SAAB este unul
din simbolurile industriei auto. Alături de Volvo, Saab
simbolizează calitatea şi siguranţa specifică automobilelor scandinave.
Dar Saab avea ceva în plus. Automobilele Saab aveau un caracter exclusiv
şi au în spate un pedigree venit din industria aviatică. Să nu uitam că
Saab produce şi avioane militare şi de linie.
SAAB,Svenska Aeroplan Aktie Bolaget –
firma suedeza fondata in 1937,în oraşul suedez Linkoping. care a produs autoturisme, camioane si
avioane. Divizia constructoare de autoturisme, SAAB Automobile AB a fost
preluata integral in 2000 de General Motors, divizia aeronautica se
numeste SAAB AB si ramâne independenta, iar divizia de camioane
Saab-Scania AB, apartine azi de Scania. Primul proiect de automobile SAAB
(Svenska Aeroplane Aktiebolaget) a inceput la sfarsitul anului 1945, dar
doar in iunie 1947 proiectul a fost anuntat catre presa. In 1949,
primul Saab, modelul 92, a intrat in productie.
SAAB 92- 1949
In 1953 modelul 92 a evoluat in 92B, iar la sfaristul anului 1955 modelul 93 a fost lansat pe piata si a continuat sa fie produs pana in 1957. In 1954, Saab a introdus fibra de sticla Ia designul masinilor sport precum Sonett. In 1958 a fost lansat 93B, iar in 1959 SW 95.
Anul 1960 a adus modelul 93F (care avea usi fata cu balamale) si nu dupa mult timp, 96. De-a lungul anilor, modelele Saab au continuat sa fie dezvoltate si imbuntatatite si vanzarile au crescut rapid. Succesul in raliuri a ajutat la popularizarea brandului. Inovarea a devenit o preocupare permanenta a companiei, care in 1964 a adus pe piata sistemul sistemul de franare dual-braking.
Saab
97 sau, cum a mai fost cunsocut, Saab Sonett II a iesit pe piata in
1967. Un nou motor, Ford V4, pentru 95 si 96, a ajutat vanzarile Saab.
La sfarsitul lui 1967 a fost prezentata o masina cu totul noua, Saab 99.
Modele 95 si 96 au continuat totusi sa fie produse.
Saab
Sonett III, in parte proiectata de un italian, a aparut pe piata in
1970. Pana atunci, Saab 99 avea deja 4 usi. Inca o data, inovatiile
companiei in ceea ce priveste marimea motorului si introducerea
transmisiei automate au facut din Saab singurul producator care oferea
masini cu siguranta sporita. Sporirea marimii motorului si introducerea
injectiei cu benzina EMS s-au produs in 1972/1973. Tot atunci au fost
prezentate si barele de protectie.
Modelele
95 si 96 nu au fost uitate si au fost chiar imbunatatite in 1974. Din
pacate, acesta a fost ultimul an de productie pentru modelul Sonett. Un
nou model Saab Combi-Coupe sau Wagonback si-a facut si el debutul in
1974, ca si succesul Saab in raliuri. Dezvoltarile pentru 99 au inceput
sa apara la 95 si 96. O dezvoltare majora a fost facuta in 1977, prin
anuntarea Saab Turbo, desi acesta nu a fost disponibil pana in 1978.
Dezvoltarile
la modelul 99 au continuat cu cateva schimbari cosmetice la designul
exterior. Dar in 1979 a aparut Saab 900. Mult mai lung decat 99, acesta
includea multe schimbari majore. Modelul 900 a constituit un element
important in politica de vanzari a companiei.
La
inceputul anilor 1980, modelul 96 a incetat sa mai fie produs.
Cercetarile la unitatea turbo au continuat sa faca din Saab un brand
popular. Un design revolutionar a culminat cu aparitia modelului EV-1.
In 1983, modelul 99 a suferit cateva modificari pentru a se alinia cu
modelul 900. In 1984, un nou Saab 9000 a fost lansat pe piata. Un nou
design si o masina mai mare au fost introduse in productie si modelul a
continuat sa fie produs pana azi, atat in varianta coupe, cat si in
varianta sedan.
In
1993, Saab a inlocuit in final vehicul 900, cunoscut drept Clasic, cu
un nou Saab 900, dar unul care a ramas fidel designului original. Atat
modelul 9000, car si noul 900 au reprezentat o continua evolutie a
traditiei si reputatiei masinilor pe care le-a dezvoltat Saab de-a
lungul timpului, cu inovatia motoarelor (V6 si presiunea turbo light,
transmisia (noua cutie de viteze Seasonic), controlul tractiunii,
siguranta, performanta (turbo). Anul 1997 a insemnat pentru Saab
productia unei vaste game de masini: sedan, coupe si vehicule
convertibile.
În 1997, Saab a împlinit 50 de ani. Cu această ocazie, a înlocuit modelul 9000 cu Saab 9-5. Fratele mai mic, 900, primea un facelift şi era rebotezat Saab 9-3.
General Motors avea să achiziţioneze şi restul de acţiuni Saab în anul
2000, investind încă 125 milioane de dolari. Saab devenea astfel o
subsidiară a grupului General Motors.
Sub conducerea celor de la General Motors, Saab avea să lanseze o
generaţie 9-3 nouă în 2003. Acesta renunţa la caroseria hatchback în
favoarea unei clasice forme de sedan. Noul model folosea aceeaşi
platformă comună cu modelul Opel Vectra.
Tot în această perioadă, General Motors a început să facă greşeli în ceea ce priveşte marca Saab. Grupul lansează doi noi modele pentru piaţa americană. Primul este 9-2X, de fapt un Subaru Impreza cu sigla Saab.
Al doilea este SUV-ul 9-7X, model bazat pe Chevrolet Trailblazer. Ambele
sunt lansate în America în 2005, dar se dovedesc a fi un eşec comercial
şi sunt scoase din producţie după doar câţiva ani. General
Motors a întârziat lansarea modelului 9-3 break cu trei ani, a anulat un
înlocuitor pentru Saab 9-5 şi a vrut să mute producţia de la uzina de
la Trollhattan la uzina Opel din Russelsheim, Germania.
Lucrurile s-au schimbat in rau din 1990 cand General Motors a preluat
jumatate din companie, iar un deceniu mai tarziu a devenit unic
actionar. Saab nu a mai terminat pe profit din 2001, anul trecut a
produs numai 93.000 de masini, fata de 133.000 in 2007.
O mare problema a fost si gama restransa de modele care au fost inlocuite la mari intervale de timp. Spre exemplu modelul de varf, 9-5, a aparut intr-o prima generatie in 1998 si abia anul acesta, la final, a fost lansata o noua generatie. Celalat model, 9-3, a aparut in 2001 si anul trecut a fost restilizat, asta in conditiile in care pe piata auto restilizarea apare cam la trei ani, iar o noua generatie, dupa cinci - sase ani.
A existat si SUV-ul 9-7X, produs sase ani pana anul acesta, insa in rest marca nu a fost prezenta pe alte segmente. In Suedia sunt mult voci care acuza General Motors de dezinteres pentru ca nu a investit mult in dezvoltarea de noi produse.
In Romania in prezent se vinde modelul 9-3, in versiunile sedan, cabrio si combi, plus 9-5 in versiunile sedan si cabrio. Versiunea cu minime dotari a lui 9-3 costa cam 24.000 euro, iar 9-5 cabrio cu maxime dotari si motorul cel mai puternic ajunge sa coste cam 45.000 de euro.
In Romania s-au vandut putin peste 150 de masini Saab in 2007 si 2008, iar anul acesta declinul a fost puternic, cu doar 40 de masini vandute pana acum. Pe piata europeana Saab are o cota de 0,2%, iar ca vanzari pe plan mondial are doar un procent in cadrul grupului General Motors.
Saab are sediul in micul oras suedez Trollhettan de 50.000 de locuitori si in total are 3.400 de angajati.
TENTATIVE DE VÂNZARE
Încet, Saab rămânea singur. General Motors nu avea să reuşească să redreseze situaţia şi în 2008 anunţa că marca Saab este de vânzare. Au apărut 27 de potenţiali cumpărători, inclusiv BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault şi Tata Motors. În ciuda acestor nume grele, negocierile au mers mai departe cu doar trei potenţiali cumpărători: Koenigsegg, Merbanco şi Renco Group.
Discuţiile s-au prelungit, iar Saab începea deja să aibă probleme mari. Guvernul suedez refuza să se implice, ministrul industriei Maud Olofsson declarând că "Statul suedez şi plătitorii de taxe nu vor cumpăra uzine auto."
KOENIGSEGG
Pe 16 iunie 2009, producătorul de supercaruri Koenigsegg anunţă că va cumpara Saab de la General Motors. Oferta era susţinută de un grup de investitori norvegieni şi de producătorul chinez Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Partea financiară a venit printr-un împrumut luat de la Banca Europeană de Investiţii care a fost aprobat în luna octombrie. Însă Koenigsegg a anunţat în 24 noiembrie, la o jumătate de an de la începerea negocierilor, că nu poate duce la capăt achiziţia.
VÂNZAREA ŞI EPOCA SPYKER
A urmat la rând grupul olandez Spyker. Şi astfel începe capitolul final în istoria mărcii suedeze Saab. Pe 26 ianuarie 2010, General Motors a confirmat că marca Saab va fi vândută către grupul Spyker. Lucrurile păreau că intră în normal. Vânzarea era încheiată pe 23 februarie 2010. General Motors continua să furnizeze motoare şi transmisii, iar Saab anunţa deja un nou model 9-3 pentru 2012. În iulie, marca suedeză anunţa că vrea să vândă 50.000-55.000 de unităţi în respectivul an. Noul manangement vrea să intre pe piaţa chineză, de unde General Motors retrăsese marca Saab în 2008. În octombrie, planul de vânzări era revizuit şi Saab anunţa că speră să vândă cam 30.000-35.000 de automobile în 2010. În cele din urmă, Saab avea să vândă 31.696 unităţi în 2010. A fost ultimul an "plin" pentru marca suedeză.
2011 - FINALUL POVEŞTII
În 2011, lucrurile au început să se înrăutăţească din nou. Mai mulţi furnizori au oprit livrările în luna aprilie din cauza facturilor neplătite. Uzina de la Trollhatan oprea producţia în luna mai. Spyker semnează un acord cu chinezii de la Pa Dang, încercând să găsească bani necesari. În ciuda eforturilor, situaţia Saab s-a deteriorat rapid, iar în luna septembrie compania a intrat oficial sub protecţia falimentului, oficialii Spyker încercând să găsească soluţii pentru o restructurare. Soluţiile au venit tot din China: Panga Da şi Yougman, două companii cu dare de mână şi cu fonduri din ţara Marelui Zid, au hotărât să investească în Saab, discuţiile avansând până la stadiul în care cele două firme din China au hotărât să cumpere cu totul compania suedeză. Aici a intervenit însă General Motors, care - obligaţi să acorde asistenţă tehnică şi subansamble - au hotărât să blocheze tranzacţia. Motivul oficial: Saab urma să intre pe mâinile unor rivali GM pe piaţa din China, ceea ce ar fi însemnat că tehnologia grupului american ar fi ajuns în curtea unor competitori.
CE URMEAZĂ? Este greu de precizat ce se va alege din această marcă în viitor. Administratorii actuali caută acum să vândă tot ce se poate pentru a face rost de bani şi a plăti datoriile imense către statul suedez, salariile angajaţilor şi facturile furnizorilor. Inclusiv maşinile din muzeul Saab sunt de vânzare. Soluţiile vor fi, probabil, cele pe care le-au ales administratorii fostei mărci britanice Rover: vânzarea pe bucăţi. Va fi interesant de urmărit cine va intra în posesia drepturilor de utilizare a numelui Saab şi mai ales a platformei PhoeniX, dezvoltată complet independent de Saab în ultimii doi ani.
O mare problema a fost si gama restransa de modele care au fost inlocuite la mari intervale de timp. Spre exemplu modelul de varf, 9-5, a aparut intr-o prima generatie in 1998 si abia anul acesta, la final, a fost lansata o noua generatie. Celalat model, 9-3, a aparut in 2001 si anul trecut a fost restilizat, asta in conditiile in care pe piata auto restilizarea apare cam la trei ani, iar o noua generatie, dupa cinci - sase ani.
A existat si SUV-ul 9-7X, produs sase ani pana anul acesta, insa in rest marca nu a fost prezenta pe alte segmente. In Suedia sunt mult voci care acuza General Motors de dezinteres pentru ca nu a investit mult in dezvoltarea de noi produse.
In Romania in prezent se vinde modelul 9-3, in versiunile sedan, cabrio si combi, plus 9-5 in versiunile sedan si cabrio. Versiunea cu minime dotari a lui 9-3 costa cam 24.000 euro, iar 9-5 cabrio cu maxime dotari si motorul cel mai puternic ajunge sa coste cam 45.000 de euro.
In Romania s-au vandut putin peste 150 de masini Saab in 2007 si 2008, iar anul acesta declinul a fost puternic, cu doar 40 de masini vandute pana acum. Pe piata europeana Saab are o cota de 0,2%, iar ca vanzari pe plan mondial are doar un procent in cadrul grupului General Motors.
Saab are sediul in micul oras suedez Trollhettan de 50.000 de locuitori si in total are 3.400 de angajati.
TENTATIVE DE VÂNZARE
Încet, Saab rămânea singur. General Motors nu avea să reuşească să redreseze situaţia şi în 2008 anunţa că marca Saab este de vânzare. Au apărut 27 de potenţiali cumpărători, inclusiv BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault şi Tata Motors. În ciuda acestor nume grele, negocierile au mers mai departe cu doar trei potenţiali cumpărători: Koenigsegg, Merbanco şi Renco Group.
Discuţiile s-au prelungit, iar Saab începea deja să aibă probleme mari. Guvernul suedez refuza să se implice, ministrul industriei Maud Olofsson declarând că "Statul suedez şi plătitorii de taxe nu vor cumpăra uzine auto."
KOENIGSEGG
Pe 16 iunie 2009, producătorul de supercaruri Koenigsegg anunţă că va cumpara Saab de la General Motors. Oferta era susţinută de un grup de investitori norvegieni şi de producătorul chinez Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Partea financiară a venit printr-un împrumut luat de la Banca Europeană de Investiţii care a fost aprobat în luna octombrie. Însă Koenigsegg a anunţat în 24 noiembrie, la o jumătate de an de la începerea negocierilor, că nu poate duce la capăt achiziţia.
VÂNZAREA ŞI EPOCA SPYKER
A urmat la rând grupul olandez Spyker. Şi astfel începe capitolul final în istoria mărcii suedeze Saab. Pe 26 ianuarie 2010, General Motors a confirmat că marca Saab va fi vândută către grupul Spyker. Lucrurile păreau că intră în normal. Vânzarea era încheiată pe 23 februarie 2010. General Motors continua să furnizeze motoare şi transmisii, iar Saab anunţa deja un nou model 9-3 pentru 2012. În iulie, marca suedeză anunţa că vrea să vândă 50.000-55.000 de unităţi în respectivul an. Noul manangement vrea să intre pe piaţa chineză, de unde General Motors retrăsese marca Saab în 2008. În octombrie, planul de vânzări era revizuit şi Saab anunţa că speră să vândă cam 30.000-35.000 de automobile în 2010. În cele din urmă, Saab avea să vândă 31.696 unităţi în 2010. A fost ultimul an "plin" pentru marca suedeză.
2011 - FINALUL POVEŞTII
În 2011, lucrurile au început să se înrăutăţească din nou. Mai mulţi furnizori au oprit livrările în luna aprilie din cauza facturilor neplătite. Uzina de la Trollhatan oprea producţia în luna mai. Spyker semnează un acord cu chinezii de la Pa Dang, încercând să găsească bani necesari. În ciuda eforturilor, situaţia Saab s-a deteriorat rapid, iar în luna septembrie compania a intrat oficial sub protecţia falimentului, oficialii Spyker încercând să găsească soluţii pentru o restructurare. Soluţiile au venit tot din China: Panga Da şi Yougman, două companii cu dare de mână şi cu fonduri din ţara Marelui Zid, au hotărât să investească în Saab, discuţiile avansând până la stadiul în care cele două firme din China au hotărât să cumpere cu totul compania suedeză. Aici a intervenit însă General Motors, care - obligaţi să acorde asistenţă tehnică şi subansamble - au hotărât să blocheze tranzacţia. Motivul oficial: Saab urma să intre pe mâinile unor rivali GM pe piaţa din China, ceea ce ar fi însemnat că tehnologia grupului american ar fi ajuns în curtea unor competitori.
CE URMEAZĂ? Este greu de precizat ce se va alege din această marcă în viitor. Administratorii actuali caută acum să vândă tot ce se poate pentru a face rost de bani şi a plăti datoriile imense către statul suedez, salariile angajaţilor şi facturile furnizorilor. Inclusiv maşinile din muzeul Saab sunt de vânzare. Soluţiile vor fi, probabil, cele pe care le-au ales administratorii fostei mărci britanice Rover: vânzarea pe bucăţi. Va fi interesant de urmărit cine va intra în posesia drepturilor de utilizare a numelui Saab şi mai ales a platformei PhoeniX, dezvoltată complet independent de Saab în ultimii doi ani.
Saab a intrat in faliment, incepe sa fie vandut pe bucati, iar
modelele vandute in SUA nu mai primesc garantie, cam astea sunt stirile
care se discuta in ultimele zile. Am stat putin sa diger informatiile si
sa vad ce se decide. Se pare ca treaba e pe bune, cuiele s-au batut in
cosciug, iar acum se vand bunurile. Saab nu va mai acoperi garantia
modelelor vandute in SUA, iar despre Europa inca nu s-a spus nimic.
Asta se intreaba multi, de ce au intrat in faliment? Parca erau
cumparatori interesati. Se stie deja de multa vreme ca Saab o ducea rau,
GM dorea sa scape de producatorul suedez, iar cand au venit chinezii,
au strambat din nas. GM nu a permis vanzarea catre chinezi, din motive
de patente. Americanii nu au dorit ca producatorii chinezi sa puna mana
pe tehnologie, mai ales ca daca e sa o luam logic, China are o piata de
desfacere uriasa.
Desi nu pare, Saab a revolutionat lumea auto, dar si felul in care
privesc eu masinile. Mereu au avut modele deosebite, design iesit din
comun inspirat de avioane si motoare geniale. Pacat ca nu a prins la
mase, dar totusi, lumea aprecia un proprietar de Saab. M-am gandit sa va
impartasesc cateva informatii despre producatorul suedez, informatii
mai putin cunoscute:
-incepand cu anii ’80, toate modelele Saab au fost construite sa reziste fara sa puna in pericol viata pasagerilor, atunci cand masina loveste un elan de 350 kg
-modelul curent 9-3 decapotabil are stalpii parbrizului atat de rezistenti ca pot suporta o greutate de 3.5 tone, cu mult peste greutatea masinii
-modelul Saab 9-5 Aero Wagon din 2000 a fost testat la o altitudine de 2650 m, pentru a demonstra superioritatea sistemului turbo in zone cu oxigen rarefiat, comparat cu alte modele din segment Saab le-a dat clasa
-1985 Saab avea un prototip care folosea energia solara ca sa alimenteze sistemul de aer conditionat, atunci cand masina era parcata in soare
-barele longitudinale ale modelului Saab 9-5 SportCombi sunt atat de rezistente incat pot sustine greutatea masinii, lucru demonstrat cu o macar in 1998
-a introdus centura de siguranta in 1958
-a prezentat lumii farurile cu aprindere si stingere automata in 1969 si stergatoarele de faruri un an mai tarziu
-1971 a fost un an mare, a introdus bara de protectie cu amortizor si scaunele incalzite, iar in ’72 bandourile de protectie pentru usi
-in 1976 lumea a vazut motorul cu turbosuflanta
-in 1979 au introdus volanul reglabil pe inaltime si adancime
-1996 a marcat introducerea tetierelor active, tetiere care impiedica practic sa-ti rupi gatul la impactele puternice
-in 1997 au introdus ventilarea scaunelor
-incepand cu anii ’80, toate modelele Saab au fost construite sa reziste fara sa puna in pericol viata pasagerilor, atunci cand masina loveste un elan de 350 kg
-modelul curent 9-3 decapotabil are stalpii parbrizului atat de rezistenti ca pot suporta o greutate de 3.5 tone, cu mult peste greutatea masinii
-modelul Saab 9-5 Aero Wagon din 2000 a fost testat la o altitudine de 2650 m, pentru a demonstra superioritatea sistemului turbo in zone cu oxigen rarefiat, comparat cu alte modele din segment Saab le-a dat clasa
-1985 Saab avea un prototip care folosea energia solara ca sa alimenteze sistemul de aer conditionat, atunci cand masina era parcata in soare
-barele longitudinale ale modelului Saab 9-5 SportCombi sunt atat de rezistente incat pot sustine greutatea masinii, lucru demonstrat cu o macar in 1998
-a introdus centura de siguranta in 1958
-a prezentat lumii farurile cu aprindere si stingere automata in 1969 si stergatoarele de faruri un an mai tarziu
-1971 a fost un an mare, a introdus bara de protectie cu amortizor si scaunele incalzite, iar in ’72 bandourile de protectie pentru usi
-in 1976 lumea a vazut motorul cu turbosuflanta
-in 1979 au introdus volanul reglabil pe inaltime si adancime
-1996 a marcat introducerea tetierelor active, tetiere care impiedica practic sa-ti rupi gatul la impactele puternice
-in 1997 au introdus ventilarea scaunelor
Conceptul Saab PhoeniX: Viitorul este deja prezent
"PhoeniX defineste un nou punct de referinta pentru viitorul proiectarii produselor Saab"
- spune Jason Castriota, directorul executiv de proiectare al Saab
Automobile. "El simbolizeaza renasterea spiritului inovator si pasiunii
care au determinat Saab sa construiasca primul sau automobil. Acum ducem
mai departe ADN-ul vizual prin ceea de numim design "aeromotional",
adaugand emotie, putere si fluiditate. Aceasta estetica de proiectare va
defini si diferentia viitoarele modele din portofoliul Saab."
Sub caroseria unduioasa, Saab PhoeniX implementeaza un sistem de
directie inovator, cu un ax spate actionat electric combinat cu un
sofisticat motor turbo pe benzina de 1,6 litri si 200 CP. Rezultatul
este o tractiune integrala hibrida inteligenta care creste placerea
sofatului in timp de reduce consumul de combustibil. Consumul de
combustibil si emisiile CO2 pe ciclul combinat sunt estimate a fi doar
5,0 l/100 km si 119 g/km.
Bazat pe o noua arhitectura care va fi adoptata de urmatorul model Saab 9-3, PhoeniX introduce designul "aeromotional": o evocare vizuala a principiilor de proiectare aerodinamica si a pasiunii pentru inovatie care a inspirat creatorii primului autoturism Saab, emblematicul Ursaab.
2012
"Probabil ați auzit în media, din păcate Saab Automobile a înaintat către autoritățile suedeze o solicitare de începere a procedurii de faliment.
În ultimele luni au fost derulate discuții foarte promițătoare în vederea preluării acțiunilor de către noi investitori, ceea ce ar fi permis asigurarea finanțării operațiilor curente și dezvoltării de noi modele. Din păcate vechiul proprietar al SAAB – încă furnizor al unor componente și proprietar al unor licențe folosite în gama Saab din prezent – a obiectat și s-a opus tranzacției finale. Acest vot de veto a obligat managementul Saab să aleagă inițerea procedurii falimentului voluntar.
În acest context, este clar că nu se vor mai produce autoturisme Saab deși conform legislației suedeze există posibilitatea ca o tertă parte să achizitioneze marca în conditiile date și ulterior să relanseze operațiunile. Există deja oferte exprimate în acest sens prin urmare ar mai fi o sperantă pentru supraviețuirea mărcii Saab.
In acest timp unii din clienții nostrii ne-au solicitat informații vis-a-vis de impactul acestui eveniment pentru ei. Suntem bucurosi să vă informăm că garanția automobilelor achizitionate prin reprezentantele autorizate Saab din România va fi onorată de către reparatorii autorizati din România, până la expirarea termenelor de garanție. În ultimii ani Saab a operat prin două entități distincte, Saab Automobile A.B. (constructorul de automobile) si Saab Parts A.B. (furnizorul de componente și accesorii). Procedura falimentului nu se extinde si asupra Saab Parts A.B. astfel încât aceasta va continua să livreze componente retelei de reparatori autorizati Saab.
Dacă aveti orice alte întrebări sau nelămuriri legate de cele precizate mai sus, vă rugăm să vă contactați dealerul sau reparatorul autorizat Saab.
Cu respect,
Echipa Saab."
www.saab.ro
"Probabil ați auzit în media, din păcate Saab Automobile a înaintat către autoritățile suedeze o solicitare de începere a procedurii de faliment.
În ultimele luni au fost derulate discuții foarte promițătoare în vederea preluării acțiunilor de către noi investitori, ceea ce ar fi permis asigurarea finanțării operațiilor curente și dezvoltării de noi modele. Din păcate vechiul proprietar al SAAB – încă furnizor al unor componente și proprietar al unor licențe folosite în gama Saab din prezent – a obiectat și s-a opus tranzacției finale. Acest vot de veto a obligat managementul Saab să aleagă inițerea procedurii falimentului voluntar.
În acest context, este clar că nu se vor mai produce autoturisme Saab deși conform legislației suedeze există posibilitatea ca o tertă parte să achizitioneze marca în conditiile date și ulterior să relanseze operațiunile. Există deja oferte exprimate în acest sens prin urmare ar mai fi o sperantă pentru supraviețuirea mărcii Saab.
In acest timp unii din clienții nostrii ne-au solicitat informații vis-a-vis de impactul acestui eveniment pentru ei. Suntem bucurosi să vă informăm că garanția automobilelor achizitionate prin reprezentantele autorizate Saab din România va fi onorată de către reparatorii autorizati din România, până la expirarea termenelor de garanție. În ultimii ani Saab a operat prin două entități distincte, Saab Automobile A.B. (constructorul de automobile) si Saab Parts A.B. (furnizorul de componente și accesorii). Procedura falimentului nu se extinde si asupra Saab Parts A.B. astfel încât aceasta va continua să livreze componente retelei de reparatori autorizati Saab.
Dacă aveti orice alte întrebări sau nelămuriri legate de cele precizate mai sus, vă rugăm să vă contactați dealerul sau reparatorul autorizat Saab.
Cu respect,
Echipa Saab."
www.saab.ro
Sa fie asta sfarsitul? Nu vreau!
Totusi se pare ca prin achizitia lui Spyker de catre Vladimir Antonov,Saab revine automat in atentia mondiala.Sa speram sa fie de un bun augur...
Vladimir Antonov
Recent, Vladimir Antonov – principalul motiv pentru care SAAB era cat
pe-aci sa nu mai ajunga in curtea lui Spyker – a declarat ca firma din
Trollhattan va rata obiectivul comercial de anul acesta si, ca urmare,
va ajunge din nou in mrejele falimentului; ei bine, suedezii ii dau cu tifla si anunta o noua platforma tehnica, ce va fi folosita de… aproape toate modelele grupului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu