Pininfarina



  Pe 22 mai 1930, Farina fonda "Carrozzeria Pinin Farina" in Torino. 150 de angajati lucrau intr-o hala-gigant, de aproape 10.000 de metri patrati, pentru a indeplini visul designerului: caroserii de lux, in editii limitate, care sa transforme banalele vehicule in obiecte de arta. Inca din primul an, dupa expozitia "Paris Motor Show", unde sunt expuse caroserii pentru Lancia, Fiat, Alfa Romeo si Isotta-Fraschini, Pinin devine sinonim cu spectaculosul.
  Compania a fost, este si va fi ramane probabil cel mai mare carosier al tuturor timpurilor. Battista Farina a infiintat “Societa Anonima Carozzeria Pinin Farina” in 1930. “Pinin” inseamna “cel mai mic din familie” si a fost porecla fondatorului Battista. I-a placut atat de mult incat in 1961 si-a schimbat numele dupa un decret dat chiar de presedintele Italiei in acea vreme – Giovanni Gronchi.



  Dupa primele modele de Alfa Romeo, din 1930, Lancia Dilambda din 1931 si Fiat-ul 518 Ardita din 1932, Pinin realizeaza ca nisa editiilor de lux limitate este intotdeauna infometata si se hotaraste sa nu mai produca niciun design pentru modele "obisnuite", de serie. Din 1933, compania devine oficial furnizor "di lusso e di gran lusso", luxul "simplu" fiind prea putin pentru o generatie boema fascinata de stralucire.
  Prima "momeala" adevarata este aruncata in 1935, cand Alfa Romeo 6C Pescara Coupe lasa sa se intrevada intentiile futuriste ale designerului. In 1936, se mai ocupa "o clipa" de modelele de superlux si lanseaza Lancia Astura Cabriolet tip Bocca, un model in serie super-exclusivista, care legitimeaza pentru prima oara in lumea automobilelor ideea de "replica". Astura Bocca poate fi numit primul "concept" copiat in cateva exemplare din lume. Insa Farina era fascinat inca de posibilitatile nelimitate de design pe care le sugerase succesul lui Pescara. Drept care incepe sa deseneze lucruri la care nici macar primii scenografi de film SF nu au indraznit sa se gandeasca. Dupa mai putin de un an, apare Lancia Aprilia berlinetta aerodinamica, ale carei linii ar parea chiar si astazi futuriste, mai potrivite pentru SF-uri despre colonizarea lunii decat pentru strazile marilor orase.

Battista ''Pinin'' Farina ( 1893 - 1966 )

 La sfarsitul anilor "30, Pininfarina avea deja peste 500 de angajati, insa cresterea abia incepea. An dupa an, succes dupa succes, Battista Pininfarina, apoi fiul si nepotul sau au ramas cei mai doriti si mai cautati designeri auto din lume. Pe scurt: in 2006, Pininfarina a ajuns la peste 3.000 de angajati, ateliere raspandite in Germania, Maroc, Franta, Suedia si China, urmand ca sfarsitul acestui an sa marcheze primul automobil fabricat in exclusivitate in afara Italiei - Volvo C70, integral produs la noua fabrica din Uddevalla, Suedia. La sfarsitul lui iunie 2006, firma avea un nou venit-record pentru prima jumatate de an: 309,2 milioane dolari, cu 50,5% mai mult decat in primele sase luni ale lui 2005. Si nu exista niciun semn ca Pininfarina s-ar opri aici.

1930



2012

  De altfel, in toata istoria companiei, singura perioada in care Pininfarina a trecut prin momente delicate a fost in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Din 1939 pana in 1945 nu a fost produs niciun model nou, Italia concentrandu-se pe "efortul de razboi". Insa lucrurile pareau sa devina chiar mai tragice dupa razboi, cand Italiei, tara invinsa, i se interzice participarea la saloanele auto internationale. Enervat, Battista isi ia fiul, pe Sergio, se urca in masini - Battista intr-o Alfa Romeo 6C 2500S, iar Sergio intr-o Lancia Aprilia cabriolet - si pleaca la Paris, unde parcheaza in fata Motor Show-ului. Expozantii se inchina in fata evidentei: Pininfarina este cel mai mare designer. Ziarele franceze titreaza: "Diavolul de Farina si-a organizat propriul antisalon in parcare". Doi ani mai tarziu, Pininfarina primeste cea mai mare distinctie din partea iubitorilor de arta: Cistalia 202 este prima masina din lume care este expusa permanent, sub numele de "Running Sculpture", la Muzeul de Arta Moderna din New York (celebrul MOMA). Realizata pe un sasiu tubular, cu schelet de aluminiu, mica bestie in serie limitata este considerata "modelul dupa care masinile nu au mai fost niciodata la fel".
  La inceputul anilor "50, Pininfarina a facut si ultimul pas de care mai avea nevoie: cucerirea Americii. Cu modelul Nash Healey Spider, devenit celebru cu ajutorul filmului "Sabrina" (in care Audrey Hepburn il consacra si pe Givenchy), Pininfarina devine primul designer auto al carui nume este la fel de cunoscut in SUA ca si cel al marilor personalitati ale vremii. In timpul celei de-a doua vizite in Statele Unite, in 1951, Pininfarina este intampinat de un adevarat miting. Insa istoria avea sa-si scrie cel mai important capitol abia un an mai tarziu, in 1952, cand Pininfarina il cunoaste si se imprieteneste cu Enzo Ferrari, o prietenie care avea sa aduca pe piata cele mai frumoase si mai performante masini din lume. Ambassador, Nash Healy si Alfa Romeo 1900 Sprint Coupe au un succes atat de mare, incat presedintele Italiei ii confera lui Battista Pininfarina distinctia "Cavaliere del Lavoro", pentru merite deosebite in promovarea imaginii tarii, in stilul in care regina Angliei ii declara "sir" pe cei patru Beatles. Dupa Lancia Aurelia (miniserie de 761 de exemplare) si Alfa Romeo Giulietta, hala din Torino devine neincapatoare, iar compania deschide inca o fabrica in Grugliasco, in 1958. De aici provine Ferrari 250 GT Short/wheel Base, figura arhetipala a masinii sport si modelul care aduce lumii "rosul Ferrari". In urmatorii doi ani sunt construite 200 de exemplare, iar Ferrari devine varful recunoscut al industriei auto. 

  

 Dupa contracte cu Rolls-Royce,Ferrari, Fiat, Alfa si Lancia, fiul Sergio Pininfarina a preluat compania (1966, dupa moartea tatalui) si a crescut vanzarile cu 10.000 % in 50 de ani (de la 500 la 50.000 de masini/an). Nepotul lui “Pinin”, Nino Farina a fost primul campion mondial in Formula 1. Sergio a terminat Politehnica din Torino, unde a si predat in 1970 un curs de design auto.
 De mic stia mai mlte limbi straine si statea langa tatal sau in industria de masini. Cu Sergio Pininfarina CEO, compania a creat masinile secolului: Ferrari 410 SA, Dino Berlinetta, F40, Enzo, Cadillac Alante (1986), Bentley Azure (1995), Peugeot 406 Coupe (1996).
 Sergio Pininfarina a fost primul din industrie care si-a construit tunel de vant la fabrica (pentru studiul aerodinamicii la masini). Si asta s-a intamplat acum 50 de ani. Si a mai fost printre primii care si-a pus problema poluarii pe care o produc masinile. In 2005 a fost numit senator pe viata de catre presedintii Carlo Azeglio Ciampi (in functie) si Giorgio Napolitano (in devenire).

Sergio Pininfarina ( 1926 - 2012 )

 Chiar daca incepea sa faca serii mici sau cocheta cu ideea de a desena si masini populare, pasiunea pentru futurism extrem a lui Pininfarina nu s-a stins niciodata. Pana astazi chiar, nu au fost egalate modelele sale cazute parca din mileniul viitor. Pininfarina X - Fiat Arbath Monoposto, Dino 206 sau Ferrari P6 redefinesc avangarda. Modelele-concept create pentru Ferrari, BB si 308 GTB, aduc premii dupa premii. Alaturi de acestea, Chevrolet Corvette Rondine (1963) si Peugeot 504 (1969) demonstreaza ca o masina poate arata bine chiar daca este produsa in serie mare.
In 1970, hibridul vehicul-modul spatial Ferrari Modulo primeste nu mai putin de 22 de premii "International Design".



 Urmeaza primul tunel aerodinamic din Italia, construit tot de Pininfarina, precum si un Ferrari Boxer care ii aduce si lui Sergio Pininfarina distinctia "Cavaliere del Lavoro". De altfel, cateva modele tradeaza "mana noua" a lui Sergio: Peuguette, cu designul minimalist si dedicatia evidenta facuta noii generatii, apoi Jaguarul Spider, o continuare a inclinatiilor futuriste ale lui Battista, aduc prospetime si ridica spectaculosul la un nivel nou. Istoria recenta, care il aduce pe scena si pe juniorul Andrea Pininfarina, nu poate fi vazuta decat ca un sir aproape neintrerupt de succese de piata, de la Ferarri Testarossa sau Mythos la Peugeot 406 Coupe si Maserati Quattroporte. Printre acestea, concepte si unicate ca faimosul Birdcage 75 sau Ford Start ne lasa sa visam la masinile secolului urmator. La un viitor de care Pininfarina promite sa aiba grija. 

Andrea Pininfarina ( 1957 - 2008 )

  Conform Autonews.com Andrea Pininfarina a murit joi dimineaţă , 7 august 2008, în urma unui accident care a avut loc în timp ce se îndrepta cu motocicleta sa spre centrul companiei din localitatea Cambiano. Conform poliţiei locale o maşină a intrat în motocicleta CEO-ului în vârstă de 51 de ani, impact în urma căruia A. Pininfarina şi-a pierdut viaţa.

  Casa de design, Pininfarina, ale cărei origini datează în jurul anilor '30, a fost dezvoltată de-a lungul timpului ca o afacere de familie, având clienţi de renume precum:
Ferrari, Maserati, Cadillac, Jaguar. Pierderea CEO-ului este cu atât mai tragică cu cât compania se află în mijlocul unor restructurări cruciale pentru viitorul ei. Casa de design se află în impas din cauza pierderilor de peste 130 milioane euro înregistrate în ultimii ani.

 Lorenza, Paulo si Mario Pininfarina


Paulo Pininfarina



CLASICE PININFARINA

Probleme la Pininfarina - octombrie 2011

 În ciuda faptului că unele companii auto precum Jaguar, Land Rover sau BMW se bucură de un mare succes în vânzări chiar și în aceste vremuri tulburi din punct de vedere financiar, legendarul carosier Pininfarina SpA nu împarte aceeași soartă cu constructorii amintiți mai sus un pic.

  La un moment dat, casa de design italiană asambla peste 40.000 de mașini anual. Totuși, aceasta a primit în 2010 numai 7.000 de comenzi, majoritatea compuse din modelele Alfa Romeo Brera și Spider, respectiv Ford Focus Coupe Cabrio. Ca urmare a acestor rezultate slabe din ultimul an financar, oficialii Pininfarina hotărât să disponibilizeze 127 de angajați în urma iminentei desființări a secției de construcție a caroseriilor auto.

  Așa cum probabil ți-ai dat seama deja, aceasta este o veste cu adevărat tristă, mai ales dacă ții cont de faptul că acum doi ani compania italiană responsabilă pentru cele mai frumoase modele Ferrari și Maserati din istorie și-a lichidat și secțiile de vopsitorie și asamblare.

  "Din nefericire, trebuie să tragem linie activităților noastre de producție, având în vedere situația în care se află piața auto în prezent. Prin urmare, în continuare ne vom concentra exclusiv pe design și inginerie auto" a declarat un purtător de cuvânt Pininfarina SpA.

 Conceptul Cambiano este tortul aniversar Pininfarina - 2012

 

 Ferrari 458 Italia, Maserati GranTurismo, Alfa Romeo Brera sau (din păcate, inexistenta) Lancia Stratos au, pe lângă provenienţa italienească şi frumuseţea incontestabilă, încă un lucru în comun: sunt toate desenate de Pininfarina. Fără să exagerăm putem spune că studioul de design din Cambiano este sursa incontestabilului frumos italienesc, care ajunge să ne încânte privirea şi să ne activeze glandele salivare de fiecare dată când îi întâlnim vreuna dintre reprezentante.

 Da, designerii de la Pininfarina lucrează cu toţi marii producători ale căror maşini reuşesc să ne rupă gâturile. Dar, din când în când, casa de design creează câte un produs propriu, o mostră de fantezie pură. De regulă, cu ocazii aniversare. Şi, cum în 2012 Pininfarina aniversează 30 de ani de la înfiinţarea diviziei de styling şi 10 ani de la debutul celei de inginerie, italienii s-au hotărât să-şi facă propriul tort, care poartă numele de Cambiano.




 Maşina lungă de cinci metri îmbină elegant trecutul cu viitorul. Design-ul exterior a fost inspirat de Pininfarina Lancia Florida II din 1957, în timp ce propulsia maşinii se realizează cu ajutorul a patru motoare electrice amplasate în roţi, fiecare motor livrând aproximativ 80 CP. Sistemul de propulsie este de tipul "autonomie extinsă", adică maşina mai este prevăzută şi cu un propulsor diesel menit pentru a încărca bateriile litiu-ion.

 Constructorul declară că maşina este capabilă să atingă 100 de km/h în 4,2 secunde, iar viteza de top este de 275 km/h, în timp ce automonia este de 200 km. 




Celebrul designer al Ferrari, Sergio Pininfarina, a murit


 Sergio Pininfarina, supranumit zeul designerilor auto, a murit la vârsta de 85 de ani. Acesta era recunoscut pentru linia de autoturisme Ferrari, dar şi a celor fabricate de FIAT, Alfa Romeo şi Rolls Royce. Pininfarina a încetat din viaţă, la locuinţa sa din Torino.
  Anunţul a fost făcut de un purtător de cuvânt al Ferrari, companie pe care Sergio Pininfarina a condus-o timp de mai mulţi ani.
Sergio Pininfarina a fost unul dintre primii designeri care au văzut automobilul ca o formă de artă, iar operele pe care l-a scos de-a lungul anilor în colaborare cu cei mai mari producatori auto din lume, vorbesc de la sine. Numele său de familie a fost schimbat din Farina în Pininfarina prin decret presidenţial în 1961, pentru a se potrivi cu numele companiei.
  În cele patru decenii scurse de atunci, el şi-a pus amprenta pe design-ul unor modele celebre de maşini, precum Ferrari Testarossa, Fiat 124 Sport Spider, Alfa Romeo Spider sau Peugeot 406 Coupe.
  Sergio Pininfarina a fost şi om politic. Pe 23 septembrie 2005, a fost numit senator pe viaţă de preşedintele Republicii Italiene, Carlo Azeglio Ciampi.
  Ultima apariţie publică a lui Pininfarina a avut loc în martie 2008, când a fost introdus în "European Automotive Hall of Fame". În acelaşi an, cinci luni mai târziu, fiul să Andrea, în vârstă de 51 de ani a murit într-un accident de motocicletă.

Pininfarina Fiat

Coupe - concept

 Designerul Peter Norris e fan Pininfarina si, cum se stie el putintel si cu grafica, a facut un studiu de design in incercarea de a crea un coupe sport autentic. Initial, acesta s-a gandit sa se inspire din liniile lui Fiat Coupe, model pe care l-a si detinut, la un moment dat. Si care a fost desenat de Chris Bangle. Asa ca a abandonat planul initial, orientandu-se spre modelele Pininfarina.

 “Dupa ce am dat forma initiala a modelului, am hotarat sa construiesc ceva care sa tinda mai mult spre luxos decat spre masina sport de buget, si m-am gandit cum ar arata o masina Pininfarina, dezvoltand ideea din punctul asta.” ne-a explicat Peter.

 Masina ar fi un coupe sport cu motorul amplasta pe puntea fata si tractiune pe cea din spate, care sa fie caracterizat de formele casei de design italiene. Domnilor de la Fiat, nu aveti cumva in plan vreun coupe sport? Dar nu vreti s-aveti? Uite, o sugestie aveti deja. Una buna chiar.

 


CREATII PININFARINA

PININFARINA MASERATI BIRDCAGE CONCEPT 


 Acest prototip, apărut în 2005, este unul aniversar, celebrând 75 de ani de existenţă Pininfarina. Birdcage a fost construit pe platforma lui Maserati MC12, având o caroserie construită integral din fibră de carbon şi un design futurist. Conceptul este caracterizat de o abordare dramatică, lăsând deoparte elementele convenţionale - cum ar fi uşile şi geamurile - şi adoptând o temă aproape SF. Din păcate acesta a rămas doar în stadiul de exerciţiu de design, fiind expus doar la Salonul de la Geneva, fără avea o continuare mai pământeană.

PININFARINA FERRARI P4/5


 Perla coroanei Pininfarina este cu siguranţă modelul Ferrari P4/5, exemplar unicat, făcut la comandă pentru James Glikenhaus, celebru colecţionar. Modelul are la bază un model Ferrari Enzo, dar intervenţia Pinifarina a transformat supercarul în cel mai râvint model pentru fanii Ferrari. Dincolo de aspectul extraterestru, reîncarnarea modernă a lui P3/4 se laudă cu performanţe de invidiat 3 secunde până la 100 km/h şi o viteză maximă de 362 km/h. Meritul casei de design este că a reuşit să obţină un coeficient aerodinamic de doar 0.34, fluiditate formelor fiind ideea centrală a acestui proiect. Modelul din care a fost "sculptat" P4/5, Ferrari Enzo, poartă de asemenea semnătura celor de la Pininfarina.


PININFARINA ALFA ROMEO 2UETTOTTANTA

 Ineditul concept Alfa Romeo 2uettottanta se doreşte un cadou foarte frumos cu ocazia a 80 de ani de existenţă a studiourilor Pininfarina - practic, numele este expresia acestei aniversări.
 Cei de la Pininfarina merg pe rețeta clasică și fac aluzie la legendarul model Duetto, aşa încât conceptul 2uettottanta ar trebui să prefaţeze viitorul Alfa Spider. Designul este inspirat din modelele Spider construite între 1966 şi 1993, cu forme foarte elegante şi linii prelungi.
 Acele modele au fost şi ultimele Alfa cu propulsie, până la apariţia lui 8C Competizione, iar acest concept se pare că va merge pe această rețetă. Platforma tehnică ar putea fi însă împrumutată de la Chrysler, care are deja LX, o platformă adaptată la propulsia pe puntea spate.
 Ca și dimensiuni acest concept păstrează ceva din gabaritului modelelor Spider din anii '60 având 4.213 mm lungime, 1.797 mm lățime și o înălțime de doar 1.280 mm. Silueta este de altfel foarte lungă și joasă având un aer agresiv inspirat și de partea frontală inedită, prin care Pininfarina s-a distanțat de orice alt model Alfa existent. Partea din spate are o puternică alură american, ceea ce ne face să ne gândim că posibilul model de serie va face pasul și în State.
 În materie de motorizări, acest concept va avea tot o abordare istroică, cei de la Pinifarina contemplând la un motor de 1.750 cmc turbo, un fel de tribut adus versiunii 1750 Veloce introdusă în 1968. Nu se știe care sunt șansele ca acest prototip să ajungă în versiunea de serie, deși ar fi păcat ca designul spectaculos să se irosească și să nu rezulte într-un model de stradă în aceeași formă.

PININFARINA LANCIA STRATOS


PININFARINA SINTESI


PININFARINA LOTUS ENJOY


PININFARINA FERRARI ROSSA


PININFARINA FERRARI MYTHOS


PININFARINA ALFA ROMEO DARDO  1998




PININFARINA B0  2010
 

PININFARINA NIDO EV



                             PININFARINA CAMBIANO - GENEVA 2012

  
FERRARI F12 BERLINIETTA BY PININFARINA


CONCEPT PININFARINA

 Ferrari World Design Contest, a confirmat că viitorul mărcii Ferrari se reflectă într-un proiect hibrid, imaginat de trei studenți de la Universitatea Hongik din Seul. Juriul a fost condus de Luca di Montezemolo, președintele Ferrari și l-a inclus pe Paolo Pininfarina, președintele grupului Pininfarina, grup care modelează formele Ferrari încă de acum 6 decenii.


                    MASERATI GRANDTURISMO DESIGN PININFARINA

 Ultimul venit în gama Maserati poartă tot semnătura celebrei case de design italiene. Cu acest exemplar, Pininfarina a schimbat macazul în materie de design la Maserati abordând la forme mai îndrăzneţe şi linii mai agresive. Modelul este înrudit cu Ferrari 599 GTB, casa de design reuşind să creeze două derivate având la baza aceeaşi temă. Cu acest model cei de la Pininfarina şi-au dovedit măiestria în ale aerodinamiciii reuşind să scoată un coeficient de 0.33. Versiunea GranTurismo S este, de asemenea, produsul renumitei case de design.

Pininfarina Rolls Royce Hyperion

Rolls Royce Hyperion, preţ de 7 milioane de euro 

 Modelul Hyperion este de fapt un Rolls Royce Phantom Drophead Coupe, ce conţine semnătura casei de design Pininfarina, oficialii Rolls Royce contactându-l chiar pe celebrul designer auto Jason Castriota. Rezultatul a fost un model Rolls Royce cu un design unic şi cu o caroserie construită numai din fibră de carbon, cu excepţia uşilor care sunt din lemn.


 Iniţial, acest automobil a fost comandat de către un britanic bogat care a dorit să rămână anonim şi a fost prezentat în 2008 la Pebble Beach Concours, un eveniment dedicat celor mai exclusiviste automobile. Apoi, dintr-un motiv necunoscut a fost scos la vânzare un an mai târziu pentru 6 milioane de euro, după care a dispărut din atenţia publicului până de curând, când a fost surprins într-un showroom din Abu Dhabi.


  În momentul de faţă, preţul lui Rolls Royce Hyperion nu a fost comunicat, dar surse neoficiale susţin că preţul său actual se situează undeva în jur de 7 milioane de euro. Un salt imens, dacă ne gândim că la prima apariţie în 2008, valora 4,5 milioane de euro.
 Marea întrebare este dacă preţul exorbitant cerut este justificat, deoarece chiar dacă norocosul cumpărător va avea un automobil cu un design unic şi va atrage toate privirile asupra sa, sunt şanse mari ca senzaţia la condus să fie aceeaşi cu cea dintr-un Rolls Royce Drophead Coupe, model pe care este construit conceptul, dar care costă doar 500.000 euro.



TRIBUTE'S ENZO TO SERGIO PININFARINA

ARHIVA



































 













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu