pentru femei Elle.
Dylan Jones le-a cerut celor de la Citroen o noua
interpretare in categoria "grand tourisme", care sa fie practica,
atragatoare si aparte. Rezultatul este un coupe cu 4 usi care reuseste
sa combine alura masiva si agresiva cu eleganta discreta, asa cum
trebuie sa fie un automobil pe gustul barbatilor.
GQ de la CITROEN este prezentat la scurt timp dupa ce
Citroen a dezvaluit conceptul Survolt, la Geneva. Spre deosebire de
acesta, GQ nu a fost expus la salonul elvetian. In schimb, va fi
prezentat pe larg in numarul pe aprilie al revistei GQ. Mai multe
detalii se gasesc si pe website-ul dedicat, al carui link il gasiti mai
jos.
Mecanica este dezvoltata in jurul unei platforme hibrid plug-in, in care motorul termic este de 1,6 litri, in 4 cilindri, cu injectie directa, asociat cu un motor electric alimentat de baterii reincarcabile. Performantele sunt excelente: acceleratie 0-100 km/ora in doar 4,5 secunde, in conditiile enisiilor de CO2 limitate la 80 g/km. Viteza maxima este de 250 km/ora.
GQ este un concept virtual (aici avem, in parte, si explicatia absentei acestuia de la Geneva). Acest aspect se observa cel mai mult la interior, care poarta semnatura lui Patrick Grant, director de creatie al casei londoneze E. Tautz. Nu ne-ar surprinde, insa, daca viitorul DS5 de la Citroen s-ar inspira din acest GT care arata, trebuie sa recunoastem, teribil de bine!
Mecanica este dezvoltata in jurul unei platforme hibrid plug-in, in care motorul termic este de 1,6 litri, in 4 cilindri, cu injectie directa, asociat cu un motor electric alimentat de baterii reincarcabile. Performantele sunt excelente: acceleratie 0-100 km/ora in doar 4,5 secunde, in conditiile enisiilor de CO2 limitate la 80 g/km. Viteza maxima este de 250 km/ora.
GQ este un concept virtual (aici avem, in parte, si explicatia absentei acestuia de la Geneva). Acest aspect se observa cel mai mult la interior, care poarta semnatura lui Patrick Grant, director de creatie al casei londoneze E. Tautz. Nu ne-ar surprinde, insa, daca viitorul DS5 de la Citroen s-ar inspira din acest GT care arata, trebuie sa recunoastem, teribil de bine!
Citroen Numero 9 Concept
Deşi cu toţii ne aşteptam ca noul concept al constructorului francez să se numească DS9, Citroen vrea să păstreze acest nume pentru viitoarea "navă amiral" a gamei DS. Numero 9 arată noua linie de design a gamei DS , ce se va imbogăţi în viitorul apropiat cu încă trei modele, printre care şi un SUV.
Datorită celor două sisteme de propulsie, Numero 9 are o putere combinată de 295 CP şi ajunge la 100 km/h în doar 5,4 secunde. Energia folosită de motor electric provine de la un set de baterii litiu-ion ce se pot încărca de la o priză casnică în 3,5 ore. Citroen Numero 9 este dotat cu o suspensie hidraulică, caracteristică constructorului francez.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu