Nascut in 1928, Luigi Colani
isi incepe activitatea de designer la Paris in 1950. A studiat
aerodinamica la Sorbona si si-a petrecut o buna perioada de timp in
Statele Unite in cadrul companiei aviatice Douglas, unde a studiat si a
invatat folosirea noilor materiale din aceasta industrie; s-a mutat in
1953 in Franta la SIMCA, unde a reusit sa produca primul sau concept, o
caroserie integrala din plastic.
In 1955, Colani se reintoarce in orasul natal, Berlin, cu un
portofoliu bogat din punct de vedere a experientei internationale si cu
noi viziuni asupra formelor obtinute din prelucrarea plasticului si a
materialelor usoare. Intors la Berlin, acesta a pus bazele unor premii
acordate pentru design, primii dintre cei care au primit astfel de
distinctii fiind Erdmann, Rossi si Rometesch. In acelasi timp, Colani
si-a avasat studiile asupra modelarii plasticului si materialelor
usoare, rezultatul acestor studii fiind concretizate in 1960 printr-un
concept de automobil sport, denumit Colani GT.
Practic, acest concept
era un DIY (Do it yoursefl) kit pe platforma Volkswagen. In perioada
imediat urmatoare, Luigi Colani si-a diversificat aria de activitate,
atingand domenii precum productia de mobile, concepte de petroliere cu
elice modificate pentru o mai buna performanta precum si concepte de
automobile ecologice, care au reusit sa stabileasca nou record mondial
de consum, de numai 1.71 l/100 km.
In 1972 de multa la Costle Harkotten si pune bazele a ceea ce se va numi Designfactory. Isi propune sa dea o noua forma tuturor sferelor vietii, prin propunerea unor concepte revolutionare, imbracate in forme inovative.
Tot in acea perioada, grupul german Volkswagen i-a platit lui Colani o suma colosala pentru a realiza noi studii de design intr-un proiect denumit “Automobilul de maine”. Tot in cadrul noului parteneriat, Volkswagen i-a permis lui Colani sa foloseasca tunelul aerodinamic din cadrul fabricii pentru a studia consumul de carburant si aerodinamica conceptelor sale.
In 1986, Colani pune bazele unui centru de cercetare a designului in Berna unde creaza concepte de avioane supersonice, trenuri de mare viteza precum si camioane.
Primul studiu de design pentru un camion a fost realizat in 1977,
modelul fiind unul futurist, fara nimic in comun cu designul modelelor
de camione de la acea vreme. Daca in acea perioada toti constructorii de
camioane mergeau pe idea de unghiuri si linii drepte ale cabinei,
Colani, datorita cunostintelor sale, a mers ceva mai departe. Astfel,
inspirat din mecanica fluidelor si aerodinamica, camionul realizat avea o
forma fluida aidoma unui avion, oeficientul sau aerodinamic (Cx) fiind
foarte mic in comparatie cu cel al camioanelor de serie. Cabina era
fabricate in mare parte din sticla polimerizata, pentru a reduce din
greutate. Tot pentru reducerea greutatii si pentru a permite o mai buna
modelare a fromelor, la exterior s-a folosit tot plastic. Vazut din
fata, camioanul lui Colani pare a fi inspirat din forma capului unui
triceratops. Dupa mai bine de 20 de ani, in 2001, designerul Colani
realizeaza un camion bazat pe platforma tehnica de DAF XF. Denumit,
Colani DAF XF 460, acesta a pastrat linia de design de la primul camion,
insa cu imbunatatiri substantiale la capitolul materiale folosite si
aerodinamica. In 2002, centrul de design Colani recidiveaza, realizand
inca un model bazat de aceasta data pe platforma tehnica de
Mercedes-Benz. Modelul a fost creat special pentru Spitzer-Silo. In
momentul de fata, acesta este functional, ca de altfel toate modelele
create de designerul german. Modelul realizat pentru Spitzer-Silo are un
program special de circulatie, doar pe timp de noapte pe drumurile
publice, pentru a se evita accidentele care s-ar putea produce, camionul
fiind o atractie pentru soferii din trafic.
Despre Colani se poate spune ca a fost un deschizator de drumuri in ceea ce priveste liniile si formele implementate pe camioanele sale. Astfel, studiile aerodinamice pe care le-a realizat sunt de real interes pentru toti producatorii de camioane din lume, acestea putand aduce beneficii in viitorul apropiat, cand accentul este pus pe economie de carburant, ergonomie si ecologie. Daca privim putin in spate, se vede o oarecare apropiere a liniilor spre ceea ce Colani a realizat in ‘77; cel putin producatorii au renuntat la formele cu unghiuri drepte ale cabinelor. Sectiile de design ale marilor producatori au inteles ca formele fluide, colturile rotunjite sau tesite ale cabinei precum si montarea de paravanturi sau guri de aer pot aduce, reduceri de consum substantiale camioanelor pe care le produc. Trend-ul designului in aceasta industrie se indreapta spre formele propuse de Colani, insa ramane de vazut cati dintre producatori au capacitatea financiara s-o faca.
În acesti ani este cel mai cunoscut designer din lume. Semnatura lui era
recunoscuta atat pe produse de larg-consum cat si pe modelele sale
biodinamice.Ramane deci, dupa o jumatat de secol de cariera, un designer de prima
mana, un designer actual, o semnatura cautata in domeniu, un
vizionar bine platit.
Luigi Colani
Colani GT 1967
In 1972 de multa la Costle Harkotten si pune bazele a ceea ce se va numi Designfactory. Isi propune sa dea o noua forma tuturor sferelor vietii, prin propunerea unor concepte revolutionare, imbracate in forme inovative.
Tot in acea perioada, grupul german Volkswagen i-a platit lui Colani o suma colosala pentru a realiza noi studii de design intr-un proiect denumit “Automobilul de maine”. Tot in cadrul noului parteneriat, Volkswagen i-a permis lui Colani sa foloseasca tunelul aerodinamic din cadrul fabricii pentru a studia consumul de carburant si aerodinamica conceptelor sale.
In 1986, Colani pune bazele unui centru de cercetare a designului in Berna unde creaza concepte de avioane supersonice, trenuri de mare viteza precum si camioane.
Despre Colani se poate spune ca a fost un deschizator de drumuri in ceea ce priveste liniile si formele implementate pe camioanele sale. Astfel, studiile aerodinamice pe care le-a realizat sunt de real interes pentru toti producatorii de camioane din lume, acestea putand aduce beneficii in viitorul apropiat, cand accentul este pus pe economie de carburant, ergonomie si ecologie. Daca privim putin in spate, se vede o oarecare apropiere a liniilor spre ceea ce Colani a realizat in ‘77; cel putin producatorii au renuntat la formele cu unghiuri drepte ale cabinelor. Sectiile de design ale marilor producatori au inteles ca formele fluide, colturile rotunjite sau tesite ale cabinei precum si montarea de paravanturi sau guri de aer pot aduce, reduceri de consum substantiale camioanelor pe care le produc. Trend-ul designului in aceasta industrie se indreapta spre formele propuse de Colani, insa ramane de vazut cati dintre producatori au capacitatea financiara s-o faca.
COLANI ALFA ROMEO 750 COMPETIZIONE -1955
COLANI BMW 700 -1963
COLANI GT1 -1967
COLANI FERRARI 365 GTB4 -1974
COLANI GT2 -1974
COLANI LAIGLON -1975
COLANI FORD GT80 -1977
COLANI BMW M2 -1981
COLANI MERCEDES-BENZ LE MANS COUPE -1985
COLANI GT2 -1987
COLANI CORVETTE CHARISMA -1989
COLANI FORD MT -1989
COLANI UTAH 6 -1989
COLANI UTAH 8 -1989
COLANI LOTEC TESTA D'ORO -1992
COLANI CORVETTE RACER -1993
COLANI HORCH ROADSTER -1996
COLANI FERRARI F1000 -1996
COLANI GT3 -1997
COLANI LE MANS -1999
COLANI SHANGHAI -2001
COLANI SHARK -2002
COLANI STREET RAY ROADSTER -2006
COLANI EGG -2006
COLANI ALFA ROMEO ABARTH SPORT COUPE REPLICA -2009
COLANI MERCEDES-BENZ TRUCK -2010
COLANI F DREAM -2011
ARHIVA
Iată un link către muzeul Colani
RăspundețiȘtergerewww.colani.org