Pe 22 mai 1930, Farina fonda "Carrozzeria Pinin Farina" in Torino. 150
de angajati lucrau intr-o hala-gigant, de aproape 10.000 de metri
patrati, pentru a indeplini visul designerului: caroserii de lux, in
editii limitate, care sa transforme banalele vehicule in obiecte de
arta. Inca din primul an, dupa expozitia "Paris Motor Show", unde sunt
expuse caroserii pentru Lancia, Fiat, Alfa Romeo si Isotta-Fraschini,
Pinin devine sinonim cu spectaculosul.
Compania a fost, este si va fi ramane probabil cel mai mare carosier al tuturor timpurilor. Battista Farina a infiintat “Societa Anonima Carozzeria Pinin Farina” in 1930. “Pinin” inseamna “cel mai mic din familie” si a fost porecla fondatorului Battista. I-a placut atat de mult incat in 1961 si-a schimbat numele dupa un decret dat chiar de presedintele Italiei in acea vreme – Giovanni Gronchi.
Dupa primele modele de Alfa Romeo, din 1930, Lancia Dilambda din 1931 si
Fiat-ul 518 Ardita din 1932, Pinin realizeaza ca nisa editiilor de lux
limitate este intotdeauna infometata si se hotaraste sa nu mai produca
niciun design pentru modele "obisnuite", de serie. Din 1933, compania
devine oficial furnizor "di lusso e di gran lusso", luxul "simplu" fiind
prea putin pentru o generatie boema fascinata de stralucire.
Prima "momeala" adevarata este aruncata in 1935, cand Alfa Romeo 6C Pescara Coupe lasa sa se intrevada intentiile futuriste ale designerului. In 1936, se mai ocupa "o clipa" de modelele de superlux si lanseaza Lancia Astura Cabriolet tip Bocca, un model in serie super-exclusivista, care legitimeaza pentru prima oara in lumea automobilelor ideea de "replica". Astura Bocca poate fi numit primul "concept" copiat in cateva exemplare din lume. Insa Farina era fascinat inca de posibilitatile nelimitate de design pe care le sugerase succesul lui Pescara. Drept care incepe sa deseneze lucruri la care nici macar primii scenografi de film SF nu au indraznit sa se gandeasca. Dupa mai putin de un an, apare Lancia Aprilia berlinetta aerodinamica, ale carei linii ar parea chiar si astazi futuriste, mai potrivite pentru SF-uri despre colonizarea lunii decat pentru strazile marilor orase.
Compania a fost, este si va fi ramane probabil cel mai mare carosier al tuturor timpurilor. Battista Farina a infiintat “Societa Anonima Carozzeria Pinin Farina” in 1930. “Pinin” inseamna “cel mai mic din familie” si a fost porecla fondatorului Battista. I-a placut atat de mult incat in 1961 si-a schimbat numele dupa un decret dat chiar de presedintele Italiei in acea vreme – Giovanni Gronchi.
Prima "momeala" adevarata este aruncata in 1935, cand Alfa Romeo 6C Pescara Coupe lasa sa se intrevada intentiile futuriste ale designerului. In 1936, se mai ocupa "o clipa" de modelele de superlux si lanseaza Lancia Astura Cabriolet tip Bocca, un model in serie super-exclusivista, care legitimeaza pentru prima oara in lumea automobilelor ideea de "replica". Astura Bocca poate fi numit primul "concept" copiat in cateva exemplare din lume. Insa Farina era fascinat inca de posibilitatile nelimitate de design pe care le sugerase succesul lui Pescara. Drept care incepe sa deseneze lucruri la care nici macar primii scenografi de film SF nu au indraznit sa se gandeasca. Dupa mai putin de un an, apare Lancia Aprilia berlinetta aerodinamica, ale carei linii ar parea chiar si astazi futuriste, mai potrivite pentru SF-uri despre colonizarea lunii decat pentru strazile marilor orase.
Battista ''Pinin'' Farina ( 1893 - 1966 )
La sfarsitul anilor "30, Pininfarina avea deja peste 500 de angajati,
insa cresterea abia incepea. An dupa an, succes dupa succes, Battista
Pininfarina, apoi fiul si nepotul sau au ramas cei mai doriti si mai
cautati designeri auto din lume. Pe scurt: in 2006, Pininfarina a ajuns
la peste 3.000 de angajati, ateliere raspandite in Germania, Maroc,
Franta, Suedia si China, urmand ca sfarsitul acestui an sa marcheze
primul automobil fabricat in exclusivitate in afara Italiei - Volvo C70,
integral produs la noua fabrica din Uddevalla, Suedia. La sfarsitul lui
iunie 2006, firma avea un nou venit-record pentru prima jumatate de an:
309,2 milioane dolari, cu 50,5% mai mult decat in primele sase luni ale
lui 2005. Si nu exista niciun semn ca Pininfarina s-ar opri aici.
De altfel, in toata istoria companiei, singura perioada in care Pininfarina a trecut prin momente delicate a fost in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Din 1939 pana in 1945 nu a fost produs niciun model nou, Italia concentrandu-se pe "efortul de razboi". Insa lucrurile pareau sa devina chiar mai tragice dupa razboi, cand Italiei, tara invinsa, i se interzice participarea la saloanele auto internationale. Enervat, Battista isi ia fiul, pe Sergio, se urca in masini - Battista intr-o Alfa Romeo 6C 2500S, iar Sergio intr-o Lancia Aprilia cabriolet - si pleaca la Paris, unde parcheaza in fata Motor Show-ului. Expozantii se inchina in fata evidentei: Pininfarina este cel mai mare designer. Ziarele franceze titreaza: "Diavolul de Farina si-a organizat propriul antisalon in parcare". Doi ani mai tarziu, Pininfarina primeste cea mai mare distinctie din partea iubitorilor de arta: Cistalia 202 este prima masina din lume care este expusa permanent, sub numele de "Running Sculpture", la Muzeul de Arta Moderna din New York (celebrul MOMA). Realizata pe un sasiu tubular, cu schelet de aluminiu, mica bestie in serie limitata este considerata "modelul dupa care masinile nu au mai fost niciodata la fel".
La inceputul anilor "50, Pininfarina a facut si ultimul pas de care mai avea nevoie: cucerirea Americii. Cu modelul Nash Healey Spider, devenit celebru cu ajutorul filmului "Sabrina" (in care Audrey Hepburn il consacra si pe Givenchy), Pininfarina devine primul designer auto al carui nume este la fel de cunoscut in SUA ca si cel al marilor personalitati ale vremii. In timpul celei de-a doua vizite in Statele Unite, in 1951, Pininfarina este intampinat de un adevarat miting. Insa istoria avea sa-si scrie cel mai important capitol abia un an mai tarziu, in 1952, cand Pininfarina il cunoaste si se imprieteneste cu Enzo Ferrari, o prietenie care avea sa aduca pe piata cele mai frumoase si mai performante masini din lume. Ambassador, Nash Healy si Alfa Romeo 1900 Sprint Coupe au un succes atat de mare, incat presedintele Italiei ii confera lui Battista Pininfarina distinctia "Cavaliere del Lavoro", pentru merite deosebite in promovarea imaginii tarii, in stilul in care regina Angliei ii declara "sir" pe cei patru Beatles. Dupa Lancia Aurelia (miniserie de 761 de exemplare) si Alfa Romeo Giulietta, hala din Torino devine neincapatoare, iar compania deschide inca o fabrica in Grugliasco, in 1958. De aici provine Ferrari 250 GT Short/wheel Base, figura arhetipala a masinii sport si modelul care aduce lumii "rosul Ferrari". In urmatorii doi ani sunt construite 200 de exemplare, iar Ferrari devine varful recunoscut al industriei auto.
Dupa contracte cu Rolls-Royce,Ferrari, Fiat, Alfa si Lancia, fiul Sergio Pininfarina a preluat compania (1966, dupa moartea tatalui) si a crescut vanzarile cu 10.000 % in 50 de ani (de la 500 la 50.000 de masini/an). Nepotul lui “Pinin”, Nino Farina a fost primul campion mondial in Formula 1. Sergio a terminat Politehnica din Torino, unde a si predat in 1970 un curs de design auto.
De mic stia mai mlte limbi straine si statea langa tatal sau in industria de masini. Cu Sergio Pininfarina CEO, compania a creat masinile secolului: Ferrari 410 SA, Dino Berlinetta, F40, Enzo, Cadillac Alante (1986), Bentley Azure (1995), Peugeot 406 Coupe (1996).
Sergio Pininfarina a fost primul din industrie care si-a construit tunel de vant la fabrica (pentru studiul aerodinamicii la masini). Si asta s-a intamplat acum 50 de ani. Si a mai fost printre primii care si-a pus problema poluarii pe care o produc masinile. In 2005 a fost numit senator pe viata de catre presedintii Carlo Azeglio Ciampi (in functie) si Giorgio Napolitano (in devenire).
1930
De altfel, in toata istoria companiei, singura perioada in care Pininfarina a trecut prin momente delicate a fost in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Din 1939 pana in 1945 nu a fost produs niciun model nou, Italia concentrandu-se pe "efortul de razboi". Insa lucrurile pareau sa devina chiar mai tragice dupa razboi, cand Italiei, tara invinsa, i se interzice participarea la saloanele auto internationale. Enervat, Battista isi ia fiul, pe Sergio, se urca in masini - Battista intr-o Alfa Romeo 6C 2500S, iar Sergio intr-o Lancia Aprilia cabriolet - si pleaca la Paris, unde parcheaza in fata Motor Show-ului. Expozantii se inchina in fata evidentei: Pininfarina este cel mai mare designer. Ziarele franceze titreaza: "Diavolul de Farina si-a organizat propriul antisalon in parcare". Doi ani mai tarziu, Pininfarina primeste cea mai mare distinctie din partea iubitorilor de arta: Cistalia 202 este prima masina din lume care este expusa permanent, sub numele de "Running Sculpture", la Muzeul de Arta Moderna din New York (celebrul MOMA). Realizata pe un sasiu tubular, cu schelet de aluminiu, mica bestie in serie limitata este considerata "modelul dupa care masinile nu au mai fost niciodata la fel".
La inceputul anilor "50, Pininfarina a facut si ultimul pas de care mai avea nevoie: cucerirea Americii. Cu modelul Nash Healey Spider, devenit celebru cu ajutorul filmului "Sabrina" (in care Audrey Hepburn il consacra si pe Givenchy), Pininfarina devine primul designer auto al carui nume este la fel de cunoscut in SUA ca si cel al marilor personalitati ale vremii. In timpul celei de-a doua vizite in Statele Unite, in 1951, Pininfarina este intampinat de un adevarat miting. Insa istoria avea sa-si scrie cel mai important capitol abia un an mai tarziu, in 1952, cand Pininfarina il cunoaste si se imprieteneste cu Enzo Ferrari, o prietenie care avea sa aduca pe piata cele mai frumoase si mai performante masini din lume. Ambassador, Nash Healy si Alfa Romeo 1900 Sprint Coupe au un succes atat de mare, incat presedintele Italiei ii confera lui Battista Pininfarina distinctia "Cavaliere del Lavoro", pentru merite deosebite in promovarea imaginii tarii, in stilul in care regina Angliei ii declara "sir" pe cei patru Beatles. Dupa Lancia Aurelia (miniserie de 761 de exemplare) si Alfa Romeo Giulietta, hala din Torino devine neincapatoare, iar compania deschide inca o fabrica in Grugliasco, in 1958. De aici provine Ferrari 250 GT Short/wheel Base, figura arhetipala a masinii sport si modelul care aduce lumii "rosul Ferrari". In urmatorii doi ani sunt construite 200 de exemplare, iar Ferrari devine varful recunoscut al industriei auto.
Dupa contracte cu Rolls-Royce,Ferrari, Fiat, Alfa si Lancia, fiul Sergio Pininfarina a preluat compania (1966, dupa moartea tatalui) si a crescut vanzarile cu 10.000 % in 50 de ani (de la 500 la 50.000 de masini/an). Nepotul lui “Pinin”, Nino Farina a fost primul campion mondial in Formula 1. Sergio a terminat Politehnica din Torino, unde a si predat in 1970 un curs de design auto.
De mic stia mai mlte limbi straine si statea langa tatal sau in industria de masini. Cu Sergio Pininfarina CEO, compania a creat masinile secolului: Ferrari 410 SA, Dino Berlinetta, F40, Enzo, Cadillac Alante (1986), Bentley Azure (1995), Peugeot 406 Coupe (1996).
Sergio Pininfarina a fost primul din industrie care si-a construit tunel de vant la fabrica (pentru studiul aerodinamicii la masini). Si asta s-a intamplat acum 50 de ani. Si a mai fost printre primii care si-a pus problema poluarii pe care o produc masinile. In 2005 a fost numit senator pe viata de catre presedintii Carlo Azeglio Ciampi (in functie) si Giorgio Napolitano (in devenire).
Chiar daca incepea sa faca serii mici sau cocheta cu ideea de a desena
si masini populare, pasiunea pentru futurism extrem a lui Pininfarina nu
s-a stins niciodata. Pana astazi chiar, nu au fost egalate modelele
sale cazute parca din mileniul viitor. Pininfarina X - Fiat Arbath
Monoposto, Dino 206 sau Ferrari P6 redefinesc avangarda.
Modelele-concept create pentru Ferrari, BB si 308 GTB, aduc premii dupa
premii. Alaturi de acestea, Chevrolet Corvette Rondine (1963) si Peugeot
504 (1969) demonstreaza ca o masina poate arata bine chiar daca este
produsa in serie mare.
In 1970, hibridul vehicul-modul spatial Ferrari Modulo primeste nu mai putin de 22 de premii "International Design".
Urmeaza primul tunel aerodinamic din Italia, construit tot de Pininfarina, precum si un Ferrari Boxer care ii aduce si lui Sergio Pininfarina distinctia "Cavaliere del Lavoro". De altfel, cateva modele tradeaza "mana noua" a lui Sergio: Peuguette, cu designul minimalist si dedicatia evidenta facuta noii generatii, apoi Jaguarul Spider, o continuare a inclinatiilor futuriste ale lui Battista, aduc prospetime si ridica spectaculosul la un nivel nou. Istoria recenta, care il aduce pe scena si pe juniorul Andrea Pininfarina, nu poate fi vazuta decat ca un sir aproape neintrerupt de succese de piata, de la Ferarri Testarossa sau Mythos la Peugeot 406 Coupe si Maserati Quattroporte. Printre acestea, concepte si unicate ca faimosul Birdcage 75 sau Ford Start ne lasa sa visam la masinile secolului urmator. La un viitor de care Pininfarina promite sa aiba grija.
In 1970, hibridul vehicul-modul spatial Ferrari Modulo primeste nu mai putin de 22 de premii "International Design".
Urmeaza primul tunel aerodinamic din Italia, construit tot de Pininfarina, precum si un Ferrari Boxer care ii aduce si lui Sergio Pininfarina distinctia "Cavaliere del Lavoro". De altfel, cateva modele tradeaza "mana noua" a lui Sergio: Peuguette, cu designul minimalist si dedicatia evidenta facuta noii generatii, apoi Jaguarul Spider, o continuare a inclinatiilor futuriste ale lui Battista, aduc prospetime si ridica spectaculosul la un nivel nou. Istoria recenta, care il aduce pe scena si pe juniorul Andrea Pininfarina, nu poate fi vazuta decat ca un sir aproape neintrerupt de succese de piata, de la Ferarri Testarossa sau Mythos la Peugeot 406 Coupe si Maserati Quattroporte. Printre acestea, concepte si unicate ca faimosul Birdcage 75 sau Ford Start ne lasa sa visam la masinile secolului urmator. La un viitor de care Pininfarina promite sa aiba grija.
Andrea Pininfarina ( 1957 - 2008 )
Conform Autonews.com Andrea Pininfarina a murit joi dimineaţă , 7 august 2008, în urma unui accident care a avut loc în timp ce se îndrepta cu motocicleta sa spre centrul companiei din localitatea Cambiano. Conform poliţiei locale o maşină a intrat în motocicleta CEO-ului în vârstă de 51 de ani, impact în urma căruia A. Pininfarina şi-a pierdut viaţa.
Casa de design, Pininfarina, ale cărei origini datează în jurul anilor '30, a fost dezvoltată de-a lungul timpului ca o afacere de familie, având clienţi de renume precum: Ferrari, Maserati, Cadillac, Jaguar. Pierderea CEO-ului este cu atât mai tragică cu cât compania se află în mijlocul unor restructurări cruciale pentru viitorul ei. Casa de design se află în impas din cauza pierderilor de peste 130 milioane euro înregistrate în ultimii ani.
Casa de design, Pininfarina, ale cărei origini datează în jurul anilor '30, a fost dezvoltată de-a lungul timpului ca o afacere de familie, având clienţi de renume precum: Ferrari, Maserati, Cadillac, Jaguar. Pierderea CEO-ului este cu atât mai tragică cu cât compania se află în mijlocul unor restructurări cruciale pentru viitorul ei. Casa de design se află în impas din cauza pierderilor de peste 130 milioane euro înregistrate în ultimii ani.
Lorenza, Paulo si Mario Pininfarina
Paulo Pininfarina
- 1933 Alfa Romeo 8C 2300
- 1936 Lancia Aprilia
- 1938 Lancia Astura
- 1948 Cisitalia 202
- 1952 Ferrari 250
- 1952 Nash Ambassador
- 1952 Nash-Healey
- 1953 Four Berlinetta and one Spyder version of the Maserati A6GCS/53
- 1955 Ferrari 410 Superamerica
- 1955 Peugeot 403
- 1956 Austin A40 Farina
- 1957 Lancia Flaminia
- 1958 BMC Farina cars - Austin A55 Cambridge Mk II, MG Magnette Mk III, Morris Oxford V, Riley 4/68, Wolseley 15/60
- 1959 Fiat 1800/2100
- 1960 Ferrari 250 GTE
- 1960 Peugeot 404
- 1961 Fiat 2300
- 1961 Cadillac "Jacqueline" Brougham Coupé (named after Jacqueline Kennedy)
- 1962 BMC ADO16
- 1963 Chevrolet Corvair Super Spyder Coupé (2 built)[6]
- 1963 Chevrolet Corvette Rondine Coupé[7]
- 1963 Datsun Bluebird 410
- 1963 Mercedes-Benz 230SL concept car ("Pininfarina Coupé")
- 1964 Ferrari 275
- 1965 Ferrari Dino 206
- 1965 MGB GT
- 1965 Nissan Cedric 130
- 1966 Alfa Romeo Spider 1600 Duetto
- 1966 Ferrari 330 GTC
- 1966 Fiat 124 Sport Spider
- 1966 Fiat Dino Spider
- 1966 IKA-Renault Torino
- 1967 Proposal for replacement for BMC 1100 (ADO16)
- 1967 Proposal for replacement for BMC 1800 (ADO17)
- 1968 Ferrari Daytona
- 1968 Peugeot 504 Cabriolet and Coupe
- 1971 Fiat 130 Coupe
- 1971 Ferrari 365 GTC/4
- 1973 Ferrari 365 GT4 BB
- 1975 Ferrari 308
- 1975 Lancia Montecarlo
- 1975 Rolls-Royce Camargue
- 1976 Peugeot Peugette concept car[8]
- 1978 Jaguar XJ6
- 1980 Ferrari Pinin
- 1984 Ferrari Testarossa
- 1984 Ferrari 288 GTO
- 1984 Honda HP-X concept car
- 1985 Ferrari 328
- 1985 Peugeot 205 Cabriolet and Saloon (4 doors) based on Gerard Welter's initial design of the 205 (1983)
- 1987 Alfa Romeo 164
- 1987 Cadillac Allanté
- 1987 Ferrari F40
- 1987 Peugeot 405
- 1989 Ferrari 348
- 1989 Ferrari Mythos
- 1992 Jaguar XJ220—rebodied an unknown number of cars
- 1992 Ferrari 456 GT
- 1993 Fiat Coupé - Interior only
- 1993 Peugeot 306
- 1994 Ferrari F355
- 1994 Peugeot 306 Cabriolet
- 1995 Alfa Romeo GTV & Spider
- 1995 Ferrari F355 Spider
- 1995 MG F - Roof Structure only
- 1996 Ferrari 550 Maranello
- 1996 Lancia Kappa SW
- 1997 Peugeot 406 Coupé
- 1999 Mitsubishi Pajero
- 1999 Songhuajiang Hafei Zhongyi
- 2000 Daewoo Tacuma
- 2000 Ferrari 360 Spider
- 2000 Ferrari 550 Barchetta
- 2001 Citroën Osée
- 2001 Hyundai Matrix
- 2002 Daewoo Nubira/Lacetti saloon and station wagon
- 2002 Enzo Ferrari
- 2002 Ferrari 575M Maranello
- 2002 Hafei Lobo
- 2003 Maserati Quattroporte
- 2004 Ferrari 612 Scaglietti
- 2004 Ferrari F430
- 2005 Hyundai Matrix
- 2005 Maserati Birdcage 75th
- 2005 Peugeot 1007
- 2006 Ferrari 599 GTB Fiorano
- 2006 Ferrari P4/5 by Pininfarina
- 2006 Mitsubishi Colt CZC
- 2006 Volvo C70
- 2007 Brilliance BS4
- 2007 Ford Focus CC by Pininfarina
- 2008 Maserati GranTurismo
- 2008 Pininfarina B0 electric car
- 2008 Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé Hyperion concept car
- 2009 Tata Pr1ma concept car
- 2009 Ferrari 458 Italia
- 2010 Alfa Romeo 2uettottanta concept car
- 2010 Lancia Stratos for Michael Stoschek[10]
- 2011 Ferrari FF
- 2012 Ferrari F12 Berlinetta
CLASICE PININFARINA
Probleme la Pininfarina - octombrie 2011
În ciuda faptului că unele companii auto precum Jaguar, Land Rover sau BMW
se bucură de un mare succes în vânzări chiar și în aceste vremuri
tulburi din punct de vedere financiar, legendarul carosier Pininfarina
SpA nu împarte aceeași soartă cu constructorii amintiți mai sus un pic.
La un moment dat, casa de design italiană asambla peste 40.000 de
mașini anual. Totuși, aceasta a primit în 2010 numai 7.000 de comenzi,
majoritatea compuse din modelele Alfa Romeo Brera și Spider, respectiv
Ford Focus Coupe Cabrio. Ca urmare a acestor rezultate slabe din ultimul
an financar, oficialii Pininfarina hotărât să disponibilizeze 127 de
angajați în urma iminentei desființări a secției de construcție a
caroseriilor auto.
Așa cum probabil ți-ai dat seama deja,
aceasta este o veste cu adevărat tristă, mai ales dacă ții cont de
faptul că acum doi ani compania italiană responsabilă pentru cele mai
frumoase modele Ferrari și Maserati din istorie și-a lichidat și secțiile de vopsitorie și asamblare.
"Din nefericire, trebuie să tragem linie activităților noastre de
producție, având în vedere situația în care se află piața auto în
prezent. Prin urmare, în continuare ne vom concentra exclusiv pe design
și inginerie auto" a declarat un purtător de cuvânt Pininfarina SpA.
Conceptul Cambiano este tortul aniversar Pininfarina - 2012
Ferrari 458 Italia, Maserati GranTurismo, Alfa Romeo Brera sau (din păcate, inexistenta) Lancia Stratos au, pe lângă provenienţa italienească şi frumuseţea incontestabilă, încă un lucru în comun: sunt toate desenate de Pininfarina. Fără să exagerăm putem spune că studioul de design din Cambiano este sursa incontestabilului frumos italienesc, care ajunge să ne încânte privirea şi să ne activeze glandele salivare de fiecare dată când îi întâlnim vreuna dintre reprezentante.
Da, designerii de la Pininfarina lucrează cu toţi marii producători ale căror maşini reuşesc să ne rupă gâturile. Dar, din când în când, casa de design creează câte un produs propriu, o mostră de fantezie pură. De regulă, cu ocazii aniversare. Şi, cum în 2012 Pininfarina aniversează 30 de ani de la înfiinţarea diviziei de styling şi 10 ani de la debutul celei de inginerie, italienii s-au hotărât să-şi facă propriul tort, care poartă numele de Cambiano.
Constructorul declară că maşina este capabilă să atingă 100 de km/h în
4,2 secunde, iar viteza de top este de 275 km/h, în timp ce automonia
este de 200 km.
Celebrul designer al Ferrari, Sergio Pininfarina, a murit
Sergio Pininfarina, supranumit zeul designerilor auto, a murit la vârsta
de 85 de ani. Acesta era recunoscut pentru linia de autoturisme
Ferrari, dar şi a celor fabricate de FIAT, Alfa Romeo şi Rolls Royce.
Pininfarina a încetat din viaţă, la locuinţa sa din Torino.
Anunţul a fost făcut de un purtător de cuvânt al Ferrari, companie pe care Sergio Pininfarina a condus-o timp de mai mulţi ani.
Sergio Pininfarina a fost unul dintre primii designeri care au văzut
automobilul ca o formă de artă, iar operele pe care l-a scos de-a lungul
anilor în colaborare cu cei mai mari producatori auto din lume, vorbesc
de la sine. Numele său de familie a fost schimbat din Farina în
Pininfarina prin decret presidenţial în 1961, pentru a se potrivi cu
numele companiei.
În cele patru decenii scurse de atunci, el şi-a pus amprenta pe
design-ul unor modele celebre de maşini, precum Ferrari Testarossa, Fiat
124 Sport Spider, Alfa Romeo Spider sau Peugeot 406 Coupe.
Sergio Pininfarina a fost şi om politic. Pe 23 septembrie 2005, a fost
numit senator pe viaţă de preşedintele Republicii Italiene, Carlo
Azeglio Ciampi.
Ultima apariţie publică a lui Pininfarina a avut loc în martie 2008,
când a fost introdus în "European Automotive Hall of Fame". În acelaşi
an, cinci luni mai târziu, fiul să Andrea, în vârstă de 51 de ani a
murit într-un accident de motocicletă.
Pininfarina Fiat
Coupe - concept
Designerul Peter Norris e fan Pininfarina si, cum se stie el putintel si
cu grafica, a facut un studiu de design in incercarea de a crea un
coupe sport autentic. Initial, acesta s-a gandit sa se inspire din
liniile lui Fiat Coupe, model pe care l-a si detinut, la un moment dat.
Si care a fost desenat de Chris Bangle. Asa ca a abandonat planul
initial, orientandu-se spre modelele Pininfarina.
“Dupa ce am dat
forma initiala a modelului, am hotarat sa construiesc ceva care sa
tinda mai mult spre luxos decat spre masina sport de buget, si m-am
gandit cum ar arata o masina Pininfarina, dezvoltand ideea din punctul
asta.” ne-a explicat Peter.
Masina ar fi un coupe sport cu
motorul amplasta pe puntea fata si tractiune pe cea din spate, care sa
fie caracterizat de formele casei de design italiene. Domnilor de la
Fiat, nu aveti cumva in plan vreun coupe sport? Dar nu vreti s-aveti?
Uite, o sugestie aveti deja. Una buna chiar.
CREATII PININFARINA
PININFARINA MASERATI BIRDCAGE CONCEPT
Acest prototip, apărut în 2005, este unul aniversar, celebrând 75 de ani de existenţă Pininfarina. Birdcage
a fost construit pe platforma lui Maserati MC12, având o caroserie
construită integral din fibră de carbon şi un design futurist. Conceptul
este caracterizat de o abordare dramatică, lăsând deoparte elementele
convenţionale - cum ar fi uşile şi geamurile - şi adoptând o temă
aproape SF. Din păcate acesta a rămas doar în stadiul de exerciţiu de
design, fiind expus doar la Salonul de la Geneva, fără avea o continuare
mai pământeană.
Perla coroanei Pininfarina este cu siguranţă modelul Ferrari P4/5, exemplar unicat, făcut la comandă pentru James Glikenhaus, celebru colecţionar. Modelul are la bază un model Ferrari Enzo, dar intervenţia Pinifarina a transformat supercarul în cel mai râvint model pentru fanii Ferrari. Dincolo de aspectul extraterestru, reîncarnarea modernă a lui P3/4 se laudă cu performanţe de invidiat 3 secunde până la 100 km/h şi o viteză maximă de 362 km/h. Meritul casei de design este că a reuşit să obţină un coeficient aerodinamic de doar 0.34, fluiditate formelor fiind ideea centrală a acestui proiect. Modelul din care a fost "sculptat" P4/5, Ferrari Enzo, poartă de asemenea semnătura celor de la Pininfarina.
PININFARINA ALFA ROMEO 2UETTOTTANTA
Ineditul concept Alfa Romeo
2uettottanta se doreşte un cadou foarte frumos cu ocazia a 80 de
ani de existenţă a studiourilor Pininfarina - practic,
numele este expresia acestei aniversări.
Cei de la Pininfarina merg pe rețeta clasică și fac aluzie la legendarul model Duetto, aşa încât conceptul 2uettottanta ar trebui să prefaţeze viitorul Alfa Spider. Designul este inspirat din modelele Spider construite între 1966 şi 1993, cu forme foarte elegante şi linii prelungi.
Acele modele au fost şi ultimele Alfa cu propulsie, până la apariţia lui 8C Competizione, iar acest concept se pare că va merge pe această rețetă. Platforma tehnică ar putea fi însă împrumutată de la Chrysler, care are deja LX, o platformă adaptată la propulsia pe puntea spate.
Ca și dimensiuni acest concept păstrează ceva din gabaritului modelelor Spider din anii '60 având 4.213 mm lungime, 1.797 mm lățime și o înălțime de doar 1.280 mm. Silueta este de altfel foarte lungă și joasă având un aer agresiv inspirat și de partea frontală inedită, prin care Pininfarina s-a distanțat de orice alt model Alfa existent. Partea din spate are o puternică alură american, ceea ce ne face să ne gândim că posibilul model de serie va face pasul și în State.
În materie de motorizări, acest concept va avea tot o abordare istroică, cei de la Pinifarina contemplând la un motor de 1.750 cmc turbo, un fel de tribut adus versiunii 1750 Veloce introdusă în 1968. Nu se știe care sunt șansele ca acest prototip să ajungă în versiunea de serie, deși ar fi păcat ca designul spectaculos să se irosească și să nu rezulte într-un model de stradă în aceeași formă.
Cei de la Pininfarina merg pe rețeta clasică și fac aluzie la legendarul model Duetto, aşa încât conceptul 2uettottanta ar trebui să prefaţeze viitorul Alfa Spider. Designul este inspirat din modelele Spider construite între 1966 şi 1993, cu forme foarte elegante şi linii prelungi.
Acele modele au fost şi ultimele Alfa cu propulsie, până la apariţia lui 8C Competizione, iar acest concept se pare că va merge pe această rețetă. Platforma tehnică ar putea fi însă împrumutată de la Chrysler, care are deja LX, o platformă adaptată la propulsia pe puntea spate.
Ca și dimensiuni acest concept păstrează ceva din gabaritului modelelor Spider din anii '60 având 4.213 mm lungime, 1.797 mm lățime și o înălțime de doar 1.280 mm. Silueta este de altfel foarte lungă și joasă având un aer agresiv inspirat și de partea frontală inedită, prin care Pininfarina s-a distanțat de orice alt model Alfa existent. Partea din spate are o puternică alură american, ceea ce ne face să ne gândim că posibilul model de serie va face pasul și în State.
În materie de motorizări, acest concept va avea tot o abordare istroică, cei de la Pinifarina contemplând la un motor de 1.750 cmc turbo, un fel de tribut adus versiunii 1750 Veloce introdusă în 1968. Nu se știe care sunt șansele ca acest prototip să ajungă în versiunea de serie, deși ar fi păcat ca designul spectaculos să se irosească și să nu rezulte într-un model de stradă în aceeași formă.
PININFARINA LANCIA STRATOS
PININFARINA SINTESI
PININFARINA LOTUS ENJOY
PININFARINA FERRARI ROSSA
PININFARINA FERRARI MYTHOS
PININFARINA ALFA ROMEO DARDO 1998
PININFARINA B0 2010
PININFARINA NIDO EV
PININFARINA CAMBIANO - GENEVA 2012
FERRARI F12 BERLINIETTA BY PININFARINA
Ferrari World Design Contest, a confirmat că viitorul mărcii Ferrari se reflectă într-un proiect hibrid, imaginat de trei studenți de la Universitatea Hongik din Seul. Juriul a fost condus de Luca di Montezemolo, președintele Ferrari și l-a inclus pe Paolo Pininfarina, președintele grupului Pininfarina, grup care modelează formele Ferrari încă de acum 6 decenii.
MASERATI GRANDTURISMO DESIGN PININFARINA
Ultimul venit în gama Maserati poartă tot semnătura celebrei case de
design italiene. Cu acest exemplar, Pininfarina a schimbat macazul în
materie de design la Maserati abordând la forme mai îndrăzneţe şi linii
mai agresive. Modelul este înrudit cu Ferrari 599 GTB, casa de design
reuşind să creeze două derivate având la baza aceeaşi temă. Cu acest
model cei de la Pininfarina şi-au dovedit măiestria în ale
aerodinamiciii reuşind să scoată un coeficient de 0.33. Versiunea GranTurismo S este, de asemenea, produsul renumitei case de design.
Pininfarina Rolls Royce Hyperion
Rolls Royce Hyperion, preţ de 7 milioane de euro
Modelul Hyperion este de fapt un Rolls Royce Phantom Drophead Coupe, ce conţine semnătura casei de design Pininfarina, oficialii Rolls Royce contactându-l chiar pe celebrul designer auto Jason Castriota. Rezultatul a fost un model Rolls Royce cu un design unic şi cu o caroserie construită numai din fibră de carbon, cu excepţia uşilor care sunt din lemn.
Marea întrebare este dacă preţul exorbitant cerut este justificat,
deoarece chiar dacă norocosul cumpărător va avea un automobil cu un
design unic şi va atrage toate privirile asupra sa, sunt şanse mari ca
senzaţia la condus să fie aceeaşi cu cea dintr-un Rolls Royce Drophead Coupe, model pe care este construit conceptul, dar care costă doar 500.000 euro.
ARHIVA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu