Spyker



  În 1880, în Olanda, fraţii Spijker puneau bazele unui brand care avea să revoluţioneze lumea automobilului la începutul secolului XX. Primul motor cu şase cilindri şi primul automobil cu tracţiune integrală sunt doar câteva realizări ale olandezilor. 

 Familia Spijker

  Povestea olandezului zburator incepe in 1880 cand Jacobus si Hendrik-Jan Spijker puneau bazele unei companii aviatice. Spijker devine Spyker in 1903. Marca olandeza a ramas in istorie prin Trasura Regala construita in 1989, trasura care este folosita de Casa Regala Olandeza si in zilele noastre. Pe langa acest lucru, Spyker s-a remarcat ca un constructor de motoare de automobile, motoare de avioane, avioane. Soarta companiei era pecetluita in 1929, insa numele avea sa renasca sub forma unei divizii de automobile in 1999. Victor Muller, actualul CEO si artizanul achizitiei Saab de catre compania olandeza, a fost fondatorul noii companii. Spyker a promis de la inceput foarte mult prin supercaruri de senzatie cum a fost modelul C8 Spyder sau C8 Laviolette. Desi a promis enorm cu noul supercar C8 Aileron, Spyker nu a reusit sa depaseasca niciodata statul de mic constructor de nisa. Mai mult, achizitia companiei Saab, plecarea designerului Maarten de Bruijn si relatia cu controversatul finantator rus Vladimir Antonov au marginalizat imaginea companiei olandeze care si-a mutat cartierul general la Coventry in Anglia, unde activeaza sub aripa CPP.
 Epoca actuală a făcut ca produsele Ferrari, Lamborghini sau Aston Martin să devină foarte populare în rândul publicului cu "dare de mână". Puţine branduri se mai pot lăuda cu o atitudine exclusivistă, neîntinată de considerente financiare. Există însă şi excepţii.
 Puţini au auzit probabil de Spyker. Puţini ştiu ce maşini construieşte Spyker. Şi mai puţini ştiu că unul dintre cei mai exclusivişti constructori auto ai continentului vine tocmai din Olanda şi are în spate o istorie mai veche decât cea a britanicilor şi germanilor de la Bentley şi Maybach. Rădăcinile Spyker se înfig adânc în istoria automobilului, constructorul olandez fiind unul dintre pionierii mijlocului de locomoţie atât de des întâlnit în zilele noastre.


De la fraţii Spijker la "Spyker"

 Constructorul de nişă vedea lumina zilei încă din 1880, când doi fraţi olandezi, Jacobus şi Hendrik-Jan Spijker decid să pună bazele propriei companii. Abia în 1898, cei doi scriu istorie cu primul automobil semnat Spijker, dezvoltat în jurul unui motor de provenienţă Benz. Agregatul cu doi cilindri a dat naştere modelelor 3 HP şi 5 HP, prezentate în 1900. Succesul a fost garantat, publicul de la acea vreme aclamând calitatea caroseriilor finisate de fraţii Spijker.
 Anul 1898 avea să fie unul de aur pentru Jacobus şi Hendrik, casa regală solicitându-le acestora să desăvârşească o caleaşcă specială pentru regina Olandei, Wilhelmina. Ceea ce a ieşit din mâinile fraţilor Spijker, Gouden Koets, a fost considerată o adevărată operă de artă, caleaşca de aur fiind folosită şi în prezent de capetele încoronate ale Ţării Lalelelor.


 Impulsionaţi de succesul naţional, fraţii Spijker au decis să se dedice întru totul producţiei de automobile şi să îşi extindă afacerea. Pentru a beneficia de o recunoaştere mai uşoară în afara graniţelor Olandei, Jacobus şi Hendrik au schimbat numele companiei din Spijker în Spyker.

       Primul automobil din lume cu şase cilindri şi tracţiune integrală

 Constructorul olandez a continuat să evolueze şi la numai 5 ani de la prima sa maşină, mai exact în 1903, lansa modelul 60/80 HP, o adevărată revoluţie pentru piaţa automobilelor de atunci. Puţini ştiu că acela a fost momentul în care Spyker a intrat în cartea de istorie.
 60/80 HP a fost prima maşină echipată cu un motor în şase cilindri, cu tracţiune integrală permanentă şi cu frâne pe toate cele patru roţile. O adevărată capodoperă a acelor vremuri, 60/80 HP a reuşit să rămână o piatră de temelie pentru automobilele ce i-au urmat, inspirând ceilalţi constructori ai vremii.


 Spyker a continuat să dea tonul acelor vremuri pe segmentul modelelor de lux chiar şi la capitolul design. Olandezii au folosit în 1905, pe acelaşi model 60/80 HP, o grilă rotundă a radiatorului, tendinţă preluată mai apoi de toţi constructorii până la declanşarea Primului Război Mondial. Tot în acea perioadă, Spyker revoluţionează lumea ingineriei cu o caroserie care se adaptează perfect condiţiilor de drum de la începutul secolului. Olandezii echipează maşinile produse de ei cu un scut special care nu mai ridică praful pe şoselele nepavate ale Europei.

Spyker, "Rolls-Royce-ul continentului"

 Spyker începe să câştige recunoaştere internaţională şi în domeniul sporturilor cu motor. În 1907, o echpă privată reuşeşte să se claseze pe locul doi în cursa de anduranţă Peking to Paris, la volanul unui model standard Spyker 14/18 HP. Performanţa confirmă încă o dată fiabilitatea modelelor olandeze şi rezistenţa lor la condiţii dificile de utilizare.


 Spyker reuşeşte să câştige o recunoaştere deosebită şi pe pieţele din Marea Britanie şi Indonezia, pe atunci colonie a Olandei. Brandul a ajuns să fie denumit chiar "Rolls-Royce-ul continentului".
 În 1907 tragedia loveşte familia Spyker. Unul dintre cei doi fraţi, Hendrik-Jan îşi pierde viaţa la bordul unui feribot care se scufundă pe ruta Anglia-Olanda. Decesul său clatină serios compania şi Jacobus decide să renunţe la implicarea sa în soarta Spyker. Un grup de investitori cumpără compania şi continuă vânzarea modelelor de succes.

"Nulla tenaci invia est via"

 În 1913 Spyker se confruntă cu primele probleme financiare şi un an mai târziu este nevoită să se contopească cu Compania Naţională Olandeză de Producţie a Avioanelor şi Maşinilor. Asemeni marilor constructori de automobile din acea perioadă, Spyker este nevoit să producă avione şi motoare pentru a supravieţui Primului Război Mondial.


 Această convertire a producţiei aduce cu sine şi un nou logo, alături de un nou motto. Este vorba despre emblema regăsită şi astăzi pe caroseria supercarurilor Spyker: o elice aplicată peste o roată de automobil. Motto-ul latinesc, "Nulla tenaci invia est via", tradus "Pentru cei tenaci nici un drum nu este imposibil", a fost păstrat, de asemenea, din 1914 până în prezent.
 În cei patru ani de război, de-a lungul cărora Olanda şi-a susţinut cu tărie neutralitatea, Spyker a reuşit să producă 100 de avioane şi 200 de motoare de avion.

 Jacobus si Hendrik-Jan Spijker

Motor construit de Maybach

 După război, Spyker a revenit la producţia de maşini, încercând să menţină linia modelelor sale exclusiviste şi robuste. Cel mai popular model al perioadei interbelice a fost Spyker C4, caracterizat de un motor special, construit de celebrul inginer german Wilhelm Maybach. Propulsorul beneficia de un sistem de aprindere dublu, cu două bujii pentru fiecare cilindru, alimentat de baterie.

 Wilhelm Maybach

 Performanţele motorului au fost confirmate în 1921, când un exemplar cu numărul de caroserie C41 şi numărul motorului 3201, a reuşit să stabilească un nou record de anduranţă. Modelul olandez a reuşit să funcţioneze vreme de 36 de zile, timp în care a parcurs un total de 30.000 de kilometri, un adevărat record pentru acea perioadă.
 Exemplarul a fost botezat "Tenax" şi a fost cumpărat câţiva ani mai târziu de nobilul olandez Hugo Baron van Pallandt. Acesta a folosit maşina pentru a concura în cursa de viteză în coastă Mont de la Turbie, de lângă Monte Carlo, în martie 1922. În acelaşi an, pilotul britanic Selwyn Edge, reuşeşte să mai treacă un succes în contul lui C4: în cursa de la Brookland Double-Twelve, viteza medie a maşinii folosite se opreşte la 119 km/h.


  În ciuda succeselor obţinute în motorsport, Spyker a devenit falimentar în 1922. Soarta i-a fost salvată temporar de cel mai important furnizor britanic al său, care a redenumit compania în Spyker Automobielfabriek. Olandezii au continuat să vândă camionul C2 şi modelul C4 până în 1925, când fondurile au fost epuizate, iar compania a fost închisă definitiv. Până atunci, Spyker vânduse 2000 de maşini de la înfiinţare.

Renaşterea actualului Spyker

 A fost nevoie de mai multe decenii pentru a renaşte legendarul brand din Ţara Lalelelor. Cu toate acestea, în 1999, la Salonul Auto de la Birmingham, Spyker revenea pe piaţă cu un supercar, botezat C8 Spyder. Construit manual după tradiţia vechilor modele Spyker, C8 Spyder a reuşit să atragă numeroase premii internaţionale de design şi nu numai.


Spyder C8


 Cinci ani mai târziu, impulsionaţi de cererea mare şi de apetitul americanilor pentru modele exclusiviste, Spyker debutează şi pe piaţa din Statele Unite, cu trei modele derivate din C8. În acelaşi an, în luna martie, Spyker lansează modelul C12 LaTurbie, botezat astfel după cursa elogiată mai sus. Supercarul devine primul exemplar Spyker echipat cu un motor în 12 cilindri, deja cunoscutul W12 de provenienţă Audi.
 Tot la Geneva, ediţia din anul 2006, Spyker prezintă modelul D12 Peking to Paris, botezat astfel după succesul obţinut în cursa cu acelaşi nume. Olandezii păstrează tradiţia şi dezvăluie un an mai târziu, în 2007, tot la Geneva, ediţia limitată a supercarului Spyker C12 Zagato, dezvoltat alături de carosierul italian, căruia îi poartă numele.


Spyker şi filmele

 De-a lungul timpului, modelele Spyker au fost apreciate pentru designul nonconformist şi au fost incluse în distribuţia unor filme celebre. Prima apariţie pe ecrane datează încă din 1953, când un model Spyker debutează în pelicula Genevieve, alături de celebrul actor britanic Kenneth More.
Mult mai târziu, în mai 2005, un exemplar C8 Laviolette, cu numărul de şasiu 015, a fost prezent pe platourile de filmare ale peliculei Basic Instinct 2, Risk Addiction.


 Un an mai târziu, Spyker a oferit două exemplare C8 Spyder şi un model C12 LaTurbie pentru filmarea unor scene ale filmului "War", în care joacă Jet Li şi Jason Statham.

Asamblarea manuală poate fi urmărită live

 În prezent construcţia fiecărui exemplar Spyker este un proces care se desfăşoară după reguli stricte. Majoritatea componentelor sunt construite manual din aluminiu, pentru a păstra forma şi tradiţia care a consacrat brandul. Cel mai bun exemplu este utilizarea unui tub de aluminiu uşor curbat, care foloseşte drept carcasă pentru oglinzile laterale.


 Constructorul olandez caută să îşi respecte clienţii şi să le ofere acestora un sentiment de unicitate şi exclusivitate, drept pentru care panourile şi celelalte componente principale ale şasiului şi caroseriei poartă o serie specială. Exclusivismul poate fi subliniat şi de către proprietar, care se poate implica activ în procesul de construcţie al maşinii. Acesta poate alege tipul de piele folosit la interior, culoarea caroseriei, lemnul şi multe alte detalii, pentru a-şi croi, după bunul plac, un supercar unic.


 Spyker oferă tuturor clienţilor săi o pagină web dedicată exemplarului comandat. Aici clientul poate vizualiza procesul de prelucrare şi asamblare manuală a componentelor, prin intermediul unei camere web, botezate Spycam. Este primul constructor din lume care oferă un asemenea privilegiu, acela de a asista la conceperea şi naşterea viitorului automobil.
 Din octombrie 2000, cand Spiker a prezentat modelul C8 Spyder, producatorul olandez si-a consolidat pozitia pe piata masinilor de lux exclusiviste si a dus la un nivel superior imaginea de producator auto care fabrica masinile manual.
 Din mai 2004 compania a fost listata la Bursa din Amsterdam (cu simbolul SPYKER).
In noiembrie 2005, compania olandeza a semnat un parteneriat strategic cu Mubadala Development Company din Abu Dhabi.
 Un an mai tarziu, Spiker a cumparat echipa de Formula 1 Midland (Midland F1 Racing Team sau MF1 Racing), care a concurat tot sezonul 2007 sub numele Spiker MF1 Racing.
 In 2008 echipa a fost vanduta miliardarului indian Vijav Mallya.

 In prezent,Swedish Automobile, compania care deţine mărcile Spyker şi Saab, a vândut 50% din acţiunile Spyker unui fond de investiţii american. Noul proprietar al Spyker se numeşte North Street Capital şi nu a prezentat niciun detaliu despre afacerea semnată cu Swedish Automobile sau despre planurile de viitor cu marca exotică din Olanda. În ultima perioadă, cei de la Swedish Automobile au purtat discuţii cu un grup ruso-britanic condus de Vladimir Antonov. Între timp, Antonov s-a răzgândit şi investit în alte companii din domeniul auto.
Indiferent de cumpărător, vânzarea a 50% din acţiunile Spyker Cars este o veste bună pentru cei de la Saab. Constructorul suedez este cu un pas mai departe de faliment, ceea ce ar trebui să bucure fanii mărcii. Pentru moment, cei de la Swedish Automobile nu au prezentat o soluţie clară de rezolvare a problemelor prin care trece marca suedeză, iar banii din spatele mărcii Spyker nu au fost suficienţi pentru a rezolva aceste dificultăţi.
 Achiziţia mărcii suedeze a adus cheltuieli de 400 de milioane de dolari pentru cei de la Spyker. Dintre aceştia, 74 de milioane de dolari reprezintă plata în lichidităţi. Achiziţia Saab a salvat marca din Trollhattan de la lichidare, plan pe care cei de la General Motors erau la un pas de a-l îndeplini în urma lipsei de oferte pentru marca suedeză. Conform contractului, olandezii trebuiau să platească 24 de milioane de dolari în două rate, iar cea de-a doua tranşă era scadentă pentru data de 15 iulie.  Potrivit oficialilor Spyker, fondurile au provenit din surse interne, iar compania nu a fost nevoită să suporte datorii suplimentare din cauza faptului că a plătit înainte de termen pentru marca Saab.

Zagato cumpărat de proprietarul Spyker 

  Vladimir Antonov, şi-a asigurat practic succesul în industria auto prin reducerea costurilor pe termen lung. Investitorul rus mai deţine Spyker şi Bowler Off Road şi acuma Zagato, toate fiind reunite sub Coventry Prototype Panels (CPP).

Vladimir Antonov
 
 Cu numele lui Spyker, experienţa lui Zagato în design şi cea a firmei Bowler în off-road şi lumea curselor, precum şi abilitatea companiei CPP în producţie, Antonov se pare că va dezvolta o corporaţie care se va specializa în motorsport, supecar-uri şi vehicule de lux.




 MODELE 




 Spyker C8 SPYDER









Spyker C8 Aileron 2009



Spyker C8 Aileron SPYDER T LAVIOLETTE



Spyker D12





Spyker Laviolette  2011


Spyker Squadron C8 Aileron GT  2012


Saab Spyker 9+ Tribute

 

Spyker B6 Venator

 Spyker e recunoscut pentru motivele de inspiraţie aeronautică pe care le integrează în maşinile sale exotice. Iată că la Geneva 2013 a surprins publicul prin conceptul unei maşini sport mai mici şi mai accesibile, Spyker B6 Venator, dar care nu renunţă la detaliile delicioase.

  Clienţii de maşini exotice au gusturi diversificate, iar cei de la Spyker şi-au creat un fan-club de pasionaţi pentru care contează foarte mult detaliile inedite şi extravaganţa unei maşini.


 Este şi cazul lui Spyker C8 Aileron, care, pe lângă performanţele de maşină supersport, le oferă clienţilor şi o experienţă senzorială unică, fiind garnisit cu multe elemente pretenţioase provenite din industria aeronautică.
  Însă şi în domeniul exoticelor banii contează, aşa încât, la Geneva 2013, producătorul olandez tatonează terenul cu un concept de maşină mai compactă şi mai accesibilă: Spyker B6 Venator.


 Având o lungime de 4,35 metri şi o lăţime de 1,88 metri, noul Spyker B6 Venator are un aspect echilibrat, ampatamentul de 2,5 metri însemând şi o proporţie reuşită între volume.
  Motorul plasat transversal-central este un V6 (a cărui provenienţă nu a fost comunicată) de 375 CP, suficient pentru sportiva care nu depăşeşte 1.400 kg ca masă proprie, graţie utilizării aluminiului şi fibrei de carbon.


 Mai important, însă, este faptul că B6 Venator poartă amprenta Spyker, aceasta regăsindu-se cu uşurinţă în detalii, mai ales în cele interioare: de exemplu levierul cutiei de viteze sau amenajarea comenzilor de pe consola centrală.
  În funcţie de interesul publicului, Spyker B6 Venator are şanse să intre în producţia de serie mică începând cu anul 2014, pentru un preţ de bază de cel puţin 100.000 de euro. Ceea ce e de vreo trei ori mai puţin decât reclamă fratele mai mare Spyker C8 Aileron.



 
ARHIVA









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu