Istoria industriei automobilelor a fost scrisă de personaje
ambiţioase, ca rezultat al pasiunii şi a viziunii acestora. Unul dintre
eroii acestui domeniu a fost Louis Chevrolet, născut pe 25 decembrie
1878 în localitatea elveţiană La Chaux-de-Fonds din partea franceză a
ţării.
În copilărie a locuit şi în satul elveţian Bonfol, de
unde s-a mutat la vârsta de la 11 ani împreună cu familia sa în Franţa,
în oraşul Beaune din regiunea Burgundia.
LOUIS CHEVROLET
Întâlnirea care a schimbat totul
Evenimentul care a schimbat istoria automobilelor a avut loc în
primăvara anului 1896 sau în cea a anului 1897 - istoria nu a consemnat
data exactă.
Pentru că magazinul cu ceasuri pe care îl gestiona tatăl său nu s-a
bucurat de prea mult succes, Louis Chevrolet a fost nevoit să se
angajeze încă de la vârsta de 11 ani într-un atelier de de reparat
biciclete. Aici a căpătat primele cunoştinţe de mecanică şi a învăţat să
repare biciclete şi caleşti.
În acea zi de primăvară, un turist american aflat în Beaune a
întâmpinat probleme la tricicleta cu aburi cu care călătorea prin
Europa. Pentru că deţinătorul atelierului de reparaţii nu se pricepea la
motoare, tânărul Chevrolet a fost trimis la "Hôtel de la Poste" pentru a
meşteri la vehiculul călătorului american.
Deşi era primul contact al lui Louis Chevrolet cu un autovehicul, el
s-a dovedit foarte iscusit, rezolvând problema turistului. Americanul
l-a felicitat, i-a oferit un bacşiş generos şi i-a spus: "Ar trebui să vii în America, tinere! Avem de lucru pentru tine acolo. Numele meu este Vanderbilt, iar acesta este adresa mea".
Misteriosul turist era William K. Vanderbilt, un renumit milionar
american şi totodată un celebru pilot de curse. Deşi nu a dat curs
invitaţiei primite, ideea "visului american" fusese inoculată în mintea
tânărului elveţian.
Viteza, pasiunea lui Chevrolet
Timpul petrecut de Louis Chevrolet în atelierul de reparaţii l-a
făcut să prindă gustul vitezei. Mai întâi, pe bicicletă. S-a înscris la o
cursă organizată în 1895 de asociaţia din localitate, folosind
bicicleta Gladiator distribuită în regiune de angajatorul său. Chevrolet
a câştigat competiţia, continuând să adune trofee în următorii 3 ani.
La finalul unei curse în care Chevrolet ieşise din nou câştigător, a
fost abordat de unul dintre managerii companiei de automobile Darracq,
care deţinea şi marca de biciclete Gladiator. Acesta aflase despre
succesul pe care Louis îl avea în cursele de viteză, iar şeful
atelierului în care lucra Chevrolet îi povestise despre pasiunea
elveţianului pentru mecanică. Entuziasmat, managerul i-a oferit lui
Chevrolet un post de ucenic la fabrica Darracq din Suresnes, lângă
Paris.
Fabrica Darracq a fost locul în care Chevrolet şi-a aprofundat
cunoştinţele despre motorul cu ardere internă, iar apropierea de Paris
i-a permis să fie martorul ultimelor evoluţii în ştiinţă şi tehnologie.
În 1899, capitala franceză a găzduit Expoziţia Universală, în cadrul
căreia puteau fi admirate cele mai noi invenţii ale epocii.
Astăzi, cea mai cunoscută construcţie a Expoziţiei este Turnul
Eiffel, care a devenit între timp simbolul Parisului. Atunci, însă, cel
mai apreciat pavilion era celebra Galerie des Machines, opera arhitectului Ferdinand Dutert. Până
la demolarea sa, în 1909, Galeria Maşinilor a fost cea mai importantă
structură metalică din Europa, un celebru scriitor al epocii, Joris-Karl
Huysmans, considerând acest simbol al industrializării o catedrală a
secolului al XIX-lea.
Impresionanta galerie i-a permis lui Chevrolet să admire cele mai noi
automobile şi cele mai mari realizări ale inginerilor lumii. La acea
vreme, Europa era liderul mondial în producţia de automobile, SUA
situându-se mult în urmă.
Pentru a recupera terenul pierdut, SUA avea nevoie de ingineri şi
mecanici pricepuţi. Printre miile de europeni tentaţi de visul american
se număra şi Louis Chevrolet. Banii pe care i-a strâns lucrând în
apropiere de Paris i-au permis să pornească în această aventură, astfel
că în 1900 s-a urcat la bordul unui vas ce urma să traverseze Atlanticul
cu destinaţia Québec.
Visul american începe în Québec
Louis Chevrolet a ales să înceapă această nouă etapă din viaţa sa în
Québec, considerând că un loc în care este vorbită limba franceză îi va
face mai uşoară acomodarea pe continentul american.
După ce a ajuns în oraşul canadian, Chevrolet s-a angajat ca şofer
pentru o familie bogată din oraş, profitând de bunele sale cunoştinţe de
mecanică. Automobilele începutului de secol necesitau reparaţii dese,
iar şoferii jucau adesea şi rolul de mecanic.
În 1901, Chevrolet a plecat spre New York, unde s-a angajat la o companie auto renumită, De Dion-Bouton.
După doar un an, filiala la care lucra Chevrolet s-a închis, ceea ce
l-a obligat să revină la slujba de şofer, fiind angajat de familia
Treyvoux. Cu această ocazie Louis a cunoscut-o pe Suzanne Treyvoux, cea
care avea să-i devină soţie. Fericitul eveniment a avut loc în iulie
1905, la New York.
În acelaşi an 1905 Chevrolet s-a angajat la compania Fiat ca mecanic.
Printre sarcinile lui se număra şi testarea noilor automobile, ocazie
cu care talentul său ca şofer a ieşit la iveală. Drept urmare, cei de la
Fiat l-au înscris pe Chevrolet în prima sa cursă. Aceasta a avut loc pe
20 mai 1905 în Morris Park, New York.
Aflat la volanul unui Fiat 90, Louis Chevrolet debutează în cariera
de pilot de curse cu o victorie, învingându-l pe celebrul Barney
Oldfield, cel mai bun şofer la acea dată. Entuziasmat de primul său
succes, Chevrolet participă la alte câteva curse în lunile următoare,
acumulând trofee.
Impresionaţi de talentul său şi de rezultatele încurajatoare,
oficialii Fiat decid să-l înscrie pe Chevrolet în cea mai importantă
cursă automobilistică din SUA: Cupa Vanderbilt, care avea loc în Long
Island în octombrie 1905. Prima competiţie auto de anvergură de pe
continent, Cupa Vanderbilt a fost înfiinţată de William Kissam
Vanderbilt II (americanul pe care Chevrolet îl întâlnise cu mai puţin de
un deceniu în urmă) după modelul marilor curse europene. Scopul
acesteia era să demonstreze că maşinile americane le puteau concura cu
succes pe cele europene, competiţia fiind deschisă şoferilor din
întreaga lume.
Din nefericire, Chevrolet şi-a distrus maşina în cadrul unei sesiuni
de antrenament, întrând cu aceasta într-un stâlp de telegraf.
Cu toate acestea, a participat la cursă folosind o maşină Fiat de
împrumut, însă a fost nevoit să abandoneze după 7 ture din cauza unei
defecţiuni tehnice.
Acest prim eşec nu-l descurajează, iar în 1906 reuşeşte să uimească
lumea automobilistică pe circuitul de la Ormond Beach din Florida. Cu
ajutorul unei maşini cu 200 de cai putere, celebra Darracq V8, Louis
Chevrolet stabileşte un nou record de viteză la sol, traversând distanţa
de o milă în 30,6 secunde, cu o viteză medie de 117,64 mile/oră (189,32
km/h).
Numeroasele trofee pe care Chevrolet le obţinea pe circuite din
întreaga ţară nu au rămas neobservate. William Durant, deţinătorul
companiei Buick, i-a propus lui Chevrolet să concureze pentru el într-o
maşină Buick, sperând că victoriile elveţianului îi vor spori vânzările.
Pariul lui Durant a fost unul câştigător: în 1909, Chevrolet a câştigat în statul american Indiana prestigioasa Cobe Trophy Race, după o cursă de 395 de mile.
Apoi, două luni mai târziu, a participat la inaugurarea circuitului de la Indianapolis, câştigând o cursă în maşina sa Buick.
În 1910, Chevrolet a contribuit la proiectarea unei noi maşini de
cursă, Buick Bug. Design-ul aerodinamic al acestui autovehicul i-a
oferit lui Louis un avantaj considerabil, făcându-l greu de învins.
Succesul său nu a venit însă fără sacrificii - a suferit numeroase
accidente, scăpând cu viaţă de fiecare dată. Din nefericire, unii dintre
mecanicii care-l însoţeau în curse nu au avut acelaşi noroc, 4 dintre
ei pierind de-a lungul timpului.
Numeroasele trofee pe care Chevrolet le obţinea la volanul Bug-ului
l-au transformat într-o vedetă naţională, ziarele americane elogiindu-l
pe curajosul "francez cu o mustaţă galică" (evident, ignorând originile
sale elveţiene). Încurajaţi de succesul lui Louis, fraţii săi Arthur şi
Gaston au început să participe la rândul lor la competiţii.
Chevrolet lansează compania ce-i poartă numele
În 1911, William Durant doreşte să profite de statutul de erou
naţional pe care Chevrolet îl cucerise în curse, astfel că îi propune
elveţianului să creeze împreună o nouă maşină destinată publicului,
urmând ca aceasta să îi poarte numele. Întregul proiect urma să se
desfăşoare în cadrul unei noi companii, care urma să poarte numele de
"Durant-Chevrolet".
Chevrolet a acceptat propunerea lui Durant, iar proiectul a fost
prezentat publicului larg pe 30 mai 1911 prin următorul comunicat: "WC
Durant, de la General Motors, şi Louis Chevrolet, unul dintre cei mai
mari piloţi de curse şi totodată un asociat al D-lui Durant în
proiectarea şi construcţia autovehiculelor de mare putere şi viteză, vor
inaugura în Detroit o fabrică dedicată producţiei de automobile de
înaltă clasă".
Spre sfârşitul anului, pe 3 noiembrie 1911, este lansată noua
companie sub numele de "Chevrolet Motor Company of Michigan", alături de
primul autovehicul marca Chevrolet: Classic Six. Automobilul era
destinat pieţei de lux, având un design elegant şi un motor puternic, ce
atingea o viteză maximă de 105 km/h, o performanţă notabilă la acea
vreme.
Un moment inedit a avut loc cu puţin înainte de lansarea
autovehiculului. Într-o noapte, Louis Chevrolet gonea pe o şosea din
apropiere de Detroit, dorind să vadă cum se comportă maşina concepută de
el. La un moment-dat, elveţianul a fost surprins de un poliţist, care
l-a arestat şi l-a dus la închisoare. Când a compărut în faţa instanţei
pentru a-şi primi pedeapsa, judecătorul l-a întrebat cum se numeşte.
"Louis Chevrolet", a răspuns elveţianul. Îndată, judecătorul i-a
comunicat pedeapsa: o amendă de 20 de dolari. Surprins, Chevrolet a
întrebat de ce a fost sancţionat atât de dur, iar judecătorul i-a
răspuns prompt: "Domnule, veţi plăti 10 dolari pentru că aţi
condus cu viteză foarte mare şi alţi 10 dolari pentru că aţi îndrăznit
să folosiţi numele unui celebru pilot de curse".
Numeroasele teste efectuate de Chevrolet nu au fost însă în zadar,
creaţia sa obţinând reacţii pozitive. Maşina "Classic Six" a fost
lăudată de presa vremii pentru rafinamentul design-ului şi pentru
calităţile sale tehnice, în primul an de producţie (1912) fiind
realizate 2.999 de exemplare.
Succesul obţinut cu primul autovehicul părea să anunţe un viitor
promiţător pentru Louis Chevrolet în postura de producător de maşini,
însă disensiunile cu William Durant aveau să provoace în scurt timp
plecarea elveţianului din cadrul companiei ce-i purta numele.
Chevrolet Motor Company rămâne fără fondator
Încă de la începutul companiei Chevrolet, Louis s-a dedicat
proiectării, lăsându-l pe William Durant să gestioneze partea de
afaceri. De altfel, deşi compania purta numele lui Chevrolet, Durant
deţinea cel mai mare număr de acţiuni.
La nici un an de la fondarea companiei, cele două personalităţi
intrau din ce în ce mai des în conflict. Durant îi reproşa lui Chevrolet
că nu se îmbracă precum ar trebui să o facă un om cu statutul lui,
cerându-i totodată să renunţe la obiceiul de a fuma ţigări,
recomandându-i să fumeze trabuc, precum bărbaţii distinşi şi rafinaţi.
Cea mai mare sursă a conflictului dintre cei doi o reprezenta
viziunea lor diferită asupra viitorului companiei. Chevrolet insista ca
automobilele ce-i poartă numele să fie maşini de calitate, cu un design
cât mai rafinat, destinate clienţilor bogaţi. Durant, în schimb, vedea
ca prioritate absolută conceperea unei maşini ieftine, care să poată
concura la preţ cu Model T, automobilul produs de Ford.
În 1913, când Louis călătorea în Europa cu familia sa, Durant a
profitat de absenţa acestuia şi a decis să restructureze compania.
Atunci când s-a întors din vacanţă, Chevrolet s-a înfuriat, răbufnind
într-o dimineaţă a lunii decembrie în care l-a anunţat pe Durant că va
părăsi compania. "Ţi-am vândut maşina mea, numele meu, dar nu-ţi
voi ceda trupul şi sufletul meu! De acum încolo voi fuma câte ţigări
doresc. Plec!", i-a spus Chevrolet.
Aşadar, modelul Classic Six a fost singurul automobil Chevrolet ce a
beneficiat de contribuţia elveţianului. Compania a continuat să producă
automobile, diversificându-şi oferta, astfel că în 1917 au ieşit din
fabrică 111.500 exemplare. Deşi toate aceste autovehicule îi purtau
numele, Louis Chevrolet n-a beneficiat de acest succes, deoarece îşi
vânduse toate acţiunile după cearta cu Durant.
Viaţa după Chevrolet Motor Company
Dezamăgit de episodul Chevrolet Motors, Louis a revenit la ceea ce
l-a pasionat mereu: viteza. Dorind să proiecteze propriile sale maşini
de curse, Chevrolet a înfiinţat în 1914 o nouă companie în acest scop.
Pentru că nu putea să-şi folosească propriul nume, elveţianul a
denumit-o Frontenac Motor Company, după numele hotelului Château
Frontenac din Quebec, prima clădire pe care Chevrolet a văzut-o atunci
când a ajuns pe continentul american. Elveţianul era atras totodată de
sonoritatea franceză a numelui şi de asemănarea pe care o avea cu alte
mărci celebre de automobile, precum Pontiac sau Cadillac.
În acelaşi timp, reprezentanţii companiei Blood Brothers Machine i-au
prezentat lui Chevrolet cel mai recent produs al firmei, maşina
Cornelian, rugându-l să o transforme într-o maşină de curse. Chevrolet
acceptă, iar în 1915 se înscrie la celebra cursă Indianapolis 500 la
volanului unei maşini Cornelian. Din cauza unei probleme tehnice, este
nevoit să abandoneze în cel de-al 77-lea tur, însă cei de la Blood
Brothers sunt mulţumiţi de rezultatul colaborării, prezenţa lui
Chevrolet în cursă aducându-le numeroase comenzi.
Louis revine la proiectarea de maşini, convingându-l pe inginerul cu
care colaborase în proiectarea modelului Classic Six, Etienne Planche,
să se alăture proiectului Frontenac. În 1916, Gaston şi Arthur Chevrolet
devin partenerii fratelui lor în compania Frontenac.
Lucrând la maşina de curse Cornelian, Louis Chevrolet a observat că
reducerea greutăţii autovehiculului îi îmbunătăţea acesteia performanţa.
Ca urmare, acesta decide că maşina Frontenac va conţine foarte mult
aluminiu, o inovaţie fără precedent până atunci.
În 1919, Louis participă alături de fratele său Gaston cu maşinile
Frontenac la cursa de 500 de mile de la Indianapolis, cel mai
spectaculos eveniment automobilistic al continentului. Cu excepţia
anului inaugural al competiţiei, 1911, trofeul fusese obţinut de fiecare
dată de maşinile producătorilor europeni. Acest lucru avea să se
petreacă şi în 1919, cei doi fraţi clasându-se pe locurile 7 şi 10.
Dorind neapărat să obţină acest trofeu, Louis Chevrolet concepe un
nou design pentru maşina de curse, cu ajutorul unei sponsorizări din
partea companiei Monroe Motors.
În anul următor la Indianapolis 500, Louis abandonează în turul 94 al
cursei din cauza unei probleme tehnice, însă fratele său Gaston
reuşeşte să câştige, oprind dominaţia europeană. Gaston Chevrolet devine
primul pilot din istoria cursei de la Indianapolis care termină cursa
fără un schimb de pneuri, iar publicul şi presa elogiază primul succes
al unei maşini americane, succes cu valoare simbolică inestimabilă.
Bucuria n-avea să dureze mult. La doar 6 luni după acest succes,
Gaston Chevrolet moare la Los Angeles în timpul unei curse, ciocnindu-se
de maşina unui concurent. Şocat de moartea fratelui său, ce a
survenit la scurt timp după ce Arthur Chevrolet suferise un accident
grav, Louis renunţă pentru totdeauna la cariera de pilot de curse,
dedicându-se în exclusivitate proiectării.
Ingeniozitatea lui Louis Chevrolet avea să fie confirmată în
următoarea cursă Indianapolis 500, cea din 1921, câştigată de Tommy
Wilton la volanul unei maşini Frontenac. Graţie acestei victorii,
Chevrolet devenea primul producător de automobile care reuşea două
succese consecutive în această prestigioasă competiţie.
Un episod datând din 1921 reflectă faima pe care o căpătase Louis
Chevrolet. Mareşalul Ferdinand Foch, erou al Franţei în Primul Război
Mondial, a vizitat Statele Unite în cadrul unui tur triumfal. Louis
Chevrolet, cel mai cunoscut vorbitor de limbă franceză din Statele
Unite, a fost unul dintre şoferii şi interpreţii Mareşalului. Presa
americană scria la acea vreme că, în fiecare oraş american pe care l-au
vizitat cei doi, publicul era la fel de entuziasmat de prezenţa lui
Chevrolet şi de cea a faimosului strateg militar.
Apusul unui erou
La 10 ani de la înfiinţare, compania Chevrolet se bucura de un succes
incredibil, iar Louis regreta cedarea acţiunilor sale. În fiecare zi,
elveţianul vedea pe stradă numeroase automobile ce-i purtau numele, iar
acest lucru l-a ambiţionat să proiecteze din nou un automobilul destinat
publicului larg.
Neşansa a făcut ca în 1922, atunci când compania Frontenac se
pregătea să lanseze un astfel de vehicul, o recesiune severă să lovească
SUA. Compania sa a dat faliment, însă Louis nu a renunţat nici de
această dată şi a fondat o altă companie alături de fratele său Arthur, Chevrolet Brothers Manufacturing Company. În cadrul acesteia, cei doi fraţi au proiectat componente pentru motorul Modelului T al companiei Ford.
În 1926, cei doi fraţi au început să producă motoare de avion sub marca Chevrolair, însă o ceartă violentă i-a făcut pe cei doi să se despartă definitiv şi să nu-şi mai vorbească niciodată.
Louis şi-a pierdut toată averea în urma marii crize economice din
1929, reuşind cu greu să se angajeze. Ironia sorţii a făcut ca în 1933,
când locurile de muncă erau tot mai de greu de găsit, Chevrolet să
reuşească să se angajeze ca simplu mecanic la fabrica Chevrolet din
Detroit.
Anul următor, viaţa lui Louis a fost devastată de o nouă tragedie:
moartea celui mai mare dintre cei doi fii ai săi, Charles, la vârsta de
28 de ani. Devastat, Louis suferă un atac cerebral, fiind diagnosticat
totodată cu diabet. Problemele de sănătate l-au forţat să se retragă în
Florida, unde a devenit o umbră a pilotului de curse de odinioară, care
devenise celebru de-a lungul întregului continent. Chinuit de numeroase
atacuri cerebrale, Louis se stinge pe 6 iunie 1941, la vârsta de 62 de
ani, în urma unor complicaţii survenite după o operaţie de amputare a
piciorului.
Louis Chevrolet a fost înmormântat în cimitirul Holy Cross din Indianapolis, lângă fratele său Gaston.
La intrarea în muzeul Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame
a fost inaugurat în 1975 un memorial în cinstea curajosului elveţian.
Acesta este imortalizat într-un bust din bronz, iar pe soclul de marmură
şi granit este inscripţionat un scurt mesaj:
"Never Give Up"
Louis Chevrolet 1878-1941
MODELE
1914 - Chevrolet Royal Mail Roadster
Anunţat în 1913, la doar doi ani de la înfiinţarea companiei, modelul
Royal Mail Roadster a fost prima maşină concepută de Chevrolet
destinată publicului larg. Design-ul atrăgător şi motorul cu 4 cilindri
erau câteva dintre punctele de atracţie ale modelului. Royal Mail
Roadster includea elemente precum plafonul, parbrizul şi vitezometrul,
care la alte vehicule erau dotări opţionale, cu costuri suplimentare.
Aceasta a fost prima maşină Chevrolet care a coborât sub pragul
psihologic de 1.000 de dolari, având un preţ de listă de doar 750 de
dolari.
1932 - Chevrolet Sport Roadster
Lansat în timpul marii depresiuni, modelul Chevrolet Sport
Roadster era promovat cu mesajul "The Great American Value". Preţul
accesibil - de doar 445$ - alături de design-ul modern şi motorul cu 6
cilindri au făcut din Sport Roadster unul dintre cele mai populare
automobile ale anului, apreciat şi astăzi de numeroşi colecţionari.
1936 - Chevrolet Suburban
Lansarea Chevrolet Suburban reprezintă un moment extrem de important în
evoluţia industriei auto, fiind primul automobil de tip SUV (model sport utilitar) din lume. Maşina a fost supranumită "Carryall", pentru că era proiectată să transporte aproape orice.
Autovehiculul combina un şasiu de camion cu o caroserie specifică
modelelor de tip "station wagon", fiind capabil să transporte 8 persoane
plus bagajele lor.
Modelul "Suburban" continuă să fie produs şi astăzi, fiind cel mai
longeviv din istoria industriei auto. În ultimii 76 de ani, au fost
produse peste 2 milioane de exemplare de Chevrolet Suburban.
1948 - Chevrolet Pickup
Lansată după cel de-al Doilea Război Mondial, camioneta prezenta un
design nou, mult mai prietenos. Noul model cântărea doar 500 de
kilograme şi dispunea de o cabină spaţioasă, concepută pentru 3
persoane.
Modelul s-a dovedit a fi un veritabil succes, fiabilitatea sa
transformându-l într-un vehicul esenţial pentru fermieri şi meseriaşi.
De asemenea, pe lângă aspectul său practic şi versatil, modelul din 1948 avea un design modern, astfel că multe familii americane au cumpărat o asemenea camionetă ca a doua maşină a familiei.
1949 - Chevrolet Canopy Express
Înainte ca supermarketurile să domine oraşele, legumele şi fructele se vindeau la colţul străzii,iar modelul Canopy Express era mijlocul de transport preferat de aceşti mici comercianţi.
Autovehiculul permitea transportul unei cantităţi suficiente de
produse şi accesul rapid la acestea, astfel că era una din cele mai
folosite maşini pentru livrări.
1953 - Chevrolet Corvette
În anul 1952, şeful departamentului de design al General Motors,
Harley Earl, a alcătuit o echipă pentru a concepe un automobil sport
american, ca reacţie la numeroasele maşini sport (roadstere)
importate din Europa. Eforturile acesteia au condus la apariţia celui
mai faimos model Chevrolet: Corvette, o maşină sport cu 2 locuri.
Corvette a fost primul autovehicul sport fabricat de o companie auto din
SUA.
Prezentată în cadrul expoziţiei auto GM Motorama din 1953,
maşina a stârnit admiraţia publicului. Printre inovaţiile aduse de
Chevrolet Corvette se număra caroseria din fibră de sticlă, care
înlocuia tradiţionala caroserie de oţel. Astfel, maşina era mai uşoară,
iar noul material îi oferea un aspect futurist.
Cu toate acestea, maşina nu s-a vândut foarte bine atunci când a fost
lansată. În anii următori, inginerul Zora Arkus-Duntov a îmbunătăţit
motorul maşinii, transformând Corvette într-un veritabil bolid. De
asemenea, design-ul a fost modificat, iar maşina a câştigat în
popularitate.
Corvette continuă să se bucure de succes şi în zilele noastre, fiind
singura maşină sport americană produsă fără întrerupere până în prezent.
1955 - Chevrolet Bel Air Sport Coupé
La începutul anilor '50, Chevrolet avea reputaţia unei companii care
produce autovehicule durabile, dar prea puţin spectaculoase. Pentru a-şi
îmbunătăţi imaginea, în 1955 a fost lansat modelul Bel Air, o maşină cu
un design nou şi cu performanţe foarte bune.
Modelul Bel Air ieşea în evidenţă prin design-ul modern, "Motoramic",
complet diferit de cel al automobilelor vremii. Autovehiculul a fost
promovat ca "The Hot One", denumire care făcea aluzie atât la motorul V8
compact, cât şi la ritmul alert al vânzărilor.
1957 - Chevrolet Bel Air Nomad
În anii '50, suburbiile americane erau într-o continuă dezvoltare,
iar locuitorii acestora preferau maşinile de tip "station wagon", mai
lungi şi mai spaţioase.
Modelul Bel Air Nomad a fost inspirat de design-ul unui model
Corvette, prezentat în cadrul expoziţiei GM Motorama. Produs ca model
premium, costând 2.608$, Bel Air Nomad a fost primul station wagon cu un design modern şi elegant.
1963 - Chevrolet Impala
Principalul atu al modelului Chevrolet Impala era motorul extrem de
puternic, cu 425 de cai-putere şi o cilindree de 6,7 litri (sau 409 inci
cubi, măsura folosită în acea vreme în SUA). Motorul acestui model a
intrat în cultura populară, devenind visul fiecărui tânăr american după
ce a fost imortalizat de formaţia Beach Boys într-un cântec ce-i purta
numele: "409".
Numeroşi colecţionari caută şi astăzi acest model, fiind extrem de apreciate exemplarele care mai au motorul original.
1963 - Chevrolet Corvette Sting Ray Coupé
Acest model a fost conceput pe baza unui prototip al unei maşini de
curse proiectate de şeful departamentului de design al General Motors,
Bill Mitchell. La momentul lansării, modelul Corvette Sting Ray "Split-Window" Coupé reprezenta cel mai spectaculos model din istoria SUA.
Pe lângă design-ul rafinat, Sting Ray beneficia de o suspensie spate
independentă şi de un motor V-8 foarte puternic, toate acestea la un
preţ accesibil.
Numele de "Split-Window" vine de la faptul că, la modelul coupé, luneta era împărţită în două.
1967 - Chevrolet Pickup
Camionetele lansate de Chevolet în 1967 au marcat începutul unei noi ere în design-ul acestui tip de autovehicule.
Modelele erau inspirate din design-ul automobilelor GM populare în
acea perioadă, fiind totodată durabile şi mai puternice ca niciodată.
Dimensiunile impresionante ale camionetei o transformau în
autovehiculul ideal pentru orice tip de utilizare, fiind proiectată
pentru a satisface gusturile unei game tot mai largi de clienţi.
1969 - Chevrolet Camaro
În 1969, modelul sport cu 4 locuri lansat în 1967 sub numele de
Camaro a beneficiat de un nou design. Maşina a cucerit inimile
americanilor, fiind prezentă la numeroase competiţii automobilistice
americane.
Modelul Camaro din 1969 a rămas pentru totdeauna în inima iubitorilor
de maşini, reprezentând o sursă de inspiraţie pentru versiunea din
2010.
În 2011, fanii Chevrolet au votat modelul Camaro 1969 ca fiind cel mai bun Chevrolet al tuturor
timpurilor. Tom Peters, directorul departamentului de design al
Chevrolet, afirmă că "modelul Camaro 1969 este unul dintre cele mai bune
exemple de design fabulos, care rămâne atrăgător de-a lungul timpului.
Camaro continuă să evoce emoţii puternice persoanelor de toate
vârstele".
1970 - Chevrolet El Camino SS
Modelul El Camino SS reprezintă apogeul maşinilor de tip
"passenger-car pickup", o combinaţie între camionete şi automobile.
Modelul din 1970 este primul care beneficiază de incredibilul motor 454
V8, cu 450 de cai-putere.
1970 - Chevrolet Chevelle SS
Anul 1970 a fost anul de vârf al epocii "muscle cars",
dominate de automobile extrem de puternice. Modelul SS 454 Chevelle,
lansat în 1970, reprezintă perfect această etapă din istoria
autombilelor.
În 1970 Chevrolet a permis pentru prima dată folosirea motoarelor de
7,4 litri şi 450 de cai-putere pe automobile de dimensiuni medii,
transformând Chevelle SS în una dintre cele mai puternice maşini
destinate publicului larg.
Astăzi, Chevrolet Chevelle SS este un model foarte apreciat de colecţionari, cu o valoare de piaţă extraordinară.
1971 - Chevrolet C/10 Cheyenne Pickup
Anul 1971 a adus un nou record pentru camionetele Chevrolet, fiind
produse în acel an 739.478 de exemplare. Cel mai popular model a fost
C/10, cu 250.000 de camionete fabricate.
Graţie popularităţii de care s-au bucurat aceste camionete în rândul
americanilor, Chevrolet a vândut în total 3 milioane de autovehicule în
1971, stabilind un record.
1976 - Chevrolet C/10 Stepside Pickup
Camionetele de tip "stepside" au reprezentat unul dintre cele mai
populare modele, acesta fiind produs timp de 45 de ani de către
Chevrolet. Modelele "stepside" se diferenţiau de camionetele obişnuite
prin treapta aşezată în faţa aripilor, care permitea un acces rapid la
obiectele transportate.
Design-ul s-a dovedit unul popular de-a lungul timpului, iar modelul
din 1976 este unul dintre cele mai reprezentative pentru acest tip de
camionetă produsă de Chevrolet.
1989 Chevrolet Corvette ZR-1
Acest model, supranumit şi "King of the Hill", beneficia de un motor
cu totul deosebit, LT5 V8, conceput în colaborare cu firma britanică
Lotus. Acesta putea produce 375 de cai-putere, ajungând de la 0 la 100
km/h în mai puţin de 5 secunde.
Lansarea a fost un real succes, cererea fiind atât de mare încât
mulţi dealeri solicitau 10.000-20.000$ în plus faţă de preţul de listă
(60.000$). De altfel, mulţi dintre cei care au achiziţionat acest bolid
au făcut-o nu pentru a-l conduce, ci pentru a colecţiona un model care
avea să devină cu siguranţă unul de referinţă în industria auto.
1993 - Chevrolet Camaro Z28
În 1993 a fost lansată a patra generaţie a modelului Camaro, un coupé
într-un design nou şi cu un motor LT1 V8 capabil să producă 275 de
cai-putere.
Maşina a fost desemnată safety car la cursa Indianapolis 500 din 1993. După eveniment, au fost vândute 633 de exemplare în ediţie specială, vopsite ca exemplarul care a fost safety car (foto).
1996 - Chevrolet Impala SS
În 1996 a fost produs ultimul exemplar din seria Impala. Ultimul
model a fost Impala Super Sport, care impresiona prin motorul LT1 V8
capabil de 260 de cai-putere ce permitea acestei maşini să atingă 100
km/h în doar 7,3 secunde, în ciuda unei greutăţi de 1900 kg.
1997 - Chevrolet Corvette Coupé
În 1997, la 44 de ani de la prima generaţie a modelului Corvette, a
fost lansată cea de-a cincea variantă, într-o formulă complet nouă.
Totul era radical îmbunătăţit, de la motorul LS1 (capabil de 345 de
cai-putere) până la şasiu. Maşina atingea o viteză maximă de 273 de
km/h, preţul fiind accesibil pentru o maşină sport.
2008 - Chevrolet Hybrid Tahoe
Modelul Hybrid Tahoe, lansat în 2008, a reprezentat o premieră în
îndustria auto: prima maşină de tip SUV cu mod de alimentare hibrid,
folosind atât benzina, cât şi un acumulator electric. Folosirea
sistemului de propulsie hibridă a condus la un consum redus de benzină,
modelul Tahoe fiind şi astăzi liderul pe segment în ceea ce priveşte
eficienţa consumului de combustibil.
2010 - Chevrolet Corvette
2010 - Chevrolet Camaro
În 2006, la 4 ani după renunţarea la modelul Camaro, General Motors a
prezentat un nou concept pentru acest model în cadrul Salonului Auto de
la Detroit. Publicul şi presa l-au primit foarte bine, iar apariţia
prototipului în filmul Transformers un an mai târziu a condus la o
cerere imensă din partea cumpărătorilor. Astfel, în 2010 Chevrolet a
lansat noul Camaro, cu un design inspirat din cel al modelelor din
1967-1969, dar totodată avangardist.
Va spuneam mai devreme ca e o zi plina de Chevy Camaro, deci continuam. Continuam cu Chevrolet Camaro ZL1 Convertible 2013, model dezvaluit zilele trecute si care va debuta la Salonul Auto de la Los Angeles in luna Noiembrie.
Ca e un agresiv, nu cred ca mai e nevoie sa spun. Se vede cu ochiul
liber. Avem o parte frontala putin modificata, o capota ventilata, o
grila revizuita. La motorizare discutam despre supraalimentatul V8 de
6.2 litri, cu 588 CP si 754 Nm.
Alaturi de toate acestea, inginerii s-au mai gandit si la Magnetic
Ride Control, Performance Traction Management, plus un sistem de franare
cat se poate de performant.
2011 - Chevrolet Volt
Modelul Chevrolet Volt a fost votat de majoritatea revistelor de profil din SUA (Motor Trend, Green Car Journal şi Automobile Magazine
sunt câteva exemple) drept Maşina Anului 2011. Acest automobil electric
cu autonomie extinsă poate parcurge 60 de kilometri folosind doar
energia din acumulatori, fără emisii de dioxid de carbon. Acumulatorul
se poate încărca în 3 ore folosind o priză standard de 230V.
Bateria revoluţionară cu răcire pe lichid a lui Volt este secondată
de un generator 1,4L care poate încărca bateria în timpul mersului,
pentru a creşte autonomia modelului Volt la mai mult de 500 km. Volt
este primul vehicul electric care îşi poate genera electricitatea de
care are nevoie.
2012 - Chevrolet Corvette Centennial Edition
Un model care se doreşte a fi un omagiu adus istoriei bogate a
brandului Chevrolet, Corvette Centennial Edition sărbătoreşte totodată
succesele obţinute de modelele Corvette în competiţiile de motorsport,
cea mai recentă reuşită fiind victoria din 2011 în clasa GTE a cursei de
24 de ore de la Le Mans.
Chevrolet va lansa Corvette 427 Collector Edition
Chevrolet a anunţat ediţia specială Corvette 427 Convertible
Collector Edition şi pachetul 60th Anniversary. Pe lângă faptul că
modelul legendar Chevrolet Corvette sărbătoreşte aniversarea cu numărul
60, generaţia actuală C6 este aproape de finalul producţiei, fiind deja
aşteptat un înlocuitor. Chevrolet a oferit ediţia specială
Collector pentru Corvette prima dată în anul 1982, apoi în 1996, iar
acum se va duce mai departe această tradiţie prin modelul care va fi
prezentat la casa de licitaţii Barrett Jackson din Arizona în data de 21
ianuarie. Alături de Corvette 427 Convertible Collector Edition va fi
oferit şi pachetul 60th Anniversary, iar ambele modele speciale vor fi
disponibile din această vară. Chevrolet Corvette 427 Convertible Collector Edition
îşi propune să fie cel mai potent model decapotabil din istoria
Corvette, iar pentru a se ţine de promisiune, sub capotă va fi prezent
un motor V8 de 7.0 litri LS7 împrumutat de la Corvette ZO6. Acesta va fi
cuplat la o cutie de viteze manuală cu şase trepte şi va fi capabil să
ofere 505 CP şi un cuplu de 637 Nm. Standard va fi oferit sistemul
Magnetic Selective Ride Control. Sprintul de la 0 la 100 km/h
se obţine în 3,8 secunde, iar dacă piciorul îţi va rămâne înfipt în
pedala de acceleraţie vei putea să atingi o viteză maximă de aproximativ
305 km/h. Sistemul de direcţie şi puntea spate sunt preluate tot de la Coevette Z06, iar jantele care sunt pe 19 inci în faţă şi pe 20 inci în spate amintesc de ZR1. Nu
lipsesc elementele care au fost realizate din fibră de carbon, cum ar
fi capota şi gurile de aerisire în stil Z06. Chevrolet Corvette 427
Collector Edition are o masă de 1.522 de kilograme. Pe de altă parte, Corvette cu pachetul 60th Anniversary
se va distinge pintr-o nuanţă specială la exterior, denumită Arctic
White şi prin dungile opţionale Pearl Silver Blue. În plus, mai multe
embleme vor confirma faptul că modelul este unul aniversar. Pe acestea
le vei întâlni şi la exterior, pe jante, dar şi dincolo de portiere, mai
exact pe volan şi pe tetiere. La interior, scaunele au fost
îmbrăcate într-o piele bleumarin şi au primit nişte inserţii speciale,
iar dacă îţi vei lăsa capul pe spate când modelul va folosi acoperişul
vei observa că şi acesta este tot albastru.
60th Anniversary Package va fi disponibil pentru toate modelele Corvette din generaţia actuală, inclusiv pentru versiunea 427 Convertible.
60th Anniversary Package va fi disponibil pentru toate modelele Corvette din generaţia actuală, inclusiv pentru versiunea 427 Convertible.
Chevrolet Camaro ZL1 design Hennessey
Compania americană Hennessey este renumită pentru pachetele de tuning extreme pe care le oferă, iar acum îşi menţine reputaţia cu noua sa creaţie. Tunerul texan a lansat două pachete de tuning pentru faimosul "muscle-car" Chevrolet Camaro ZL1, menit să dea un plus de agresivitate şi sportivitate modelului american.
Modificările la nivelul exteriorului sunt minore, Hennessey axându-se mai mult pe îmbunătăţirea performanţelor. Viitorii clienţi pot alege între pachetele HPE650 şi HPE700. În primul pachet sunt încluse mai multe modificări, care aduc puterea motorului de la 580 CP la 658 CP. Creşterea de putere se datorează unui colector de admisie din oţel inoxdabil, fulii modificate pentru compresorul mecanic, un intercooler mai performant şi o unitate de comandă a motorului upgradată.
Pachetul HPE700 conţine toate modificările de mai sus, dar are ca bonus un arbore cu came modificat şi o chiulasă nouă. Aceste modificări duc puterea propulsorului V8 la valoarea de 707 CP. Pentru cei care sunt încă nemulţumiţi de performanţele modelului american, Hennessey pune la bătaie alte două pachete de tuning lansate cu ceva timp în urmă: HPE800 şi HPE1000.
CHEVROLET MI RAY - CONCEPT
CHEVROLET CORVETTE - CONCEPT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu